וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-Apple לא נופל רחוק מהעץ: כך תשפיע החברה על שוק המשרדים

אור שחף

22.11.2020 / 15:19

בחתימת עסקת אפל - מת"ם בעיתוי הנוכחי יש אמירה ברורה: אין ולא יהיה תחליף לפעילות של חברות ממטה מאורגן ומסודר. אור שחף, מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה השותפה בפארק מת"ם עם חברת גב ים, על הסימנים של עסקת הענק לגבי הכיוון העתידי של שוק העבודה וההזדמנויות שבצידו

זווית

בחירתה של אפל להרחיב את פעילותה בחיפה, שלשמה שכרה שטחים נוספים בפארק מת"ם, היא בשורה עצומה לעיר. הרחבת פעילות של ענקית הייטק בסדר גודל כזה מייצרת הזדמנויות רבות ובהן, כמובן, יצירת מקומות עבודה שיעודדו צעירים להשתקע בחיפה - אם מדובר בסטודנטים הלומדים כעת בטכניון או לחילופין בחיפאים צעירים ששוקלים את המשך דרכם ומכאן את מקום מגוריהם. אך בשנה כמו זו בה אנו נמצאים, זו אינה הבשורה הגדולה היחידה.

ממארס האחרון, כשמדינת ישראל נכנסה לגל הראשון של הקורונה, חברות וארגונים מצאו עצמם מחפשות פתרונות שיאפשרו עבודה מרחוק. נוצר דיון בשאלות כמו האם שוק העבודה צפוי לעבור שינוי מואץ בעקבות המצב? האם אופן העבודה שהכרנו עד משבר הקורונה בכלל נחוץ או רלוונטי אם מצליחים לעבוד מהבית? האם הזום שנכנס לחיינו בסערה יעיל מספיק להחליף את הישיבות הפרונטאליות שמצריכות חדרים מרווחים עם כיבוד ושתייה?

אכן, משבר הקורונה הוא משבר בקנה מידה עולמי שהשפעתו על האנושות כולה רוחבית ומעמיקה. מדובר באירוע מתגלגל, שגם לצד הבשורות המעודדות בדבר הצלחה בניסויים בחיסון מכיוון פייזר ומודרנה, השפעתו תמשיך להיות ניכרת גם בשנים הבאות עקב האימפקט המשמעותי שלו. תפיסות עולם כלכליות וחברתיות משתנות ומתגבשות ברגעים אלה ממש.

בנייני משרדים בעיר חיפה. יחצ,
אירוע מתגלגל. בנייני משרדים בחיפה/יחצ

בחתימת עסקת אפל - מת"ם יש אמירה ברורה: אין ולא יהיה תחליף לפעילות של חברות ממטה מאורגן ומסודר. בתחילת המשבר , נערכו מחקרים וסקרים אודות הפרודוקטיביות של עבודה מהבית. עובדים רבים העידו כי למרות חוסר הודאות והחשש מהמצב החדש, הם מרוצים. הם דיווחו על פרודוקטיביות גבוהה וגם על חוסן נפשי. אנשים נטו לחשוב שנטרול אלמנטים של עבודה ממשרד כמו זה שאין צורך להשקיע זמן בהתארגנות לעבודה, בהגעה אליה ובחזרה ממנה, להשקיע זמן ומאמץ בהגעה לפגישות פיזיות ולבזבז זמן על שיחות בפינת הקפה וארוחות צהרים משותפות עם קולגות - דווקא עוזר להם. אך בטווח הארוך, התברר כי מדובר בטעות.

ככל שהסיטואציה של עבודה מהבית התמשכה בגלל כניסה לסגר נוסף או מבחירה של חברות וארגונים לקיים כך את הנחיות "התו הסגול", החל להיות מורגש שינוי מגמה, אנשים הבינו שלא מדובר במצב זמני כך שתחושת ההירתמות עקב הימצאות במצב חירום, התחילה לפנות את מקומה לשחיקה ודכדוך, תחושת בדידות, תשומת לב לבעיות הטכניות של העבודה מהבית וכמובן, איך לא, הקושי בלעבוד עם הילדים שגם הם נאלצים ללמוד מהבית.

הרחבת פעילותה של אפל במת"ם היא אמירה ברורה היוצאת מחברה טכנולוגית מתקדמת מהמובילות בעולם כזו שאין צורך ללמד את קברניטיה ואנשיה על יעילות ועל תפוקה גבוהה: אי אפשר בלי מטה. אי אפשר בלי חברה שמקיימת נוכחות פיזית. אי אפשר בלי הפריה הדדית שנבנית גם משיחות המסדרון השוליות ביותר. בני אדם צריכים להרגיש חלק ממסגרת כדי להצליח. לא מדובר במטרה של לייצר שעות עבודה במשרדים. מדובר בדרך שמביאה בסופו של דבר ביצועים טובים יותר. המסגרות האלה הן שמייצרות בסופו של דבר אקו-סיסטם אמיתי (לא וירטואלי) כמו זה שיש לנו בחיפה עם פארק מת"ם, פארק מדעי החיים ועוד. אפל מצטרפת לחברות ענק המחזיקות בחיפה מרכזי מחקר ופיתוח כמו אינטל, מייקרוסופט, אינטל וגוגל. מרחבי עבודה כאלה הם שמייצרים הזדמנויות, שיתופי פעולה, והם שמניעים בסופו של דבר את הכלכלה המקומית. בתקופה בה אנו נמצאים, מסגרות אלה רלוונטיות יותר מאי פעם.

אור שחף הוא מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה.

  • עוד באותו נושא:
  • משרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully