וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי הספר לסטארטאפים: כך הם מתנהלים בתקופת הקורונה

29.11.2020 / 14:15

"תוכניות ההאצה" שמסייעות לחברות לעשות את זה בגדול, התאימו עצמן גם לתקופת הקורונה וכעת הן מציעות להייטקיסטים את כל הטיפים והדרכים להצלחה - גם מרחוק

סטארטאפ. ShutterStock
היום אפשר לעשות את זה גם מרחוק/ShutterStock

כל מי שמעוניין להקים חברת סטארטאפ מרגיש מוכן לתהליך: לחשוב על רעיון מבטיח, לכתוב קוד מוצלח, לגייס משקיעים, לחדור לשוק ולהתענג על מרגריטה בחופי מקסיקו אחרי האקזיט. המספרים גם הם חלומיים - ב-2019 גייסו סטארטאפים ישראלים 8.3 מיליארד דולר, ובאפריל 2020 גייסו כ-902 מיליון דולר. אם החלום האמריקאי הוא בית בפרברים עם גדר לבנה, שני ילדים, וכלב אז ככה נראה החלום הישראלי.

למספרים האלה נלוות סטטיסטיקות פחות ורודות - רק 4% מכל הסטארטאפים מצליחים להחזיק יותר מכמה שנים בודדות. התחרות על כל דולר קשה, ולצעירים שעומדים מאחורי הרעיונות המבטיחים, אין תמיד את הידע והכלים לחדור לעולם העסקים. פה נכנסות לתמונה תכניות האצה, "אקסלרטורים", שמסייעות לחברות בשלבים מוקדמים לבנות אסטרטגיה ולהגיע לשוק היעד מהר יותר, תוך סיוע בגיוס השקעות שיאפשרו את המשך דרכן. כמו בכל תחום, גם תכניות ההאצה שינו בלית ברירה את אופיין בתקופת הקורונה, והפכו מלהיות חלל פתוח של עבודה אינטנסיבית, עשרות הרצאות, פגישות ולחיצות ידיים, למפגשים אינטרנטיים וגיוס משקיעים מרחוק.

התאגיד הגלובלי שניידר אלקטריק החל לעבוד כבר לפני שנה ביחד עם חברת החדשנות הפתוחה SOSA על תכנית ההאצה "Genesis" לסטרטאפים צעירים בתחום התעשייה 4.0, לפני התפרצות הקורונה. המחשבה תחילה הייתה שזו תהיה תכניות פרונטלית ושהזעם יחלוף. "הכניסה לסגר הראשון הובילה לדחייתה של התכנית עד לסיום הטלת הגבלת התנועה וההתקהלות", מסביר עזי שפר, מנכ"ל SOSA. "הבנו שנצטרך לעשות התאמות בדרך שבה נבצע את התכנית והיא עברה למתכונת וירטואלית. כמו כן התבצעו התאמות לנושאי התכנית, כך לדוגמה נושא החיבור בין בין העובדים וריחוק פיזי של עובדים בתוך מפעלים התווספו לרשימת הנושאים בתכנית".

עזי שפר. טל שחר,
לא מעט מוצרים תופסים תאוצה בגלל המעבר לעולם דיגיטלי. עזי שפר/טל שחר

תכניות האצה נוספות נאלצו 'לחשב מסלול מחדש', ולעבור למרחב הדיגיטלי, ביניהן Fusion Labs בניהולו של גיא קצוביץ'. "אנחנו מבצעים את הראיונות לתכנית דרך הזום, ולמעשה בתחילת השנה התחייבנו לבצע תהליך דיגיטלי לחלוטין בכל הקשור במיון החברות - 'מסלול מהיר' במסגרתו לוקח לנו עד 3 שבועות לקבל החלטה לגבי השקעה, מהרגע בו אנו מבצעים פגישה ראשונה עם צוות. מאז שהכרזנו על המסלול המהיר קיבלנו יותר מ-400 פניות ובקשות להשקעה".

מבחינת התכנים שמעבירים ב-Genesis, שפר מספר שהסיטואציה החדשה אפילו הביאה לשיפור: "מבחינת התכנית והפגישות עם המומחים והמנטורים דבר לא השתנה. יתרה מכך, מכיוון שהתכנית מתנהלת כולה באופן וירטואלי ניתן להרחיב את מספר הבכירים שמלווים את הסטארטאפים מתוך שניידר אלקטריק שכן הגעה פיזית לישראל אינה נדרשת".

אירועי הסיום בתכניות ההאצה הם האירוע שמחכים לו בו הסטארטאפיסטים מציגים את הרעיונות שלהם למשקיעים פוטנציאליים. גם בתכנית Genesis וגם ב-Fusion Labs נאלצו להעביר את האירוע למרחב הווירטואלי. "אירוע הסיום שלנו נערך כולו בזום והוקלט מראש", מסביר קצוביץ'. "באירוע נכחו מעל ל-400 משקיעים מארה"ב וישראל, והציגו בו 13 הסטאטראפים בהם השקענו במהלך שנת 2020. הקמנו מיני-סייט מיוחד, בו ניתן לצפות בסרטונים של כל החברות, להוריד את המצגות שלהן, וכמובן ליצור קשר ישיר ולקבל 'מייל היכרות' לכל יזם ויזם".

המשך קיום תכניות ההאצה חשוב עבור יזמים צעירים בגלל שהביקוש לטכנולוגיה וחדשנות לא נעצר, בניגוד למגזרים עסקיים אחרים. "ארגונים מתכננים את צעדיהם כבר לימים שאחרי הקורונה, ושם יהיה מקום של כבוד לחדשנות טכנולוגית. זה יהיה שם המשחק ומה שמבדל בין ארגונים וחברות. לתכניות האלה יש מקום נכבד בתמהיל של ייצור החדשנות", אמר שפר.

נראה כי תעשיית ההייטק וסצינת תכניות ההאצה בפרט הצליחו למצוא את הדרך להתאים עצמן לסיטואציה. "מצד אחד ההזדמנויות העסקיות עם לקוחות יותר קרובות והתהליכים מתקצרים כי הכל מתבצע וירטואלית, באופן מהיר וללא טיסות ומפגשים פנים-אל-פנים", מסכם שפר. "ישנם לא מעט מוצרים שתופסים תאוצה בגלל המעבר החד לעולם דיגיטלי יותר. עם זאת הקושי בגיוס כספים גדול יותר והוא נובע מהסלקטיביות הגבוהה יותר של גופי ההשקעה, חוסר הוודאות שנוצר בעולם הכלכלה הגלובלית, והצורך של משקיעים להיות בטוחים שכל דולר של השקעה הולך למקום הטוב ביותר עבורם".

  • עוד באותו נושא:
  • סטארטאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully