וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסונים לא יספיקו: זה מה שישמור עליכם מהמגפה הבאה

בשיתוף אוניברסיטת אריאל

5.1.2021 / 10:13

לצד הטיפול הראשוני במשבר, הצורך בניהול וגיבוש תוכניות רב-מערכתיות היה מובהק ועל מנת לענות עליו ועל אתגרים נוספים רבים בעולם הבריאות המתפתח, הוקמה באוניברסיטת אריאל התוכנית ללימודי מנהל ומדיניות מערכות בריאות. איך מכשירים את דור המנהיגים הבא בתחום?

בווידיאו: הכירו את התוכנית ללימודי מנהל ומדיניות מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל/אולפן וואלה! NEWS

היום, יותר מתמיד, ברור לנו שלצד צוות רפואי טוב יש צורך גם בצוות ניהולי איכותי, על מנת לנהל משברים ובכלל, כדי להוביל את עולם הבריאות אל העתיד. כדי להבין אילו לימודים יקנו לכם יתרון בעתיד בניהול מערכות בריאות, הגיעו מאוניברסיטת אריאל אל האולפן פרופ' רות בירק, דיקן בית הספר למדעי הבריאות, פרופ' עו"ד רחלי ניסנהולץ-גנות, ראש המחלקה לניהול מערכות בריאות, ופרופ' יאיר שפירא, ראש התוכנית לתואר שני.

פרופ' בירק, אילו דגשים אנחנו יכולים לראות בעולם הבריאות של המחר?

"עולם הבריאות של המחר, כמו של היום, הוא מורכב, טכנולוגי, מתקדם בקצב מהיר מאוד ורב מערכתי. ההערכה היא שכמות הידע בעולם מכפילה את עצמה כל שנה ובעולם הבריאות והרפואה כל כמה חודשים, במיוחד לאחר ההתפתחויות בעולם הגנום והביג דאטה. כיום, כישורים של אדם שנמצא בתחום הבריאות והרפואה הם הרבה מעבר לתחום המקצועי שלו.

אפשר היה לראות את זה בצורה מאוד טובה במשבר הקורונה. מעבר לטיפול הראשוני ומציאת החיסון, המשבר הבהיר לנו שחסר ידע בניהול וגיבוש תוכניות רב-מערכתיות, כאלה שלוקחות בחשבון אספקטים של בריאות כמו כלכלה, רווחה, בריאות הציבור ואינטראקציה עם הרבה מאוד גופים במדינה".

פרופ' עו"ד ניסנהולץ-גנות, מה תוכלי לספר לנו על התחום הזה של מנהל ומדיניות מערכות בריאות?

"אנחנו צופים שמערכת הבריאות תגדל בשנים הקרובות, מבחינת כוח אדם ומשאבים שמושקעים בה. את כל אלו צריך לנהל. באוניברסיטת אריאל לקחנו על עצמנו משימה - להכשיר את דור המנהלים הבא של מערכת הבריאות, שיהיו מקצועיים, ממוקדים, טובים ואיכותיים יותר".

מנהל רופאים. ShutterStock
עולם הבריאות של המחר/ShutterStock

פרופ' שפירא, כמי שנחשב ממובילי מערכת הבריאות בישראל, מה היתרונות שאתה מביא מהשטח לתוכנית הזו, כדי שתתאים לעולם הרפואה העתידי?

"מערכת הבריאות והרפואה היא רב-ממדית, רב-תחומית וכל זה בתנאי אי-ודאות. לתמרן ולשחות במרחב הזה, זו משימה קשה ויש לנו טכניקה שעוזרת ללמד את הסטודנטים לצלוח את המכשולים האלו ולנווט את המערכת בהצלחה".

מהם המסלולים הקיימים בתוכנית?

"יש שני מסלולים עיקריים, עם או בלי תזה. במסלול עם תזה, הסטודנט מגיש בסוף השנה השנייה עבודת מחקר עצמאית ויכול להמשיך אחר כך לתואר שלישי. במסלול בלי תזה, יש עבודת גמר. לרופאים יש הקלות מסוימות, מתוקף הדברים שהם למדו עד שהגיעו לתוכנית".

פרופ' עו"ד ניסנהולץ-גנות, בפני מי פתוח התואר השני בניהול מערכות בריאות?

"הוא פתוח לבוגרי תואר ראשון בכל התחומים. בוגר תואר ראשון בניהול מערכות בריאות נכנס באופן ישיר ללימודים. בוגרי תארים אחרים יזדקקו אולי לכמה קורסי השלמה. כל מועמד נבדק אישית ונקבעים לו אילו קורסי השלמה, אם בכלל, הוא יצטרך לעבור".

פרופ' בירק, האם מומלץ לעובדים קליניים של מערכת הבריאות מומלץ ללמוד תואר שני במנהל ומדיניות מערכות בריאות? מה האופק התעסוקתי שצריך לעמוד לנגד עיניהם?

"בוודאי שמומלץ. מקצועות הבריאות הקליניים רבים ומעבר להכשרה הארוכה מאוד שלהם, כדי להתקדם בתחום שלהם ובכלל, הם נדרשים להבנה הרבה יותר רחבה ממה שמוענקת להם כאשר הם רוכשים את המקצוע הראשוני שלהם. זה כולל היבטים כלכליים, ניהוליים, אתיים, משפטיים וכו'. ההכשרות הללו מעניקות להם ארגז כלים כדי להתקדם מקצועית".

רוצים להיות חלק מעולם הבריאות של המחר? הכירו את התוכנית לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל

בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully