וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנויים לקורקינטים, רכב לפגישות ועוד: הצעד הבא לצמצום הפקקים

19.11.2020 / 12:35

משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון משיקים את "נתיב לעסקים" - תכנית למעסיקים במשק לטובת הגברת היעילות התחבורתית בקרב העובדים והקלה בפקקים. כך זה ייראה

צילום: נתיבי ישראל

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עם מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, מתחיל בימים אלה בפיילוט ליישום תוכנית "נתיב לעסקים" במשק לצמצום הגודש בכבישים. במסגרת התוכנית יסופקו למעסיקים כ- 60 כלים פרקטיים לעידוד הפחתת השימוש ברכב פרטי, על מנת שיוכלו להציע לעובדיהם פתרונות תחבורה אלטרנטיביים. לשם כך נבחנו ונבחרו פתרונות רבים ומגוונים שהם ריאליים ליישום, החל מחלוקת מוצרי כושר נלווים והקמת מתחם למקלחות ולוקרים, ועד ליצירת קווי תח"צ המותאמים למרכזי תעסוקה, צמצום תקני חניה והקצאתם לרכבים שיתופיים ועוד. המעסיקים והעובדים שירצו בכך יוכלו לבחור מבין האפשרויות הרבות את אלה שיסייעו להם לשפר ולייעל את התנהלותם התחבורתית.

כחלק מהתכנית, נתיבי איילון החלו בשיתוף פעולה עם ארגון "מעלה" - "עסקים מנהיגים אחריות חברתית" לטובת הוספת קריטריון חדש למדד האחריות התאגידית של הארגון, בנוגע להקלה בגודש בכבישים ויעילות תחבורתית. במסגרת זאת, חברות שיאמצו את עקרונות התוכנית ויעודדו עובדים להגיע באמצעים חלופיים, יקבלו ניקוד במדד מעלה. במדד האחרון כבר נכללה שאלה פתוחה והחל ממדד 2021 יקבלו החברות ציון על תרומתן להפחתת השימוש ברכב הפרטי בקרב עובדיהן.

מתחמי התעסוקה שנבחרו להשתתף ראשונים בפיילוט, במסגרתו יזכו לליווי צמוד ביישום התוכנית, בחירת הפתרונות המתאימים והטמעתם, הם אזור התעסוקה בשדרות רוטשילד בתל אביב ומתחם התעסוקה ברחובות. עם זאת, הידע ומגוון הפתרונות ישותפו עם כלל המעסיקים שירצו בכך על מנת שיוכלו לפעול גם הם להפחתת העומס בכבישים. במסגרת זאת יוקם אתר שיכלול את כל הפתרונות ואת דרכי המימוש, ההתאמה שלהם לכל מאפיין עובד ומעסיק, הטבות למעסיקים ועוד פרטים חשובים ומידע שימושי. הפיילוט הינו צעד בדרך לביסוס תוכנית לאומית שתסייע לכל מעסיק מדן ועד אילת, ושתעזור להם ולעובדים להתגבר על החסמים הקיימים היום בעת בחינת השיקולים לבחירת מקום עבודה, באופן שאינו תלוי במקום מגוריהם או במקום התעסוקה.

באבל דן. פייסבוק באבל דן, אתר רשמי
התממשקות למערכת ניהול חיצונית של שירותי Bubble היא אחת האפשרויות הנבדקות/אתר רשמי, פייסבוק באבל דן

לאחר בחינה מעמיקה של כל תכניות המעסיקים בארץ ובעולם, בנתיבי איילון הגדירו כ-60 פתרונות פרקטיים עבור מעסיקים ליישום. בין הפתרונות המוצעים ניתן למצוא שינוי בהיקף ההגעה ובזמני ההגעה לעבודה, הקמת תשתית IT לחיבור מרחוק של העובדים כולל מערכות לווידוא נוכחותם, ותמיכה בביסוס תרבות ניהול מותאמת שתאפשר שינוי מבלי לפגוע בתהליכי העבודה. בנוסף, מוצעים כלים נוספים אותם יכולים להציע המעסיקים כגון: מעבר לעבודה במרכזים משותפים מחוץ לאזורי הגודש, הגברת השימוש בתחבורה ציבורית על ידי שיפור חוויית הנסיעה, עידוד שימוש בתחבורה לא ממונעת באמצעות מנויים לכלים שיתופיים, חלוקת מוצרי כושר נלווים, הקמת חניות ולוקרים לכלים דו גלגליים באזורים אסטרטגיים, הצבת שירות תיקונים ועוד.

בנוסף, התכנית כוללת הצעות ליוזמות לעידוד מעבר לתחבורה לא ממונעת על ידי יצירת תחרויות ועידוד הכושר ברמת החברה, בניית מקלחות ועידוד מעבר מגורים לקרבת העבודה מחוץ לגוש דן. כמו כן ישנם פתרונות שמכוונים להרחבת אפשרויות התחבורה השיתופית של העובדים, הן מבחינת תחבורה המונית - כגון העמדת מערך שאטלים מטעם העבודה והתממשקות למערכת ניהול חיצונית של שירותי הזמנת נסיעות שיתופיים כמו Bubble, והן מבחינת תחבורה פרטית לנסיעות שיתופיות בבעלות פרטית או מסחרית. פתרונות נוספים נועדו להסיר חסמים שמונעים שימוש באלטרנטיבה היום - לדוגמה הצעה להקצות רכב במקום העבודה למקרי חירום ופגישות מזדמנות עבור עובדים שצריכים לצאת לפגישות או סידורים אישיים, כך שיוכלו לוותר על הרכב הפרטי ולבחור בחלופות אחרות.

משתתפי הפיילוט ילוו על ידי צוות יישום פתרונות אזורי שילמד את האתגרים הקיימים ויסיק מסקנות למימוש ארוך טווח, ויתאים פתרונות ממוקדים לכל חברה בהתאם למגזר התעסוקה (כלומר אופי העבודה בחברה, על סוגי האוכלוסיות שבה), גודלה של החברה, האזור בארץ בו היא ממוקמת והקרבה למוקדי אוכלוסייה.

במסגרת תכנון הפיילוט הושקעו מאמצים רבים במיקוד הפתרונות המתאימים למעסיקים לאור החסמים שלהם והתאמת הפתרונות לרצונות העובדים בהתאם למאפייניהם האישיים. הדבר נעשה באמצעות ראיונות אישיים עם כ-60 מעסיקים, ביניהם בתי חולים, חברות הייטק, בנקים, מוסכים, מוסדות לימוד אקדמיים ועוד, ובעריכת סקרים לכ-4,000 עובדים, אשר הבטיחו מדגם מייצג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
השרה מירי רגב נכנסה היום לתפקידה כשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, 18 במאי 2020. ששון תירם, אתר רשמי
מה היא תיקח מסל הפתרונות? מירי רגב/אתר רשמי, ששון תירם

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הגודש בכבישים גורם לאיבוד זמן עבודה יקר, כמו גם זמן איכות עם המשפחה, בזבוז דלק ובלאי של הרכב וזיהום אוויר. הפחתת מספר כלי הרכב הפרטיים הנעים בכבישים היא לפיכך, אתגר לאומי ראשון במעלה. הנחתי את אנשי המשרד למצוא פתרונות יצירתיים וחדשניים שיקדמו שינוי התנהגות אצל הנהג הישראלי, וסל הפתרונות של נתיב לעסקים הוא אחד מהם. אם נצליח ליישם אפילו חלק מהם, נראה שיפור כבר בטווח הנראה לעין".

מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן-מאיר: "העומס בכבישים הוא בעיה מורכבת שמצריכה התייחסות כוללת של כל הגורמים שמשפיעים עליה ומושפעים ממנה. הנוסעים אמנם צריכים להבין שעדיף להם לוותר על הרכב הפרטי אך חייבים ליצור עבורם עוד פתרונות, ואנו מאמינים שהמעסיקים הם עוד דרך חשובה ומשמעותית להוביל לשינוי הדרוש".

מדד "מעלה" מציב את הסטנדרטים המצופים מחברות המחויבות לתחום האחריות התאגידית. כיום מדורגות במדד 160 חברות מהגדולות במשק, המעסיקות יחד מעל ל-500,000 עובדים, וישנן עוד עשרות חברות נוספות שבוחנות את עצמן מול המדד וקובעות סטנדרטים פנימיים בהתאם. במדד מעלה נכללים קריטריונים כגון יחסי עבודה, בריאות ואיזון, אחריות ברכש, איכות סביבה וקיימות, גיוון והכלה, תרומה לקהילה, ממשל תאגידי ודיווח ועוד. כעת, במסגרת תוכנית המעסיקים, יתווסף קריטריון של הקלה בגודש התנועה ויעילות תחבורתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully