וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: יהיה יותר גרוע, השאלה אם גם יהיה יותר טוב

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

23.11.2020 / 16:03

באיחוד האירופי מתגלים סדקים, בארצות הברית מתוחים מחג ההודיה, סין רודפת אחרי השפעה בינלאומית גדולה יותר ובהודו מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה

בווידאו: החיסון לקורונה של אסטרהזניקה ואוקוספורד יעיל עד 90%/צילום: רויטרס

מספר מקרי ההדבקה בנגיף הקורונה ימשיך לעורר דאגה בקרב המשקיעים ברחבי אירופה וארצות הברית, אך תשומת הלב תוקדש בעיקר לאירועים פוליטיים. פעולות נוספות של ממשל טראמפ היוצא (הבקשה מן הפד שבוע שעבר) ימשיכו לזכות למעקב. בינתיים באירופה נמשכים הדיונים בניסיון לפתור את המחלוקות בנוגע לברקזיט ולתקציב האיחוד האירופי. מבחינת נתוני מאקרו השבוע מרבית תשומת הלב תוקדש למדדי סנטימנט הצרכנים והעסקים. היום נקבל את מדדי מנהלי הרכש באירופה וארצות הברית כאשר בהמשך השבוע יפורסמו מדדי ביטחון הצרכנים באירופה וארצות הברית. בנוסף בגרמניה ביום שלישי יפורסם מדד IFO וביום חמישי מדד GFK. ביום רביעי יפורסם בארצות הברית נתון הזמנות מוצרים ברי קיימא וביפן יפורסם מדד המחירים לצרכן לאזור טוקיו ביום שישי. בגזרת הבנקים המרכזיים נקבל את פרוטוקול הפגישה האחרונה של הפד ביום רביעי לפני חג ההודיה ביום חמישי.

יומן אירועים כלכליים

שני: גרמניה, צרפת, האיחוד האירופי, בריטניה- מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים והייצור לחודש נובמבר. ארצות הברית - מדד פעילות הכלכלית של הפד שיקגו, מדד מנהלי הרכש מרקיט ייצור ושירותים לחודש נובמבר
שלישי: גרמניה - מדד IFO לחודש נובמבר, נתוני תמ"ג רבעון 3. ארצות הברית - מדד ביטחון הצרכנים לחודש נובמבר
רביעי: ארצות הברית - הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש אוקטובר, תמ"ג ומדד מחירי האינפלציה רבעון 3, פרוטוקול הפד
חמישי: גרמניה - מדד ביטחון הצרכנים GFK נובמבר. ארצות הברית- חג ההודיה
שישי: סין - החלטת ריבית. יפן - מדד מחירים לצרכן טוקיו לחודש נובמבר. גוש היורו - בטחון העסקים, בטחון צרכנים חודש נובמבר

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי ועמיתו ההונגרי ויקטור אורבן לקראת פגישתם עם נשיא הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין בבריסל, בולגריה 24 בפסטמבר 2020. רויטרס
לא מתכופפים. ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי ועמיתו ההונגרי ויקטור אורבן/רויטרס

פוליטיקה באיחוד האירופי: האחדות נראית שבירה

בקיץ האחרון מנהיגי המדינות האירופאיות בירכו אחד את השני על שיתוף הפעולה והאחדות בהגעה לקרן סיוע מיוחדת והסכם מסגרת רב שנתי כחלק מהתגובה לנגיף הקורונה. כעת אחדות זו נראית שבירה, כאשר הדיונים יימשכו השבוע במטרה לנסות להגיע להסכמה עם הונגריה ופולין שמאיימות להטיל ווטו על ההסכמים (הם מסרבים להכיר בדרישה כי קבלת הכספים תהיה מעוגנת בחוק של הכרה בערכים אירופאים). הצדדים רוצים להגיע להסכם לפני מפגש הפסגה הבא ב-10 ו-11 בדצמבר. בינתיים, הברקזיט ממשיך לנגן ברקע עם דיווחים סותרים על התקדמות ובכל מקרה כל הסכם שיגיעו אליו השבוע צפוי להיות רדוד מאוד ומעורר חששות בנוגע להשפעה של סיום תקופת המעבר על בריטניה ואירופה.

שורה תחתונה: האיחוד האירופי ניצב בקשיים להשגת תוכניותיו התקציביות לטווח הבינוני. אין התקדמות משמעותית נראית לעין בשיחות על הברקזיט כאשר הזמן הולך ואוזל.

כלכלת גוש היורו: גל למטה לפני ההתאוששות?

מקרי ההדבקה בנגיף הקורונה באירופה ממשיכים לעורר דאגה, כאשר סגרים מקומיים וכלליים מחמירים במקומות בהם קצב התפשטות הנגיף לא מאט. מדד מנהלי הרכש של מרקיט שיפורסם היום עבור מדינות רבות באירופה יציג תמונה עגומה של הכלכלה. הסנטימנט בגרמניה יקבל עדות נוספת למצב כאשר יפורסמו מדד ביטחון העסקים IFO ומדד ביטחון הצרכנים GFK ביום חמישי. תמונת המצב של האטה כלכלית ברבעון ה-4 לאחר התאוששות כלכלית ברבעון ה-3 יכולה לקבל עידוד מכך שהמדיניות הפיסקלית והמוניטרית בגוש היורו נותרת בעינה. הבנק המרכזי האירופי עשוי להחליט לנקוט במדיניות מרחיבה אף יותר בפגישתו ב-1 בדצמבר לא רק דרך תוכנית הרכישות שלו אלא גם בשיפור מנגנון ההעברה של הבנקים. בכל מקרה הרבעון ה-1 הבא יהיה טריקי כל עוד מחכים לבוא החיסון.

שורה תחתונה: הפעילות הכלכלית באירופה עשויה לדעוך לאור סגרים מחמירים יותר בגלל נגיף הקורונה. הבנק המרכזי האירופי מוכן לנקוט במדיניות מרחיבה יותר אם זה יידרש.

ארה"ב: מניין הנדבקים בקורונה חצה את רף ה-12 מיליון
22.11.20. רויטרס
ממשיכים להיות דרוכים. בדיקות קורונה בארצות הברית/רויטרס

המדיניות הכלכלית בארצות הברית: עדיין תלויה באוויר

חג ההודיה הקרוב עלול להיות מתוח במיוחד. מספר הנדבקים היומי בארצות הברית ממשיך לעלות ותביעות האבטלה השבועיות בשבוע שעבר כללו הפתעות לא נעימות במיוחד. תביעות האבטלה הראשוניות עלו בשבוע האחרון והעובדה שהסיוע המיוחד שניתן בעקבות הקורונה (נכון לעכשיו 4.4 מיליון נתמכים) עומד לפוג יתרום ללחץ הקיים גם ככה. נתוני המאקרו כלכליים שיפורסמו לחודש נובמבר השבוע כמו מדד ביטחון הצרכנים שיפורסם ביום שלישי לא צפויים להרים את מצב הרוח. בינתיים, גם תוכנית פיסקלית נוספת תקועה עקב המצב הפוליטי הקיים. בגזרה המוניטרית שר האוצר סטיבן מנוצ'ין הנחה את הפד להשיב את הכספים שלא נעשה בהם שימוש מ-5 תוכניות חירום של הפד שתוקפן פג בסוף דצמבר אך כן הורה להאריך את תוקפן של 4 תוכניות חירום למתן קרדיט טווח קצר ב-90 יום נוספים. הפד הביע את התנגדותו למהלך זה של שר האוצר והשוק הביע חששות כי צעד ראשון לקראת צעדים נוספים להפחית את התמיכה המוניטרית מהשווקים.

שורה תחתונה: רמזים לגבי צעדים נוספים להחזיר לאחור את המדיניות המוניטרית הקיימת יכולים להפעיל לחץ נוסף על הכלכלה ולגרום ללחץ בשווקים.

סין צפויה להמשיך ולבנות על הצלחתה האחרונה של חתימת הסכם שיתוף פעולה כלכלי אזורי שנחתם ב-15 לנובמבר. יעד שמושך את תשומת ליבה של סין הוא מנגנון קביעת הזכויות המיוחד של קרן המטבע הבינלאומית(SDR). סין נמנית על קבוצה של מדינות שקוראת להקצאה מחדש של ה-SDR שתאפשר גישה לכספים חדשים עבור מדינות עניות במטרה להתמודד עם נגיף הקורונה. ארצות הברית מתנגדת למהלך זה כאשר גם בפסגת מנהיגי ה-G20 בסוף השבוע האחרון בסעודיה לא הושגה הסכמה. במקביל סין תמשיך לפעול בכיוון של השפעה כלכלית ומטבעית בינלאומית. הנפקת אגרות החוב האחרונה של המדינה בהיקף 4 מיליארד יורו זכתה לביקושים של פי 4 מההיצע על אף התשואה הנמוכה יחסית 0.3 אחוז מעל מדד הבנצ'מרק של מינוס 0.45, כלומר מינוס 0.15 אחוז לאגרת חוב של 5 שנים ותשואה חיובית נמוכה של 0.318 ו 0.665 לאגרות חוב של 10 ו-15 שנים בהתאמה. תיאבון המשקיעים לנכסים סיניים בא לידי ביטוי לאחרונה בהתחזקות המטבע הסיני יואן אך התחזית עבור שוק החוב המקומי בסין לא ורוד כולו כאשר לאחרונה היו מספר מקרים של חדלות פירעון.

שורה תחתונה: סין רודפת אחר השגת השפעה כלכלית אזורית ובינלאומית כאשר נרשמת התקדמות בהפיכת המטבע הסיני לבינלאומי.

הודו: אור בקצה המנהרה

הודו (עם יותר מ-23 מיליון מקרים) נחלה עד עכשיו קרב קשה עם נגיף הקורונה אך ייתכן כי יש כעת אור בקצה המנהרה. התמ"ג לרבעון ה-3 יתפרסם ביום שישי הקרוב וצפוי לרשום ירידה חדה פחות לעומת השנה שעברה מזו שנרשמה ברבעון ה-2. נתונים שפורסמו עד כה תרמו לתיקון התחזית לתמ"ג כלפי מעלה וכעת רק ירידה של 9 אחוז לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה נראית כיעד אפשרי על אף ירידה חדה בהוצאה הממשלתית ברבעון ה-3(19 אחוז במונחי תמ"ג). ההתאוששות בתמ"ג יחד עם אינפלציה גבוהה יחסית (לא צפויה לרדת משמעותית בנובמבר מרמה של 7.6 אחוז שנרשמה באוקטובר) ישפיעו על המדיניות המוניטרית העתידית. הבנק המרכזי ההודי ייפגשו ב-4 לדצמבר ועשוי להרים את תחזית האינפלציה לרבעון ה-4 והצמיחה שלו לרבעונים 4 ו-1 של השנה הבאה מה שיגרום לכך שהורדת ריבית נוספת לא בצפי. האתגר המרכזי של הבנק המרכזי ההודי איך לשדר לשווקים שהורדת ריבית נוספת אינה צפויה מבלי לפגוע בתפקוד שוק החוב או שוק ההלוואות במדינה.

שורה תחתונה: נתון התמ"ג לרבעון ה-3 צפוי לאשר את ההתאוששות הכלכלית שיצאה לדרך. בהינתן אינפלציה גבוהה יחסית הורדת ריבית נוספת לא צפויה להתרחש.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully