וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא הייתי שורדת 3 חודשים בלעדיו": המועדון בבאר שבע שמסייע לחיילים הבודדים

בשיתוף המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין

6.12.2020 / 16:20

הסניף החדש של המרכז לחיילים בודדים, שקם בבירת הנגב לפני כשנתיים, מסייע בעיקר לחיילים שלא ניצבת מאחוריהם משפחה. החל מצרכים בסיסיים, דרך פעילויות חברתיות ועד מיצוי הזכויות. זו הדרך לדאוג שגם אחרי השחרור הצעירים הללו יעמדו על הרגליים

מועדון באר שבע העמותה לחיילים בודדים 4. יח"צ,
החיילים במועדון בבאר שבע/יח"צ

לא משאירים אף חייל בודד. לתרומות המרכז לחיילים בודדים ללא עורף משפחתי היכנסו ועזרו

המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים מתפעל כיום שלושה מועדונים ברחבי הארץ. הראשון מתוכם הוקם בירושלים והשני בתל אביב. הסניף החדש שהחל את דרכו בבאר שבע לפני כשנתיים, מעניק מענה לחיילים הבודדים שחיים באזור הדרום ושם דגש על הצרכים הייחודים שיש להם.

"העמותה קמה לזכרו של מייקל לוין, שהיה חייל בודד שעלה לישראל מארצות הברית, והמועדון שלנו בירושלים מתאפיין בעיקר בסוג הזה של החיילים", מסבירה רוני ווינברג, עובדת סוציאלית בהכשרתה, המשמשת כיום כרכזת של העמותה לחיילים משוחררים באזור הדרום. "בתל אביב ישנו מועדון לחיילים בודדים עולים ומועדון נוסף עבור חיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי. בבאר שבע הרוב המשמעותי הוא של חיילים חסרי עורף משפחתי, כאלה שמגיעים מרקע קשה, מפנימיות, נוער בסיכון או כאלה שיצאו בשאלה ועזבו את העולם החרדי".

בניגוד לחיילים בודדים שעולים לארץ, חיים הרחק ממשפחותיהם, אך עדיין יכולים להיעזר בהן, הרי שלחיילים בודדים חסרי עורף משפחתי אין את התמיכה הזאת. "רבים מהם חיים חיי הישרדות וכמו כל הישראלים, מחויבים לעשות שירות צבאי, אבל לא תמיד יש להם את היכולת הכלכלית והנפשית לעשות זאת. קשה להיות חייל וגם להחזיק את עצמך אם אין משפחה מאחוריך", אומרת ווינברג.

המועדון בבאר שבע הוקם על ידי קבוצת סטודנטים מתנדבים מאוניברסיטת בן גוריון, בהובלת ענת בן בסט שליוו מספר חיילים בודדים בעיר, לאחר ששמו לב לצורך ולביקוש באזור הדרום. לאחר מספר חודשים, יצרו קשר עם המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים ויחד עם התוכנית לחיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי נפתח הסניף בבירת הנגב במבנה שקיבלו מאגף החינוך של עיריית באר שבע. המועדון הציע פעילויות שונות, כמו ארוחות שישי וחג ובעיקר אוזן קשבת לכל שאלה או התייעצות לחיילים.

מועדון באר שבע העמותה לחיילים בודדים 4. יח"צ,
המועדון בבאר שבע/יח"צ

לא משאירים אף חייל בודד. לתרומות המרכז לחיילים בודדים ללא עורף משפחתי היכנסו ועזרו

בהמשך, התברר שכדי שהעזרה לאותם חיילים תהיה יעילה יותר, יש צורך באנשי מקצוע. "אנחנו עוזרים להם בכל שלב של השירות ועד חמש שנים לאחר השחרור עם מיצוי זכויות, התנהלות כלכלית ועד לצרכים בסיסיים כמו מזון יבש, מכונת כביסה ועוד", מוסיפה ווינברג על הפעילות המתנהלת בבאר שבע. "חיילים בודדים מוצאים עצמם לעתים חסרי יכולת להתמודד הן מול המערכת הצבאית והן מול הרשויות. אלו דברים שצוות מתנדבים לא תמיד יודע איך להתמודד ולא תמיד יכול להקדיש את כל הזמן הנחוץ במהלך לימודים או התחייבויות נוספות".

כיום המועדון פועל באמצעות מתנדבים, מלגאים ועובדת סוציאלית בשיתוף פעולה עם עמותת "למרחב" לאורך כל ימות השבוע. כ-90 חיילים בודדים נהנים מהליווי וההכוונה של המרכז ומפרויקטים שונים לשיפור איכות חייהם, כמו פרויקט של ריהוט ושיפוץ המתהווה בימים אלו. ועדיין, זה לא מספיק.

"העשייה מתקיימת בזכות המלגות ובזכות אנשים טובים שמתנדבים ועוזרים בכל מה שאפשר, אבל יש פה פוטנציאל גבוה מאוד להרבה חיילים שעוד יכולים להרוויח מאיתנו יותר, וכרגע יכולת הקליטה שלנו לחיילים נוספים וההגעה לקהל היעד מוגבלת. כל תרומה יכולה לסייע לנו להגיע לעוד חיילים בודדים חסרי עורף משפחתי מאזור הדרום", אומרת ווינברג.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מיה ילניק המרכז לחיילים בודדים. יח"צ,
המרכז עזר לה להתמודד עם הצבא והשחרור. ילניק/יח"צ

מיה ילניק היא אחת החיילות שעברו כברת דרך ארוכה עם המועדון החדש. היא הגיעה מבית דתי-לאומי וניתקה את הקשר עם משפחתה הביולוגית בעקבות מקרה של פגיעה מינית בקהילה, עמו המשפחה "לא ממש ידעה להתמודד" לדבריה. לאחר שהחלה דרך חדשה כעתודאית, כאשר הבינה שהיא לא מצליחה להתמודד לבדה מול הצבא ולקבל את ההכרה המגיעה לה כחיילת בודדה, חיפשה ארגון שיוכל לסייע לה. כך הגיעה תחילה למרכז בירושלים. "חיילים בודדים עולים מקבלים מעמד של חיילים בודדים באופן אוטומטי, אבל חיילים בודדים ישראלים צריכים לעבור תהליך לא פשוט ומאוד קשה להוכיח שאתה באמת חייל בודד חסר עורף משפחתי". במרכז לסיוע לחיילים בודדים סייעו למיה לכל אורך התהליך, כלומר עד שקיבלה את המעמד.

עם גיוסה לצה"ל, מיה עברה לבאר שבע. "הרבה חיילים בודדים ישראלים עוברים לבאר שבע כי היא זולה יותר מערים אחרות ויותר קל לשרוד בה עם המשכורת הצבאית החודשית - 800 שקלים" היא מסבירה את ההחלטה. השירות הצבאי לא היה פשוט עבורה בעיקר בגלל הקושי במציאת חברים חדשים. "תלשתי את עצמי מהמקום בו גדלתי ועברתי לעיר זרה", היא נזכרת. "המרכז עזר לי בכל דבר שהייתי צריכה - אוכל, ברמה החברתית, תנאי השירות ומיצוי הזכויות. לא הייתי שורדת 3 חודשים בשירות בלי המועדון. בנוסף, הכרתי צעירים שהתמודדו עם דברים דומים ופגשתי את ענת בן בסט שבזמנו ניהלה את המרכז בבאר שבע ועבורי הייתה מלאך. היום מעבר לכך שהיא עובדת סוציאלית מלווה היא גם חברה טובה".

גם באזרחות, מיה קיבלה המון עזרה מהמועדון בבאר שבע. "אני חייבת כל כך הרבה למרכז", היא מודה ומוסיפה. "כל מי שחושש צריך לדעת שמרבית המתנדבים בבאר שבע היו בעצמם חיילים בודדים, אז הם יודעים בדיוק מה אתם עוברים".

לא משאירים אף חייל בודד. לתרומות המרכז לחיילים בודדים ללא עורף משפחתי היכנסו ועזרו

בשיתוף המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully