וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תייר בחלל: המספרים מאחורי הטיסה של איתן סטיבה

ערן פלג

23.11.2020 / 0:38

איתן סטיבה יהיה הישראלי השני בחלל, ויעשה זאת כלקוח של חברת Axiom Space במסגרת הטיסה המסחרית הראשונה לתחנת החלל הבינלאומית. כמה חברות עומדות מאחורי המיזמים, מהם היעדים ובכמה תגדל כלכלת החלל עד 2030? מאחורי הקלעים של הטיסה שמסעירה את המדינה

בווידאו: הכרזה על האסטרונאוט הישראלי השני בחלל טייס הקרב לשעבר איתן סטיבה/צילום: לע"מ

בשבוע שעבר, נודע כי איתן סטיבה יהיה הישראלי השני שיטוס לחלל. מהר מאוד גם הובן ופורסם, שבניגוד לאילן רמון, אשר נשלח למשימת החלל בשליחות מדינת ישראל, הרי שבמקרה של סטיבה, אמנם 'קרן רמון' מעורבת בנסיעה, אך היא למעשה נעשית במימון של הנוסע עצמו.

סטיבה יטוס לחלל לקראת סוף 2021 כלקוח של חברת Axiom Space במסגרת הטיסה המסחרית הראשונה שהיא מארגנת לתחנת החלל הבינלאומית (ISS). בטיסה צפויים להשתתף שני לקוחות נוספים ואסטרונאוט אחד מטעם חברת Axiom. הטיסה מתאפשרת לאחר שבתחילת השנה, זכתה Axiom במכרז של נאס"א המקנה לה גישה לתחנת החלל. בעתיד, חוץ מהטיסות המסחריות, מתכננת Axiom להיות הבעלים ולהפעיל תחנת חלל מסחרית.

הטיסה תתבצע באמצעות החללית Crew Dragon של החברה הפרטית SpaceX - ועל כן, תהיה זו הטיסה המסחרית המלאה הראשונה לחלל. בעבר, כבר טסו לתחנת החלל 7 'תיירים' (דרך חברת Space Adventures), אך הם כולם הגיעו לשם באמצעות טיסות חלל ממשלתיות (רוסיות).

נשיא המדינה וקרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה בהכרזה חגיגית על ההישראלי השני בדרך לחלל, איתן סטיבה 16 בנובמבר 2020. מארק ניימן/לע"מ, אתר רשמי
תייר בחלל. איתן סטיבה/אתר רשמי, מארק ניימן/לע"מ

בשנים האחרונות, עובר תחום החלל מהפכה. בעבר, היה מונופול של הממשלות. בשנים האחרונות, יש נסיגה של הממשלות מהתחום -- דוגמא בולטת היא הפסקת תכנית החלליות האמריקאית ב-2011 -- וכניסה גוברת אליו של גורמים פרטיים. בתוך כך, יש מעבר מובהק בתוך התחום מהתמקדות בשימושים ממשלתיים/צבאיים לשימושים אזרחיים/מסחריים.

חברות פרטיות בולטות הפועלות בתחום הן SpaceX, Virgin Galactic, Axiom Space, Blue Origin, Space Adventures. כיום, באופן טיפוסי, חברות מסוג זה קמות על-ידי יזם-מיליארדר בעל חזון - דוגמת, מאסק, בזוס וברנסון - והנן חברות פרטיות (כלומר, מניותיהן אינן נסחרות בבורסה). מה שכן, ישנן כיום גם כמאה חברות ציבוריות שעוסקות בתחומים מסוימים: פיתוח ושיגור טילים, ייצור לווינים, שירותי לוויין, וכדומה. באופן כללי, מדובר בתחום עתיר-הון המתאפיין בסיכונים טכנולוגיים ותפעוליים גבוהים מאוד.

ההשקעה הפרטית בתחום החלל נמצאת כיום עדיין בשלבים מוקדמים. אבל אין ספק שתלך ותגדל בשנים הקרובות. תחומים/שירותים מעניינים עליהם מדברים: טיסות בינ"ל העוברות בחלל (מדברים על טיסות מניו-יורק לשנחאי שתארכנה 40 דקות, במקום 15 שעות), תיירות לחלל (כמו סטיבה), שירותי אינטרנט לוויני, כריית מחצבים מאסטרואידים, ועוד...

האתגר המשמעותי להתפתחות התחום הוא נושא העלויות, אשר הנן עדיין מאוד גבוהות בכל הפעילויות הללו. כדי ש-'כלכלת החלל' תוכל לפרוץ החוצה ולהתפתח במהירות, יש צורך בפיתוחים טכנולוגיים שיביאו להפחתת העלויות הגבוהות. בהקשר זה, ההישג של חברת SpaceX בתחום השימוש-החוזר בטילי שיגור הוא דוגמא מובהקת להתקדמות חשובה. בבנק השוויצרי UBS מעריכים כי 'כלכלת החלל' תגדל משוק של כ-350-400 מיליארד דולר כיום ל-1 טריליון דולר ב-2030. יש למה לצפות.

ערן פלג הוא מנהל השקעות ראשי ב- Clarity Capital

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully