וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשק הישראלי יחזור לפעילות ללא מגבלות רק במחצית השנייה של 2021"

24.11.2020 / 12:11

תחזית קרדיט סוויס: "סוכנויות דירוג האשראי נמנעו בשלב זה מלשנות את דירוג האשראי של ישראל על אף ההידרדרות המשמעותיות במצבה הפיסקלי של מדינת ישראל". כלכלני הבנק השוויצרי קובעים כי אם לא יאושר התקציב לשנה הנוכחית עלול הדבר להגביר את אי הוודאות

בווידאו: סוחרים בשוק הכרמל דורשים לפתוח את הדוכנים/צילום: סוניה גורודיסקי

סוכנויות דירוג האשראי הגדולות נמנעו, בשלב זה, מלשנות את הדירוג של מדינת ישראל מאז שהחל משבר הקורונה, על אף התדרדרות משמעותית במצבה הפיסקלי של הממשלה . כך כותבים כלכלני קרדיט סוויס בתחזית השנתית לשנה הקרובה (שנת 2021 ) שפרסמו, והמתייחס גם לישראל. הכלכלנים של הבנק השוויצרי קובעים כי "התפתחויות פוליטיות צפויות אף הן להישאר במוקד תשומת הלב בחודשים הבאים, וכי במידה והתקציב ל-2020 לא יעבור עד סוף דצמבר תיפתח האפשרות לסבב בחירות נוסף במדינה, אשר עלול להגביר את אי הוודאות.

בדוח של קרדיט סוויס קובעים הכלכלנים כי הנחת הייסוד היא שהמשק הישראלי יחזור לפעילות שגרתית, ללא מגבלות, אך ורק במחצית השנה של שנת 2021, דהיינו אחרי חודש יוני 2021. הם מציינים כי בנק ישראל בנה אמנם בתחזית האחרונה מסוף חודש אוקטובר, שני תרחישי צמיחה מרכזיים אשר תלויים בהטלת מגבלות עתידיות נוספות כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. בתרחיש המתון יותר, הציפיה כי התמ"ג הריאלי יתכווץ ב-5.0% בשנת 2020 ויגדל ב-6.5% ב-2021. בתרחיש החלופי והחמור יותר, התמ"ג הריאלי יתכווץ ב-6.5% בשנת 2020 ויתאושש בשיעור של 1.0% בלבד ב-2021.

שר האוצר ישראל כץ בדיון במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עדיין כדאי להיות דרוך. ישראל כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בהתייחסותם למדיניות המוניטרית של בנק ישראל, קובעים הכלכלנים של בנק קרדיט סוויס כי המדיניות המוניטרית המרחיבה תימשך ככל הנראה לתקופה ממושכת. לדבריהם, עם פרוץ מגפת הקורונה בחודשי מרץ-אפריל 2020 בנק ישראל הפחית את הריבית ל-0.10% (מרמה של 0.25%) והשיק תוכנית הרחבה כמותית. בנוסף לכך, הבנק הפעיל מספר תוכניות שנועדו להקל את תנאי האשראי ולתמוך בנזילות בשווקים. באוקטובר, לאחר כניסת המדינה לסגר שני, הרחיב בנק ישראל את היקף התוכנית להרחבה כמותית לכ-6.0% מהתמ"ג. זאת, תחת ההנחה שהאינפלציה תישאר מתחת לטווח היעד של 3%‏-1% בעתיד הנראה לעין. בקרדיט סוויס מעריכים שהמדיניות המוניטרית של בנק ישראל תישאר מרחיבה למשך תקופה ארוכה. במקביל, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהתערב בשוק מטבע החוץ, כפי שהוא עשה בשנים האחרונות. זאת במטרה למנוע מלחצים מבניים לתיסוף השקל להביא לעליות משמעותיות בשער השקל מול הדולר והאירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully