וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: כולם נאחזים באופטימיות בציפורניים

כריסטיאן נולטינג

30.11.2020 / 15:56

אישור החיסונים שבדרך מעורר אופטימיות בשווקים, אבל שוק העבודה בארצות הברית הוא עדיין מקור לדאגה גדולה. ומי הדמות שבכל זאת מעוררת תקוות בבית הלבן המתהווה?

טראמפ: אם האלקטורים יצביעו לביידן – אעזוב את הבית הלבן/צילום: רויטרס

בסין התפרסמו הבוקר נתוני מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור והשירותים לחודש נובמבר שיצאו מעל הצפי (56.4 ו-56.2 בהתאמה) כאשר בהמשך השבוע מכון CAIXIN יפרסם גם הוא מדד מנהלי רכש משלו בימים שלישי וחמישי. בארצות הברית נקבל את עדותם של שר האוצר סטיבן מנוצ'ין וג'רום פאוול יושב ראש הפד בקונגרס מחר וביום רביעי כאשר ביום שישי הקרוב יתפרסם דוח התעסוקה החודשי. באירופה ימשיכו הדיונים סביב הברקזיט והמחלוקות בנוגע לתקציב האיחוד. נתון המכירות הקמעונאיות באירופה לחודש אוקטובר יפורסם ביום שלישי אך הוא לא צפוי לקחת בחשבון את ההגבלות האחרונות. בגרמניה יפורסמו נתוני אבטלה מחר והזמנות מפעלים ביום שישי. פגישות בנקים מרכזיים השבוע יכללו את אוסטרליה ביום שלישי והודו ביום שישי כאשר המדיניות הצפויה של שניהם היא להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית. ארגון אופ"ק נפגש היום ומחר וצריך להגיע להחלטה האם להקל במכסות התפוקה שקבע.

יומן אירועים כלכליים

שני: גרמניה - מדד מחירים לצרכן לחודש נובמבר. ארצות הברית-מכירות בתים בהמתנה אוקטובר
שלישי: ארצות הברית - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של מכון ISM נובמבר. אוסטרליה- פגישת הבנק המרכזי האוסטרלי. גרמניה - נתון אבטלה לחודש נובמבר. סין - מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור מכון CAIXIN
רביעי: גרמניה-מכירות קמעונאיות לחודש אוקטובר
חמישי: ארצות הברית- מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים של מכון ISM נובמבר. סין- מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים מכון CAIXIN. גוש היורו - מכירות קמעונאיות לחודש אוקטובר
שישי: ארצות הברית - דוח התעסוקה נובמבר. גרמניה- הזמנות מפעלים לחודש אוקטובר.
שבת: סין- מאזן סחר, יתרות מטח אוקטובר

חיסון לקורונה פייזר. רויטרס
החיסונים מייצרים אופטימיות/רויטרס

השווקים נסחרו בירידות קלות הבוקר, אך בהסתכלות חודשית שווקי המניות ברחבי העולם נסחרים בעליות חזקות מאוד בחודש נובמבר. אופטימיות בקרב המשקיעים לגבי הפצת חיסון לנגיף הקורונה ומדיניות כלכלית עתידית בארצות הברית גוברים כרגע על החשש המיידי מפני שוק העבודה האמריקאי ומספרי הנדבקים הגבוהים בנגיף ביבשת אירופה. מתחת לפני השטח של תנועות השוק ניתן להבחין ברוטציה של סקטורים וסגנון השקעה מועדפים (לדוגמא באירופה סקטורים מחזוריים רשמו עליות נאות על קיומו של נרטיב "הפתיחה הגדולה מחדש"). אך הדרך חזרה לנורמליות מלאה יהיה ארוך ולכן דרוש שיווי משקל בתיק ההשקעות. מניות צמיחה רבות עדיין נראות אטרקטיביות ויהיו מלכודות רבות ברדיפה אחר מניות ערך בחברות שמסתגלות לחיים אחרי הקורונה.

שורה תחתונה: אופטימיות השווקים מגלה חוסן על אף דאגות ממצב הכלכלה ונגיף הקורונה. גישת השקעות מאוזנת נדרשת בניהול תיק ההשקעות.

שוק העבודה בארצות הברית עדיין מקור לדאגה גדולה

השווקים עלולים לעמוד למבחן השבוע עם פרסום נתוני המאקרו. עיקר הדאגות מופנות לשוק העבודה האמריקאי ומצבו כאשר ביום שישי נקבל את דוח התעסוקה לחודש נובמבר. נתוני אבטלה שבועיים שפורסמו לאחרונה לא היו מעודדים. תביעות האבטלה השבועיות לשבוע של 21 בנובמבר רשמו עלייה לרמה הגבוהה ביותר שלהם מזה חודש כאשר ישנה קורלציה ברורה בין העלייה במספר מבקשי אבטלה לבין המדינות שנפגעו קשה בנגיף הקורונה. ביטול חלק מהסיוע המיוחד שמוענק לנפגעים מהקורונה יחד עם העובדה שחבילת סיוע שניה תקועה אצל המחוקקים לא יוצרת תחזית ורודה במיוחד לגבי העתיד. נתוני מאקרו נוספים השבוע בארצות הברית כוללים את נתון מכירות בתים בהמתנה שיפורסם היום, מכירות רכבים ביום שלישי, מדד מנהלי הרכש לסקטור הייצור של מכון ISM ביום רביעי, מדד מנהלי הרכש לסקטור השירותים של מכון ISM ביום חמישי.

שורה תחתונה: נגיף הקורונה ממשיך להפעיל לחץ על שוק העבודה האמריקאי כשברקע יוזמות לתמיכה כלכלית נוספת תקועות.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ונשיא הבנק האירופי מריו דראגי, אוגוסט 2014. AP
דמות חיובית בהיבט כלכלי ופוליטי. ג'נט יילן/AP

ג'נט יילן והמדיניות הכלכלית באמריקה

טקס ההכתרה של ביידן לנשיא ארצות הברית ייערך ב-20 בינואר. בינתיים הוא חשף בשבועות האחרונים מספר תפקידי מפתח בקבינט העתידי שלו. תגובת השווקים להצעה למנות את ג'נט יילן לשרת אוצר התקבלה בחיוב עד כה. היא מועמדת עם ידע כלכלי נרחב, בעלת קשרים מצוינים עם הפד מה שעשוי להקל על תהליך היישום של מדיניות נבחרת ומינויה נתפס גם כבעל יתרון פוליטי. הרפובליקנים התנגדו פחות למינויה לעומת שמות של מועמדים אחרים שעלו באוויר ולכן תהליך אישורה בסנאט אמור להיות חלק יותר. היא גם יכולה להיתפס ככזאת שתצליח לתווך ולשכנע את הדמוקרטים שחבילת סיוע פיסקלית קטנה יותר אך ממוקדת נחוצה ובכך ניתן יהיה להגיע להסכם עם המחנה הרפובליקני (היא כבר זמן מה תומכת נלהבת בתוכנית סיוע פיסקלית נוספת כתגובה להתמודדות עם הנגיף). הרקע הכלכלי האורתודוקסי שלה מצביע על כך שהיא לא צפויה לדחוף למדיניות מכסים בתחום הסחר בתוך הממשל ובנוסף גם המועמד לתפקיד מזכיר המדינה הוא תומך נלהב בדיפלומטיה וסחר חופשי.

שורה תחתונה: מינויה של ג'נט יילן כשרת אוצר הוא משביע רצון בהיבט הכלכלי וגם בהיבט הפוליטי.

שוק אגרות החוב באירופה רואה את התרחיש השלילי כטוב

הזמן עובר והמחלוקות הפוליטיות באירופה נותרות ללא פתרון. פולין והונגריה ממשיכות להתנגד להצעת התקציב ל-7 שנים של האיחוד האירופי ועיכוב בהגעה להסכם מעורר חשש כי גם יישום והוצאה לפועל של קרן הסיוע המיוחדת לקורונה תתעכב. בנוסף גם התקדמות בשיחות הברקזיט לא ממש נראית לעין. כל האירועים הללו לא הצליחו לעצור את ביצועי אגרות החוב של מדינות הפריפריה באיחוד כמו פורטוגל כאשר אגרת החוב של ממשלת פורטוגל ל-10 שנים נסחרת בתשואה שלילית. השוק מונע מנרטיב של רע זה טוב. דברים שאמר הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופי פיליפ ליין בשבוע שעבר לפיהם עולה כי הביקוש של עסקים להלוואות נמצא בירידה יחד עם התהדקות של תנאי האשראי. דברים אלו מתווספים לפרוטוקולים מפגישת הבנק האחרונה שגם בהם מצטיירת תמונה של פסימיות לגבי עתיד הכלכלה האירופאית. השוק נראה משוכנע כעת שהפגישה הבאה של הבנק ב-10 בדצמבר תיתן למשקיעים פרטים על צעדים נוספים להקלת המדיניות המוניטרית שבין היתר הצפי הוא להרחבה של תוכנית הרכישות המיוחדת על אף שבפרוטוקולים מובעת גם התנגדות מסוימת להגדלת תוכנית הרכישות. נתוני המאקרו שיפורסמו ביבשת במהלך השבוע לא צפויים לתפוס את האפקט של הסגרים האחרונים.

שורה תחתונה: השווקים באירופה נותרים תנודתיים ופגיעים לאור אי הוודאות במצב נגיף הקורונה ביבשת והיקף הסיוע והתמיכה של הממשלות.

אופ"ק ומחיר הנפט

מחיר הנפט נסחר בירידה קלה הבוקר אך הוא מתחזק לאחרונה על בסיס תקווה להתאוששות כלכלית. מחיר חבית נפט מסוג WTI נסחר הבוקר ברמה של 44.60 דולר לעומת רמה של 35.5 דולר ב-30 לאוקטובר. עליית מחירים זו שמה את אופ"ק בדילמה לקראת הפגשה שלו היום ומחר. האם עליו לראות את העלייה האחרונה במחיר הנפט ככזאת שתחזיק לטווח ארוך ולצעוד קדימה עם העלאת תפוקת הנפט ב-1.8 מיליון חביות לנפט שמתוכננת לינואר 2021? או שמא עליו לדחות את העלייה המתוכננת בתפוקה עמוק יותר אל תוך השנה הבאה. חלק מחברי אופ"ק כמו איחוד האמירויות חפצים בהעלאת התפוקה במהירות אך הקונצנזוס מצביע על כך שדחייה בהעלאת התפוקה היא התוצאה הצפויה מן המפגש. תפוקת אופ"ק בתיאוריה נחתכה ב-7.7 מיליון חביות ליום וכל עלייה להחזרת התפוקה תהיה איטית. בצד ההיצע בתוך ארגון אופ"ק עלייה בתפוקה ממדינות כמו לוב ועלייה בתפוקה מארצות הברית הודות למחירים גבוהים יותר יכולים לגרום לירידה מחודשת במחיר הנפט. התחזית שלנו למחיר הנפט ב-12 החודשים הבאים הוא 49 דולר לחבית מסוג WTI.

שורה תחתונה: ארגון אופ"ק פלוס צפוי לדחות כל העלאה מתוכננת בתפוקה, מלאכת האיזון בין הרצונות השונים של החברים בארגון ממשיכה להיות מורכבת.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully