וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו לשמוח: פעולות ההחייאה שנדרשות לאילת

ירון אלי

18.11.2020 / 13:08

לפתוח את העסקים באילת לא מספיק, כרגע זה נראה כמו מעט מדי ומאוחר מדי. יש להזרים לה הטבות פיסקאליות כדי לאושש אותה, ויש גם דרכים לעשות את זה

בווידאו: אדלשטיין באילת אומר שהעיר הייתה בגסיסה ועכשיו אפשר יהיה שוב לנפוש בה/צילום: לע"מ

בהיותה של אילת עיר המבוססת בעיקר על תיירות (חוץ ופנים), הקורונה פגעה בה בצורה אנושה, שעה ששיעור האבטלה חצה את ה 40% בחודש אוקטובר ורחובותיה נראו שוממים במשך חודשים רבים. לרוב, הפרסומים בתקשורת עוסקים במלונות הסגורים בעיר, אולם יש לזכור כי "עולם המלונות" מגלם בחובו מעגלים שלמים של משפחות שנפגעות באופן ישיר מהמצב, החל מהעובדים במלונות עצמם, וכלה במעגלים השניים של עובדי התיירות השונים בעיר (תחומי התחבורה, המסעדות, החנויות ללא המע"מ שאמורות להזרים אליהן לקוחות בתיירות פנים, האטרקציות וכו').

כבר עכשיו, ברור ששנת 2020 תיזכר כשנת שפל פיסקאלית היסטורית ביחס למרבית העסקים. יתרה מכך, ההשלכות ימשיכו לתת את אותותיהם גם בשנים הקרובות. נכון למועד כתיבת שורות אלה, המדיניות הממשלתית אימצה את המתווה של תשלום מענקים לעסקים שהוכיחו ירידה חדה במחזורים (התחיל בשיעור מינימלי של 25% ובהמשך ננעץ על שיעור של 40% כתנאי סף). לצד המענקים, הוענקו הלוואות בערבות מדינה, שולמו מענקים בגין העסקת/החזרת עובדים וכן הקלות בתשלומי ארנונה בחודשים מסוימים. הגם שהרשימה נראית מרשימה ונדיבה למדי, הדיווחים מהשטח היו פחות מחמיאים; אלפי עסקים ועצמאים מדווחים, על בסיס יומי, על סרבול, בירוקרטיה שלא נגמרת ועל קשיים בקבלת אותם מענקים בפועל.

אין זה המקום לפרט על כל אותם קשיים שנתקלים אותם עסקים (דברים שפורסמו לא אחת בכל מדיה אפשרית), ועל הדרך הראויה לפיה הדברים היו צריכים לפעול בתקופה רגישה ובעייתית שכזאת (למשל, תשלום אוטמטי של המענקים על בסיס הנתונים שנמצאים בידי רשות המסים).

כפי שצוין לעיל, הדברים האמורים מקבלים משנה תוקף שעה שאנו דנים בהשלכות הקורונה על עיר התיירות הנצחית של ישראל - אילת. ממשלת ישראל עוסקת בשבועות האחרונים במתווה החזרה של המלונות בעיר לעבודה תחת הגבלות ותנאים כאלה ואחרים. לדעת רבים מתושבי העיר מדובר על מעט מדי ומאוחר מדי. יחד עם זאת, הפתיחה הצפויה של העיר היא מבורכת אולם לצידה - יש להזרים הטבות פיסקאליות כדי להזרים דם מחודש בעורקי העיר שגוססת לאיטה. את ההטבות יש להעניק במסגרת הוראות שעה מיוחדות בדומה להוראות השעה שחוקקו בכנסת שעוסקות במענקים השונים כחלק מרשת הביטחון הכלכלי לתושבי ישראל לאור משבר הקורונה. ההטבות שלהלן נועדו לסייע לתושבי העיר מחד, תוך הענקת תמריץ מיסוי לעסקים לשאוף ולצמוח ביום שאחרי משבר הקורונה. הנה חמישה תיקוני חקיקה מוצעים שמוטב כי הממשלה תאמץ במטרה למזער את הנזקים האדירים שהביאה איתה הקורונה הכלכלית לעיר.

חוף סגור באילת בעקבות התפשטות הקורונה. 13 במאי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90, פלאש 90
עדיין יש כברת דרך לעבור. אילת הריקה/פלאש 90, יוסי זליגר, פלאש 90
  • הכפלת הזיכוי ממס לשיעור של 20% עד לתום שנת המס 2021. הזיכוי כיום עומד על שיעור של 10% בגין הכנסות מעבודה ומעסק לתושבי אילת, וזאת עד לתקרה של כ-242 אלף שקל בשנה. הגדלת הזיכוי ממס תעודד את תושבי אילת לחזור למעגל העבודה ואף להגדיל את היקף המשרה בידיעה שלא יידרשו לשלם מס עד להכנסה X.
  • כמהלך משלים לאמור בסעיף 1 לעיל - יש להגדיל את הטבת המס למעסיקים לשיעור של 30% מהשכר המשולם לעובדים אילתים במטרה להביא להפחתת עלויות השכר בידי המעסיקים. ההטבה כיום עומדת על 20%.
  • הענקת פטור ממס חברות לתאגידים וותיקים הפועלים באילת עד לתום שנת המס 2021 ובלבד שההכנסות מקורן מפעילות מוכחת בשנים 2020 - 2021. הפטור יינתן בכפוף לכך שההכנסות לא יימשכו כדיבידנד אלא יוזרמו להשקעות בתוך העיר אילת.
  • יש להכיר בהפסדי הון שנוצרו בשנת 2020 כהפסדים עסקיים אשר יוכלו להתקזז כנגד כל הכנסה עסקית שוטפת או עתידית שתנבע מפעילות בעיר אילת. ככלל, בהתאם להוראות הדין כיום, רק הפסדים עסקיים צבורים יכולים להתקזז כנגד רווחים עסקיים עתידיים. מוצע להכיר, במסגרת הוראת שעה לעיר אילת, גם בהפסדי הון שנוצרו בשנת 2020 כהפסדים שיוכלו להתקזז בעתיד מההכנסות העסקיות השוטפות. באמצעות הוראה זו, משיגים מעין מגן מס עתידי לעסקים אילתים ביחס לרווחים עתידיים. דה פקטו - עסקינן בתמריץ לעצמאים להבריא את העסק מחד, וליצור למדינה תשלומי מס עתידיים מאידך.
  • יש לקבוע מנגנון פריסה ארוך יותר של רווחי הון ושבח לעסקים באילת. ככלל, הפריסה מותרת כיום הינה לתקופה של עד 4 שנים. מאחר ונישומים אילתים עשויים לממש נכסי הון שיש להם בכדי לסייע בתזרים העסקי השוטף, מוצע לאפשר פריסה לתקופה ארוכה יותר, וכן לאפשר פריסה קדימה של רווחי ההון והשבח לתקופה של 8 שנים. כפועל יוצא - הרווח יתפרס על פני תקופה ארוכה יותר מה שיביא בהכרח להפחתת תשלומי המס ביחס לכל אותם עסקים שההתאוששות שלהם תהיה איטית ומדורגת.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

עו"ד (יועץ מס) ירון אלי, ראש מחלקת מיסוי ונדל"ן, משרד ENF אלי, נדלר, פריידין ושות'

  • עוד באותו נושא:
  • אילת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully