וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלה ויְבוּא: האם באמת מסוכן לרכוש מיבוא מקביל?

25.11.2020 / 9:50

היבוא המקביל נותן פייט בשוק הישראלי, ממוצרי טואלטיקה, דרך סמארטפונים ועד מכשירי חשמל. היבואנים הרשמיים טוענים ליתרון מובנה, אבל מתקשים להתחרות עם המחיר. האם תמיד עדיף לרכוש מוצר עם אחריות רשמית ומתי דווקא האופציה השלישית, יבוא אישי, היא הטובה ביותר?

בווידאו: למרות שכבר קיבלו דוחות ובניגוד להנחיות חנויות בקניונים נפתחו/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

"בוא אשאל אותך שאלה: אתה קונה מוצר דרך יבוא מקביל. טלוויזיה, שואב אבק, מחשב. הלך חלק. מה אתה עושה? היבואן ייתן לך שירות עד הבית כמו שאנחנו נותנים? הוא יחליף לך את החלק בלי תשלום? הוא מסוגל להשתוות לרמת השירות שיבואן רשמי נותן? האחריות שלו היא בכלל לא אותה אחריות".

הדובר הוא מנכ"ל אחת מחברות מוצרי החשמל הגדולות בארץ. הוא העדיף להישאר בעילום שם, כפי שעשו לא מעט מרואיינים לכתבה הזאת. הנושא של יבוא רשמי מול יבוא מקביל רגיש אצל הספקים. אף אחד לא רוצה להגיד משהו לא נכון או לפגוע במתחרים. אפילו היבואנים הרשמיים מודעים לכך שהיבוא המקביל, במיוחד בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, פתח את השוק לחלוטין. "לא אשקר לך", הוא אומר, "אם לא היה יבוא מקביל לא הייתה כזאת תחרות. אבל בסופו של דבר, השאלה מהצד של הצרכן היא האם חיסכון של כמה מאות בודדות של שקלים משתלם לו".

טכנאי מתקן מכונת כביסה. ShutterStock
האם בזמן תיקון יבואן מקביל יכול לתת פיתרון הולם?/ShutterStock

תופעת היבוא המקביל פורחת בשנים האחרונות. בעבר היינו רגילים לקנות דרך יבואן רשמי בלבד, אבל הגלובליזציה עשתה את שלה. במהלך העשור הקודם, עם כניסת הסמארטפונים לשוק, פרץ היבוא המקביל בכל התחומים. בשנים האחרונות הוא חדר אפילו לתחום הרכב.

מהו, בעצם, יבוא מקביל? לכל מדינה יש יבואן רשמי שיכול לייבא את המוצרים. אם הוא יישאר לבד במשחק, המחיר יהיה קשיח, אלא שבמקביל ליבואן הרשמי יש ספקים שיכולים לייבא את המוצר בעצמם ולמכור אותו במחיר שהם עצמם נוקבים. השיטה הזאת מונעת מונופולים, מכופפת מחירים ועובדת בעיקרון לטובת הצרכן. אלא שלהנחה יש מחיר משלה: אם רכשתם מוצר דרך יבוא מקביל, לא תקבלו שירות מהיבואן הרשמי.

האם זה באמת כל כך משנה? "המומחיות שלנו באה לידי ביטוי בידע הטכני שאנחנו מעבירים לשירות בישראל ישירות מהיצרן", מסביר יאיר רוזן, מנכ"ל קבוצת BSH המייבאת את המוצרים של מותגי בוש, סימנס וקונסטרוקטה, "כיום, הרבה מהידע מבוסס על תוכנה ואלקטרוניקה, הטכנאים משתמשים בכלים מתקדמים לטיפול במכשירי חשמל, ועל כן חשוב שרמת הידע המקצועי והטכנולוגי תהיה מותאמת ליצרן. כמו כן, אנחנו מחויבים לאספקה ושמירה של חלקי חילוף במחסן במלאי (אנחנו מחזיקים במחסן ענק עם המון חלקי חילוף). בניגוד אלינו, היבוא המקביל לא מחזיק מלאי של חלקי חילוף, מה שעלול ליצור בעיה אם יש צורך לחלק חלופי במכשיר חשמל.

"יתרון נוסף הוא בגודל מערך השירות. יש לנו המון טכנאים ומתקינים שעברו הכשרה ייעודית למותגים של מכשירי החשמל, כך שהלקוחות מקבלים שירות בסטנדרט הגבוה ביותר. כמו כן, התאמנו את עצמנו למצב הקורונה, ואנחנו מציעים ללקוחותינו אפשרות של התקנה מרחוק של מוצרי חשמל ספציפיים, תוך ליווי של טכנאי באופן טלפוני מרחוק. בתור יבואן רשמי, אנחנו דואגים להביא דגמים שמתאימים במיוחד לצורכי השוק המקומי, לעומת זאת יבואן מקביל הוא 'יבואן מזדמן של סחורה'. כלומר, הוא מביא את המוצרים שיש. בנוסף, אנחנו מקנים לשירות שלנו את הידע הטכני בטרם מגיע המוצר - מה שלא קורה אצל יבואן מקביל. ביבוא רשמי יש לנו מחויבות מול היצרן, לרמת איכות ושירות הגבוהים ביותר. אנחנו עורכים סקרי שירות לקוחות על מנת לשפר באופן מתמיד את השירות שלנו, ודואגים להקנות ידע טכני על מוצרים לטכנאים המוסמכים שלנו באופן שוטף כל העת".

יאיר רוזן. תמר מצפי,
מקנים ידע טכני לפני שהגיע המוצר. יאיר רוזן/תמר מצפי

רוזן טוען שיש גם בעיות אחרות. "ביבוא מקביל אנחנו נתקלים בסכנות בטיחותיות כתוצאה מאי התאמת המוצר לשוק המקומי מבחינה טכנית, למשל באי החלפת תקעים המותאמים לישראל", הוא אומר. טענה זו גובתה גם על ידי יבואנים רשמיים אחרים שעימם שוחננו. "יש להם בעיה שהם לא מחזיקים מחסן של חלקי חילוף. עקב כך, אנשים יכולים להיתקע עם תקלה פשוטה ששירות מקביל לא מצליח לתקן, ונשארים 3 שבועות בלי המוצר שהזמינו, תקלה שאנחנו ביבוא רשמי היינו פותרים תוך ימים בודדים. במקרים חריגים, אנחנו גם דואגים למוצר חלופי".

גם היבואנים המקבילים מודים שבאספקט של השירות הם אכן בנחיתות, אבל לא מסכימים בנושא הבטיחות. "שאף אחד לא יספר לך סיפורים", אומר מנכ"ל אחת מרשתות היבוא המקביל הבכירות בארץ, "המוצר הוא אותו מוצר. אז במקום בעברית יש לך כיתוב בפולנית על האריזה, אבל זה אותו מוצר אחד לאחד. מה שכן, ככל שהמוצר יותר מתוחכם יש פער. היבואן המקביל, במקרה הזה, יצטרך את החלפים הנכונים, את הידע הטכני הנדרש ועוד".

אם כולם מסכימים, מדוע לקנות ביבוא מקביל? "יש כמה אספקטים", מסביר אותו מנכ"ל, "קודם כל, יש את עניין המחיר. ככל שהמחיר גבוה יותר, כך הפערים שייווצרו יכולים להיות גדולים יותר. לגבי השאר, שכל אחד יעשה את השיקולים שלו. יש יבואנים מאוד אמינים ויש כאלה שפחות. רשת גדולה תוודא שאפשר לתת אחריות, כי יש לה יותר כוח להתנות את זה ברכישה. אנחנו, אגב, מציעים גם יבוא רשמי וגם יבוא מקביל, נותנים ללקוח לבחור". ויש גם מוצרים שנגמרו במלאים הרגילים, מטלפונים דרך קורקינטים ועד דגמים של נעלי ספורט, כך שהיבוא המקביל הוא האופציה היחידה, ובהחלט לא אופציה רעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם במסכי הטלוויזיה. אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"המוצר הוא אותו מוצר. אז במקום עברית יש לך על האריזה כיתוב בפולנית"/ראובן קסטרו

ויש, כמובן, את עניין המיתוג. "אנחנו מבליטים את היתרונות, המקצועיות והשירותים המיוחדים שהלקוחות יכולים לקבל, ובנוסף מתקשרים אל הסימון של היבואן הרשמי", אומר רוזן, "בשנתיים האחרונות יצרנו מועדון לקוחות כדי להיות בקשר ישיר עם הצרכן לאחר הרכישה. דרך המועדון אנחנו דואגים לעדכן בתכנים ייחודיים על המוצרים, סרטוני הדרכה, טיפים לשימוש, היכרות עם כל הפיצ'רים שבמוצר, הטבות מיוחדות ועוד".

ובכל זאת, אנשים רבים עדיין לא מכירים את ההבדל. בשנה האחרונה נכנס לשוק הצריכה האינטרנטית שחקן נוסף - בני הגיל השלישי, אלה שפעם היו הולכים פיזית לחנות והיום מפעילים את כרטיס האשראי. חלקם הגדול, ולא רק הם, כמובן, פשוט רואים את המחיר הנמוך יותר וקונים. "צריך לקרוא את ההנחיות ואת האותיות הקטנות - מה כוללת האחריות בדיוק והאם מדובר ביבואן רשמי או לא. את המתמטיקה שיעשו בעצמם אחר כך", אומר לנו מנכ"ל נוסף שמייבא באופן היברידי, גם רשמי וגם מקביל.

הקונצנזוס בקרב רוב האנשים שעימם שוחחנו הוא שצעצועים, תמרוקים ומוצרים בעלות נמוכה עדיף תמיד לקנות מהיבואן המקביל משום שהסיכון אפסי. שמפו שיעלה דרך היבואן הרשמי 25 שקלים עשוי לעלות 40-50 אחוז פחות ביבוא מקביל. גם על בושם אתם יכולים לקבל הנחה משמעותית. כאן חשוב לזכור, יש הבדל בין מוצרים מזויפים לבין יבוא מקביל של מוצר מורשה, כך שהעובדה שהבושם עולה הרבה פחות לא אומרת שהוא מזויף. לגבי סמארטפונים, פערי המחירים יכולים להגיע לכמה מאות שקלים, מה שבהחלט עשוי להצדיק קנייה. במוצרי חשמל, הנטייה היא להמליץ על היבואן הרשמי, כפי שאחד מהם מסכם. "תקנה שואב אלחוטי ביבוא מקביל, תחסוך 200-300 שקל, ואז מה? אל תשכח ששואב היום זה לא כמו פעם, שהיית מוציא מהארון פעם בשבוע. אנשים משתמשים הרבה בשואבים, הם מתקלקלים, יש בלאי גבוה ואז לך תחפש מי ייתן לך שירות".

חנות סמארטפונים. ShutterStock
בשוק הסמארטפונים ניתן למצוא הבדלי מחיר גדולים/ShutterStock

ויחד עם שני המסלולים האלה קיימת עוד אפשרות - יבוא אישי. הדור הצעיר קונה יותר ויותר ברשת - מאמזון, מבאנגגוד ומאתרים אחרים שמאפשרים לרכוש מוצרים אלקטרוניים בעלות זולה באופן משמעותי ביותר. ב-eBay ישראלים בכלל מרבים לקנות חלפים לרכב ולהביא אותם למוסך. זו, למשל, דוגמה קטנה לתחכום שיצר העידן הטכנולוגי הנוכחי. הצפי ב-eBay בנובמבר הנוכחי הוא לגידול בייבוא של שואבי אבק רובוטיים, שעונים חכמים וטאבלטים, מוצרים שעליהם ניתן לחסוך לא מעט בייבוא אישי.

"גם ביבוא רשמי וגם ביבוא מקביל הצרכן רוכש את המוצר בארץ", אומר ירון בן אלי, מנכ"ל קבוצת USHOPS המתמחה ביבוא אישי מארה"ב, "לעומת יבוא אישי שבו הרכישה היא מחו"ל וישירות ע"י הצרכן".

בן אלי מסביר איך עובדת האחריות במקרה כזה: "ישנן שתי אפשרויות: אחריות בינלאומית שמשמעותה שניתן לממש את האחריות גם מהארץ, או אחריות מקומית - שמשמעותה כי במקרה של תקלה הצרכן יצטרך לפנות לספק בחו"ל. פעמים רבות אתרים גדולים וספקים יעדיפו לשלוח מוצר חדש ויחסכו מהלקוח/צרכן לשלוח את המוצר אליהם, אבל את זה לא ניתן לדעת מראש. ייתכנו גם מקרים בהם הצרכן יאלץ לשלוח את המוצר לחו"ל ולקחת בחשבון את עלות השילוח".

ירון בן אלי. יחצ,
להתנתק מסטיגמות. ירון בן אלי/יחצ

גם פה, הכול פקטור של מחיר. "לרוב, על מנת שעסקה כזו תהיה כדאית לצרכן, צריך שיהיה פער כספי שמשתלם עבור הלקוח או מוצר שלא קיים במגוון בארץ", אומר בן אלי, "במקרים רבים הספק לא ידרוש משלוח של הפריט לחו"ל, אלא ישלח מוצר חדש ללקוח ללא צורך בשליחה חזרה".

מדוע כן יבוא אישי? "היתרון הרב הוא במגוון המוצרים הפתוח בפני בצרכן ופערי המחירים, שיכולים לעלות על עשרות אחוזים לעומת המחיר של אותו פריט בארץ", הוא מסכם, "כמו כן, לעיתים יש הבדלים גם ברמת הגימור של פריט מסוים שבחו"ל תהיה גבוהה יותר מאשר זו בארץ. זה נכון לגבי רכבים, מוצרי חשמל, ערכות שונות ואף תכולת מוצר (אם תכולת המוצר בבסיס גדולה ביותר מהמוצר המוצע בארץ, יש יותר אביזרים נלווים ועוד. אני ממליץ מאוד לבחון את נושא האחריות לפני כל רכישה. אחריות בינלאומית היא תמיד עדיפה וטובה לצרכן. יחד עם זאת, יש משתנים רבים שיש לקחת בחשבון בין תועלת והפסד, ולכן רצוי לא להתבסס על סטיגמות בשוק, אלא לעשות בדיקה מושכלת של הפריט והאחריות הניתנת בזמן הרכישה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully