וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת החינוך בקריסה, וזה דורש חשיבה מחוץ לקופסה

עו"ד איתן ארז

19.11.2020 / 16:02

ישראל מדורגת במקומות נמוכים מאוד במבחני חינוך בינלאומיים והגיע הזמן להכיר בכך שבתחום הזה יש לנו מדינת עולם שלישי. יש פתרונות יצירתיים לכך, ואחד מהם הוא הסבת עורכי דין לתחום ההוראה תמורת פטור מוחלט ממס הכנסה למשך שלוש שנים

בווידאו: גלנט קורא להחזיר את מערכת החינוך/מתוך ועידת החינוך הלאומית ה-2 - ישיבות בני עקיבא ומקור ראשון

מערכת החינוך בישראל מגדלת דורות שלמים של מאות אלפי בני נוער, שרובם חסרי השכלה כללית, חסרי ידע מינימלי בשפות זרות, וכפועל יוצא מזה צר עולמם כעולם נמלה. ההשלכות על עתיד מדינת ישראל הן הרות אסון. מערכת החינוך בישראל חולה, חולה מאד, וזה עוד לפני שדיברנו על שנת הלימוד הנוכחית שירדה לטמיון בגלל טיפול כושל בקורונה.

במבחני פיז"ה בינלאומיים ישראל מדורגת במקומות נמוכים מאוד, מקום 40 מתוך 78 מדינות. במגזר הערבי המצב גרוע עוד יותר ועל המגזר החרדי אין בכלל מה לדבר ,שכן שם מגדלים דורות של תלמידים שאינם יודעים מילה באנגלית, ואינם יודעים חשבון בסיסי.

רוב בתי הספר הממלכתיים הם ברמה נמוכה ופעילים רק עד השעה 12:30. בתי הצעירה למדה בבית ספר כזה בצפון תל אביב, בו כלל לא היו שיעורי בית או מבחנים ובסוף כיתה ב' כ-20% מהילדים עדיין לא ידעו קרוא וכתוב. הוזמנתי פעם לתת הרצאה על היסטוריה באותו בית ספר לילדי כיתות ד' ובסוף ההרצאה, ניגשו אלי כמה הורים ואמרו לי שזו פעם ראשונה שילדיהם למדו משהו. חלק מבתי הספר סובלים מאלימות, רוב הכיתות צפופות ואין כמעט חינוך למצוינות.

אנטון צ'כוב. GettyImages
פעם קראו לנו "עם הספר". היום מישהו יודע בכלל מיהו צ'כוב?/GettyImages

הורים רבים עושים מאמצים להוציא את ילדיהם מבתי ספר גרועים אלה ולהעבירם למעט בתי הספר האיכותיים, כמו בית הספר לטבע או לאמנויות או למצער לבתי ספר פרטיים. אני פוגש בהמון ישראלים ממוצא רוסי שרובם בזים ממש למערכת החינוך ואין תמה: הם התרגלו ברוסיה שמחנכים ילדים להעריץ סופרים כמו פושקין, צ'כוב, דוסטוייבסקי ולרמנטוב. כאן בכלל לא משתדלים להסביר לילדים את חשיבותה של קריאת ספרים.

ישראלים רבים אינם מבינים מדוע אין מספיק משמעת וסדר בבתי הספר ולכן הם מזלזלים בבתי הספר ומעניקים לילדיהם חינוך משלים. הגיע הזמן גם להפסיק את התופעה שהורים מגיעים לבתי הספר וצועקים על המורים והמנהלים, וכך מלמדים את ילדיהם לא לכבד את מוריהם. בני הנוער מכלים את זמנם בצפייה בתוכניות ריאליטי רדודות כמו הישרדות, האח הגדול, ומשם הם לומדים כמה חשוב להיות תחמן ושקרן, כי "ככה מצליחים".

אני נוהג מדי פעם לשאול, כבדרך אגב, צעירים שאלות של השכלה כללית. הממצאים מזעזעים. פגשתי פקידה במוסך שלא יודעת מי היה מנחם בגין, איש אינו יודע מתי התרחשה המהפכה הצרפתית. על ראש הממשלה משה שרת איש לא שמע. על וולטיר, ז'אן ז'אק רוסו או מונטסקייה אין בכלל מה לדבר. מוצארט מבחינתם זה שוקולד ובן גוריון זה רק שדה תעופה. מאידך הם בקיאים עד מאוד ברכילויות על ידוענים. מדהים לחשוב שזה קורה במדינת היהודים, עם הספר שהוציא מתוכו את משה רבנו, הרמב"ם, שפינוזה, זיגמונד פרויד ואלברט איינשטיין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מפוצלת דוד בן גוריון עם המכתבים הנדירים. אי-פי, בית המכירות הפומביות DYNASTY, AP
סליחה, האיש הזה - הוא לא שדה תעופה במקרה?/AP, אי-פי, בית המכירות הפומביות DYNASTY

צעירה צ'כית שלומדת ועובדת בישראל, סיפרה לי שכאשר הגיעה ארצה לפני שלוש שנים, נהגה לשאול כל בחור שביקש את חברתה, מי הפסל שפיסל את הפסל דוד בפירנצה. 99% מהגברברים הצעירים לא שמעו על מיכלאנג'לו ושנה חלפה עד שפגשה אחד שידע ומאז היא עימו.

צריך לבקר בבית ספר יסודי ביפן כדי להבין כמה מערכת החינוך בישראל מפגרת. שם לומדים עד שעה 16:00 ויש משמעת ברזל ומחדירים לתלמידים ערכים של כבוד ונימוסים. למערכת החינוך היפנית יש גם שני חסרונות והם לימוד אנגלית ברמה נמוכה ואי עידוד חשיבה יצירתית. אנחנו יכולים וצריכים ללמוד ממערכות חינוך אירופאיות. למשל בצ'כיה בשיעורי גיאוגרפיה, במשך 4 שנים התלמידים מחויבים ללמוד את ערי הבירה של כל מדינות העולם, שמות של נהרות, הרים ומדבריות והם חייבים להצביע עליהם על מפה מול כל הכיתה. בישראל הידע של התלמידים בגיאוגרפיה הוא אפסי. בצ'כיה התלמידים חייבים לקרוא לבגרות 20-30 ספרים של ספרות קלאסית מתוך רשימה סגורה, ולהיבחן עליהם. בשיעורי היסטוריה התלמידים בצ'כיה חייבים לבקר במוזיאונים ולהיבחן גם בהיסטוריה של אמנות, על יצירות של ליאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו ,רמברנדט וכו'.

בישראל רוב בני הנוער בוהים חלק גדול מזמנם בסמארטפונים, גולשים באפליקציית טיק טוק ומעלים סטוריז לאינסטגרם. הגיע הזמן לאסור כליל הכנסת סמארטפונים לכיתות הלימוד עד גיל 18.

הסכנות לישראל מרמת החינוך הנמוכה הן אדירות, מכל בחינה - מדעית , כלכלית ביטחונית וכמובן שתלמידים כאלה יהיו אזרחים חסרי מודעות ציבורית ודמוקרטית וייטו יותר להידרדר לעוני ולפשע.

האשמים במצב העגום הזה רבים מאוד: החל מההורים שלא מקפידים על חינוך, הפוליטיקאים לדורותיהם, ארגוני המורים שעוסקים בעיקר בשכר המורים ולא ברמת ההוראה ,ערוצי הטלוויזיה המסחריים והמפלגות החרדיות שרוצות להנציח ולגדל דורות של חסרי השכלה שיהיו תלויים בחסדיהן.

seperator

מה עושים? שלב ראשון בפתרון כל בעיה הוא ההכרה בבעיה שיש לנו מערכת חינוך ברמה של מדינת עולם שלישי. שלב שני הוא לקצר את חופשת הקיץ הארוכה מדי ולקבוע שהלימודים יימשכו עד 31.7 בכל שנה והחופש הגדול יחל מיום 1.8 בכל שנה ועד אחרי ראש השנה . יש להפנות תקציבים למערכת החינוך ולהאריך את שעות הלימוד. במקביל יש להחמיר את המשמעת, לאסור הכנסת סמארטפונים לכיתות, להקטין ל-30 את כמות התלמידים בכיתה ולהגדיל את מספר היועצים והמורים המיוחדים.

במקביל, אין מנוס מלתת יותר היתרים לפתיחת בתי ספר פרטיים, כפי שקורה בכל העולם ,דבר שרק יאפשר הפניית יותר כסף למערכת החינוך הכללית. אני ער לכך שהדבר יעניק חינוך טוב יותר לעשירים, אבל אותם הורים אמידים תמיד ימצאו את הדרך להשקיע בילדיהם. בתי ספר פרטיים יעלו את רמת החינוך וימשכו איתם למעלה את בתי הספר הכלליים. יש להעלות את יוקרת מקצוע ההוראה ואת שכר המורים, ואת תנאי הקבלה ללימודי הוראה.

הייתי גם מציע להסב 10,000 עורכי דין מובטלים ( ויש יותר כאלה) להוראה ולתת להם פטור מוחלט ממס הכנסה על שכרם למשך שלוש שנים, כדי שיעבדו בהוראה. שיקום מערכת החינוך והצלת הדורות הבאים היא ממש בנפשנו וחייבים להתגייס למשימה באופן מידי.

הכותב הוא עו"ד ומייסד תנועת יושרה לישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully