וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגזור ולשמור: יש לנו כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף בקורונה

דסי ניר, בשיתוף אלטשולר שחם

13.1.2021 / 14:16

משבר הקורונה פגע בישראלים רבים, אך גם במהלך המשבר חשוב לנצל את מכשירי החיסכון השונים בצורה חכמה לטובתנו. הנה כמה כללים פשוטים שיעזרו להפיק את המיטב מהחיסכון שלנו בקרן ההשתלמות, בקרן הפנסיה ובקופת הגמל להשקעה

מצב כלכלי - אלטשולר שחם 1. יח"צ,
כללים פשוטים להפקת המיטב מהחיסכון בקרן ההשתלמות/יח"צ

שנת 2020 הייתה אמורה להיות עוד שנה רגילה, באופן יחסי. אם מסתכלים על תחזיות הכלכלנים מסוף שנת 2019, רבים העריכו כי מגמת הצמיחה המתונה שאפיינה את שנת 2019 תמשך גם בשנה שלאחריה. אך משבר הקורונה שפרץ בראשית השנה טרף את הקלפים. עם קרוב למיליון מובטלים ועובדים בחל"ת, ישראלים רבים נאלצים כעת לחשוב פעמיים לפני כל רכישה משמעותית. על אף התנודתיות הגבוהה שאפיינה בעיקר בתחילת המשבר, שוק ההון ממשיך להיות אלטרנטיבת השקעה משמעותית שיכולה לסייע לנו לצלוח את התקופה הלא פשוטה, בין היתר באמצעות חיסכון בקרנות ההשתלמות ובחסכונות הפנסיוניים.

כיצד נוכל לנצל את יתרונות אפיקי החיסכון השונים לטובתנו, בעזרת השוואת קרנות ההשתלמות וקרנות פנסיה למשל, וכיצד נימנע מטעויות קרדינליות שעלולות לעלות לנו כסף רב? הנה 5 טיפים שכדאי לגזור ולשמור.

גם כשהמצב קשה, חושבים היטב איזה חיסכון כדאי לשבור

לאורך החיים רובנו צוברים חסכונות בכל מיני אפיקים ומכשירי חיסכון: תוכניות חיסכון בבנק, קרן השתלמות, קרן פנסיה, קופת גמל, פוליסת חיסכון, תיק השקעות ואולי גם קצת כסף ששוכב לו בחשבון העו"ש. חלק מהחסכונות הללו נזילים למשיכה מיידית ואילו על אחרים נדרש לשלם עמלת משיכה מוקדמת או אפילו קנס. קנס נשמע קצת דרקוני, אך המדינה מעודדת אותנו לחסוך בקרן השתלמות, קרן פנסיה או בקופת גמל לחיסכון באמצעות הטבות מס משמעותיות - בתנאי שנעמוד בתנאי החיסכון: בקרן השתלמות לרוב מדובר על חיסכון למשך 6 שנים או יותר (הערה 1 בתחתית הכתבה), ואילו בחיסכון פנסיוני כמו בקרן פנסיה או קופת גמל לחיסכון מדובר על חיסכון שנועד לגיל הפרישה. אם נבחר למשוך את הכסף מוקדם יותר ולא על פי תנאי המשיכה הקיימים בחוק, ניאלץ להחזיר את הטבת המס שקיבלנו באמצעות אותו קנס בשיעור של 35% מהחיסכון לפחות.

משבר הקורונה יצר לרבים פגיעה כלכלית ופגע בהכנסות שלהם. במצב כזה, ישראלים רבים נאלצו לצמצם את ההוצאות ולהיעזר בחסכונות. אך רגע לפני שמושכים חסכונות, חשוב לעשות סדר ולהבין מה משמעות המשיכה של כל אחד מהם. אם אתם חייבים להשתמש בחסכונות כדי לסגור את החודש, מומלץ לשקול למשוך קודם כל כספים נזילים אם ישנם, כמו קרן נאמנות, קופת גמל להשקעה או תכנית חיסכון בבנק שכבר ניתנת למשיכה.

כחלק מתוכנית הסיוע שאישרה הממשלה כדי לסייע לנו לעבור את התקופה הזו, אושרה גם אפשרות משיכה בפטור ממס של סכומים חלקיים מקרן השתלמות (2). משיכה זו אפשרית למי שהכנסתו או שההכנסה של בן או בת הזוג נפגעה בעקבות המשבר. ניתן למשוך עד 7,500 ש"ח בחודש קלנדרי ובסה"כ עד 7 משיכות בסכום כולל של עד 52,500 ₪ (3). התאריך האחרון לניצול הטבה זו הוא 9.2.2021. למרות זאת, לא רבים בוחרים למשוך את כספי קרנות ההשתלמות משום שהם מעניקים הטבות מס אטרקטיביות במיוחד. הטבות אלה הופכות משמעותיות יותר ככל שאנחנו חוסכים בקרן ההשתלמות תקופה ארוכה יותר והן אף עשויות להסתכם באלפי שקלים.

חושבים חכם ולא מושכים את כספי הפיצויים מהחיסכון הפנסיוני

משיכה של כספי הפיצויים מקרן הפנסיה תקטין את גובה קצבת הפנסיה החודשית שאתה עתיד לקבל לאחר שתגיע לגיל פרישה. כאשר נותקו יחסי עובד ומעסיק והעמית זכאי לכספים בהתאם להוראות הדין (4) עובד יכול למשוך את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה שלו בפטור ממס עד לסכום של משכורת חודשית אחת (ועד תקרה של 12,420 ₪ נכון לשנת 2020) עבור כל שנת ותק במקום העבודה. אך חשוב להבין כי כספי הפיצויים מהווים יותר משליש מהחיסכון שלנו לפנסיה. משיכת כספי הפיצויים היום עלולה לגרום להקטנה משמעותית של היתרה הצבורה בקרן הפנסיה שנצבור עד לפרישה, ירידה שעשויה להקטין את גובה קצבת הפנסיה החודשית שיקבל העובד לאחר שיגיע לגיל פרישה ביותר משליש.

בנוסף, החל מגיל הפרישה אנחנו זכאים לפטור ממס הכנסה על קצבת הפנסיה החודשית עד לתקרה הקבועה בפקודה, בתנאי שלא משכנו לאורך השנים את כספי הפיצויים בפטור ממס. כל משיכה של כספי הפיצויים בפטור ממס מנצלת חלק מאותו פטור ממס שאמור לשמש אותנו לאחר הפרישה לפנסיה. כלומר, משיכת כספי הפיצויים פוגעת בשני אופנים בפנסיה שלנו: גם מקטינה את סכום הקצבה שיהיה לנו בעת הפרישה וגם מצמצמת את הפטור ממס כך שאנחנו עשויים לשלם יותר מס הכנסה על הקצבה החודשית.

כדי לאפשר לעצמכם לפרוש לפנסיה בידיעה שיש לכם קצבת פנסיה מספקת, חשוב להקפיד על חיסכון קבוע ויציב לאורך כל שנות העבודה, תוך שאתם נמנעים ככל האפשר ממשיכת כספי הפיצויים. אם יש ברשותכם קרן השתלמות, תוכלו לראות בה מכשיר חיסכון לטווח הארוך, להשתמש בכספים שחסכתם בה רק בעת הפרישה וכך להגדיל את ההכנסות שלכם בפנסיה.

מצב כלכלי - אלטשולר שחם 2. יח"צ,
כדי לאפשר לעצמכם לפרוש לפנסיה בידיעה שיש לכם קצבת פנסיה מספקת, חשוב להקפיד על חיסכון קבוע ויציב לאורך כל שנות העבודה/יח"צ

משווים את קרנות ההשתלמות ומוצרי החיסכון השונים ובוחרים את החיסכון המשתלם ביותר

סיימתם למפות את תוכניות החיסכון וההשקעות? מומלץ לבצע השוואה בין בתי השקעות ולוודא שבחרתם בחיסכון המשתלם לכם ביותר.

קרנות ההשתלמות כמו גם החיסכון שלכם לפנסיה מושקעים בשוק ההון כדי לאפשר לנו להשיג כמה שיותר תשואה. ככל שניהול ההשקעות בקרן ההשתלמות או בקרן הפנסיה איכותי יותר, כך תוכלו להשיג תשואות גבוהות יותר לאורך שנים באופן עקבי. מומלץ להשוות את מסלול ההשקעות שלכם בקרן ההשתלמות או בקרן הפנסיה למסלולי השקעות דומים ולבדוק אם לאורך שנים היו פערים משמעותיים בתשואות. תוכלו להיעזר באתר 'גמל נט' של משרד האוצר המאפשר להשוות את החסכונות בטווח של שנה, שלוש שנים או חמש שנים.

בחיסכון בקרן הפנסיה דמי הניהול מצטברים לאורך שנות החיסכון הארוכות לסכומים משמעותיים. בחירה בקרן הפנסיה הנבחרת למשל, תאפשר לכם ליהנות מדמי ניהול מופחתים למשך עשר שנים כך שיותר כסף מצטבר בחיסכון. אפקט הריבית דריבית מאפשר לכם למנף כל שקל בחיסכון בצורה משמעותית במשך השנים, כך שחשוב להתחיל לחסוך מוקדם ככל האפשר.

כאשר אתם מבצעים השוואה בין קרנות פנסיה מומלץ להשוות גם את איכות השירות כפי שהיא מדורגת על ידי משרד האוצר. מדד איכות השירות של קרנות הפנסיה בודק עד כמה הלקוחות מרוצים מהשירות של קרן הפנסיה, מהו שיעור התלונות וכמה זמן אורך המענה הטלפוני ללקוחות. חלק מקרנות הפנסיה מציעות ללקוחות מענה במגוון ערוצים המשלבים מענה אנושי עם ערוצים דיגיטליים המאפשרים לכם לקבל מענה מהיר.

מנצלים את הטבות המס הרבות על קרנות השתלמות וחיסכון פנסיוני לעצמאים

מעבר להטבות המס שניתנות בעת משיכת קרן השתלמות או קרן פנסיה לאחר הפרישה, חוסכים עצמאים עשויים להיות זכאים להטבות ייחודיות נוספות בעת ההפקדה למוצרי חיסכון אלו.

הפקדה לקרן השתלמות נחשבת עבור עצמאים כהוצאה מוכרת המאפשרת להם להקטין את ההכנסה החייבת במס. ניתן להכיר בהפקדה לקרן השתלמות בשיעור של עד 4.5% מההכנסה השנתית, עד לתקרת הכנסה קובעת של 265,000 ש"ח נכון לשנת 2020.

גם הפקדה לחיסכון פנסיוני, כמו קרן פנסיה או קופת גמל לחיסכון, בשיעור של עד 16.5% מההכנסה החייבת ועד לתקרה של 211,200 ש"ח (5) עשויה להעניק הטבות מס לא מבוטלות. ראשית, תוכלו להכיר בהפקדה של עד 11% מההכנסה החייבת שלכם כהוצאה המקטינה את חבות המס. וכן תוכלו ליהנות מזיכוי מס בשיעור של 35% עבור סכום השווה לעד 5.5% מההכנסה השנתית, או עד 5% אם רכשתם ביטוח אובדן כושר עבודה בנפרד (6).

בכל שנה ודווקא בשנה מאתגרת כל כך, מומלץ לבחון מול רואה החשבון או יועץ המס את ניצול הטבות המס באופן מקסימלי. כך תוכלו לשלם פחות מס וגם לדאוג לעצמכם להכנסה שתשמש אתכם לאחר הפרישה מעבודה. חשוב לציין כי גובה ההטבה עשוי להשתנות מאדם לאדם, ותלוי במספר פרמטרים ולכן חשוב לפנות לבעל רישיון או ליועץ מס/רו"ח לבחינת הנושא וכך למקסם את הטבות המס.

מצב כלכלי - אלטשולר שחם 3. יח"צ,
הפקדה לקרן השתלמות נחשבת עבור עצמאים כהוצאה מוכרת המאפשרת להם להקטין את ההכנסה החייבת במס/יח"צ

כרית ביטחון בצורת חיסכון, כדי שיהיה לנו על מה להישען בכל מצב

מגפת הקורונה הוכיחה לנו שהחיים מזמנים לנו אירועים לא צפויים, אשר יכולים לשנות את השגרה המוכרת והידועה במהירות. כדי שנוכל להיות ערוכים היטב לעתיד, כדאי לחסוך ליום אפור. ניתן לחסוך למשל בקופת גמל להשקעה, המאפשרת גמישות מלאה והכספים בה ניתנים למשיכה בכל עת (7) בקופת גמל להשקעה נוכל ליהנות מהשקעה בשוק ההון במגוון מסלולים לבחירתנו ברמות סיכון שונות, ולעבור ממסלול אחד לאחר באופן חופשי (8) וללא עלות. אין צורך בסכום ראשוני גדול וניתן להפקיד גם סכומים נמוכים יחסית של 300-150 ש"ח מדי חודש. בנוסף, ניתן לבחור להפקיד באופן חד פעמי בכל פעם שמתפנה לנו סכום כלשהו לחיסכון. בקופת הגמל להשקעה קיימת תקרת הפקדה שנתית של כ-71 אלף שקלים לחוסך (9).

הקפדה על חיסכון מתאים למטרות שלנו, ניצול כל הטבות המס הזמינות לנו והימנעות מהחלטות כלכליות פזיזות עשויים לעזור לנו להתנהל בצורה מושכלת יותר במשבר הנוכחי, ולהיות ערוכים גם למשבר הבא.

הערות משפטיות:

1. כספי קרן השתלמות יהפכו לנזילים במקרים הבאים: אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון לאותו החשבון או אם חלפו 3 שנים לגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה או לגבי סכומים ששימשו את העובד או היחיד לצורך השתלמותו (השתלמות כהגדרתה בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961, להלן: "הפקודה").

2. ראו חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020.

3. בתקופה שהחל מיום 10.8.2020 ועד ליום 9.2.2021 ניתן למשוך מכלל קרנות השתלמות שלך גם יחד, כספים שאינם נזילים בסכום של עד 7,500 ש"ח, בכל חודש, ללא ניכוי מס, וזאת בהתקיים אחד לפחות מהתנאים הבאים: (1) העמית או בן/בת זוגו פוטרו או יצאו לחל"ת החל מיום 1.3.2020 ועד ליום הגשת בקשת המשיכה. (2) ההכנסה החייבת החודשית הממוצעת של העמית ובן/בת זוגו החל מיום 1.3.2020 ועד לתום החודש שקדם ליום הגשת הבקשה פחתה ביחס להכנסה החייבת החודשית הממוצעת של העמית או בן/בת זוגו בשנת 2019.

4. ראו חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963.

5. עבור "עמית מוטב" כהגדרתו בפקודה.

6. עבור יחיד הזכאי להטבות המס בהתאם להוראות הדין ולפקודה.

7. מכספים שימשכו באופן חד פעמי מקופת גמל להשקעה ינוכה מס בהתאם להוראות הדין כפי שיהיו רלוונטיים במועד המשיכה.

8. מעבר בין מסלולי השקעה יתבצע בתוך 3 ימי עסקים ממועד קבלת בקשה מלאה ותקינה. ככל שהמועד נופל על אחד משלושת ימי העסקים הראשונים בחודש, הפעולה תתבצע ביום העסקים הרביעי באותו החודש.

9. סכום תקרת ההפקדה מתייחס להפקדות עמית בכלל חשבונותיו בכל קופות הגמל להשקעה, הוא צמוד למדד המחירים לצרכן, ויעודכן מדי שנה.

10. המידע המפורט לעיל, לרבות הסכומים והשיעורים המפורטים בו, מעודכן לשנת 2020, והוא כפוף להוראות ההסדר התחיקתי, התקנון הרלוונטי ונהלי החברה, כפי שיעודכנו מעת לעת. במקרה של סתירה בין הוראות ההסדר התחיקתי ו/או התקנון הרלוונטי לבין המידע המפורט לעיל, תגברנה הוראות הדין ו/או התקנון הרלוונטי, לפי העניין. המידע המפורט לעיל הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע שלם וממצה, הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי, יעוץ או שיווק פנסיוני, המלצה ו/או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצורכי הלקוח. הנתונים והדוגמאות שלעיל הם לצורך המחשה בלבד ואין בהם משום התחייבות של החברה להשגת תשואות. עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. רצוי ומומלץ להתייעץ לגבי סכום ההפקדה עם בעל מקצוע מתאים (בעל רישיון שיווק פנסיוני/יעוץ פנסיוני או יועץ מס/רו"ח). השימוש במידע המפורט לעיל הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש.

דסי ניר, בשיתוף אלטשולר שחם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully