וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה לא הולכת לשום מקום. אז איך חברות הביטוח ממשיכות להרוויח?

אייל דבי

1.12.2020 / 10:52

אתם טסים פחות, נוסעים פחות, הרכבים החדשים לא נמכרים כבעבר ובאופן כללי אתם גם לא יוצאים מהבית כמו פעם ופחות חשופים לסיכונים - אז מדוע חברות הביטוח הרוויחו כל כך הרבה ברבעון השלישי של השנה? אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מסביר

מנכ"ל משרד הבריאות מעריך שיש סיכוי להגבלות בחנוכה אם התחלואה תעלה/צילום: לע"מ

למרות ההתקדמות המעודדת בדרך לחיסון לקורונה, המגפה עדיין איתנו, ואיתה מאות אלפי מובטלים, המשך המגבלות החריפות על פעילות העסקים וירידה חדה בצריכה הפרטית של הציבור הישראלי. בתוך כל זה, סיימו אתמול חברות הביטוח הגדולות לפרסם את הדו"חות הכספיים שלהן לרבעון השלישי (יולי-ספטמבר), וראה זה פלא: שלושת חודשי הקיץ היו מהטובים ביותר שלהן מזה זמן רב, עם רווח נקי של 1.3 מיליארד שקל לחמש החברות הגדולות בענף. יותר מזה - מרבית החברות רשמו תשואה על ההון )הרווח הכולל חלקי ההון העצמי) דו-ספרתית של 20-30 אחוז.

עבור הציבור הרחב ייתכן שהפריחה של חברות הביטוח נראית מפתיעה. איך ייתכן שבזמן שהמשק כולו מקרטע, חברות הביטוח ממשיכות לשגשג? אבל עבור מי שמכיר את מבנה רווחי חברות הביטוח, אין כאן הפתעה מרעישה.

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון לקראת ראש השנה, 17 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
תנועה דלילה בנתב"ג, אבל ביטוחי נסיעות הם רק חלק מזערי מרווחי החברות/ראובן קסטרו

נאמר מיד: גם חברות הביטוח ספגו פגיעה בחלק מתחומי הפעילות שלהן - אך ההשפעה של פגיעה זו על רווחיהן קטנה. כך, למשל, תחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל נפגע מאוד - אך משקלו ברווחים זניח. פגיעה מסוימת נרשמה גם ברכישת ביטוח רכב לרכבים חדשים, מאחר שאולמות התצוגה היו סגורים בחלק מהזמן ואנשים חששו לקנות רכבים חדשים. אבל גם זו פגיעה שולית - רוב בעלי הרכב שהיה להם ביטוח רכב קיים המשיכו לשלם אותו. פגיעה מסוימת נרשמה גם בביטוחי הבריאות - כתוצאה מחוסר הביטחון הכלכלי. פגיעה של 5-10 אחוזים נרשמה גם בהפרשות הפנסיוניות לחיסכון ארוך טווח, כי אנשים שיוצאים לחל"ת מפסיקים להפריש לפנסיה. אבל גם כאן הנזק לחברות הביטוח לא גדול, שכן בקרב היוצאים לחל"ת יש רוב לבעלי שכר נמוך, שההפרשות שלהן קטנות יותר, ולכן החלק שלהם בהכנסות קטן יותר, ורוב הציבור עדיין ממשיך להפריש לפנסיה כרגיל.

אז איך בכל זאת חברות הביטוח נהנו מרווחים כה גבוהים ברבעון השלישי? הסיבה המרכזית היא שרווחי חברות הביטוח מגיעים בעיקר מניהול השקעות משוק ההון - הכספים שהציבור מפקיד בקרנות הפנסיה, קופות הגמל, ביטוחי מנהלים, קרנות ההשתלמות, פוליסות החיסכון וכדומה מנוהלים בשוק ההון, וכך גם תיק הנוסטרו הגדול של חברות הביטוח (תיק השקעות העצמי של החברה, בשונה מכספי החיסכון של הלקוחות). שוקי ההון בארץ ובעולם רשמו ביצועים מעולים ברבעון השלישי, וחברות הביטוח הן בין הנהנות הגדולות מכך.

המגמה החיובית בשוקי ההון נמשכה, אגב, גם ברבעון הרביעי: אם לא יהיו ירידות חדות בשווקים בדצמבר, הרבעון האחרון של השנה צפוי להיות אפילו טוב יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אייל דבי. יחצ,
החברה לוקחת את הכסף שלכם ומשקיעה אותו, וכשהשווקים עולים היא עושה חיל. אייל דבי/יחצ

מדוע הרווחים בשוק ההון כל כך מהותיים לחברות הביטוח? מפני שהלקוחות משלמים להם פרמיות על הביטוחים שהם רוכשים, אולם את התשלום מחברת הביטוח הם יקבלו, אם וכאשר, רק כאשר יחול אירוע ביטוחי. מה עושות חברות הביטוח עם כל הכסף שנצבר בינתיים? משקיעות אותו בשוק ההון על מנת לשמור על ערכו ואף להעלות את ערכו ככל שניתן. המודל של חברת ביטוח כולל בבסיסו מרכיב מרכזי של ניהול כספי הפרמיות שהלקוחות משלמים עד למועד התשלום של תביעה, אם וכאשר.

סיבה נוספת שתרמה אף היא לרווחים הנאים של חברות הביטוח, שאף עלו על הציפיות המוקדמות, היא השפעות רגולציה וריבית, שגרמו להקטנה חד פעמיות של העתודות הביטוחיות (רזרבות).

אז האם העתיד של חברות הביטוח ורוד בכל מקרה? לא בהכרח. הסיכון העיקרי לחברות הביטוח הוא התלות הרבה בשוק ההון, שמתאפיין בתנודתיות רבה, במיוחד בתקופת משבר הקורונה. עם זאת, ההתפתחויות בכלכלה הריאלית משפיעות עליהן באופן פחות דרמטי מכפי שנהוג לחשוב. אם הכלכלה הריאלית תמשיך לסבול, כל המשק ייפגע, אבל חברות הביטוח לא יהיו בראש הנפגעות אלא ייפגעו בצורה מתונה.

אייל דבי הוא מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully