וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היצירתי שורד: כך חברות מנצחות את הקורונה

1.12.2020 / 14:53

תקופת הקורונה אילצה עסקים מכל התחומים, קטנים כגדולים, לשנות לחלוטין את דפוסי פעילותם ולהסתגל למציאות חדשה. כיצד מקיימים אירועים תחת ההגבלות הנוקשות, איך ביום אחד משנים דפוסי עבודה והאם באמת ניתן לנצל את המצב לטובתנו?

בווידאו: סוחרים בשוק הכרמל דורשים לפתוח את הדוכנים/צילום: סוניה גורודיסקי

אירועי ענק עם אלפי משתתפים, מופעים גדולים, אירוח במלונות יוקרה, הפלגות וטיסות מעבר לים היו עד לפני כשנה הדרך של חברות רבות במשק להוכיח גודל ועוצמה, לשמר ולפנק את קהל לקוחותיהם הקיים ולמשוך אליהן קהל פוטנציאלי חדש. על אירוע בודד בוזבזו לעיתים מיליוני שקלים ונכחו בהם אלפי אנשים. הקורונה הביאה ביום בהיר אחד לשינוי המציאות ולצורך בהול להסתגל לאחת חדשה. בעוד חברות ועסקים רבים נסגרו, יש כאלו שהשכילו להתאים עצמם לתנאים החדשים ולהגבלות המשתנות. הסתגלות זו לעולם החדש דורשת יצירתיות ומחשבה, אך מי שישכיל לפצח וליישם אותה, יוכל להפיק ממנה תועלת רבה.

בתחילת סגר הקורונה הראשון הייתה בטוחה מיכל נוף, העומדת בראש משרד שיווק, יעוץ ואסטרטגיה, העובד עם חברות גדולות במשק, שגזרות הקורונה יביאו לשיתוק מוחלט של האירועים העסקיים אותם מארגנת בשוטף עבור לקוחותיה. "בחודש הראשון של הקורונה הייתי בטוחה שמדובר בגזר דין מוות, שהרי איך אפשר לצמצם אירועים גדולים בסדרי גודל של מאות ואלפי מוזמנים ל-20 איש? אחרי מספר ימים של תסכול, החלטתי לא להרים ידיים. עסקים מצליחים הם אלו החושבים בצורה יצירתית ומחוץ לקופסא. כאלו שהופכים חסרון ליתרון. אם עד כה חברות ואנשי השיווק התחרו בניהם מי מארגן את האירוע הגדול והמרשים ביותר, הרי שכיום מחשבה ויצירתיות הן שם המשחק".

לא רק מפגשי זום

בשלב הראשון הפכו האירועים הפרונטאליים לווירטואליים, בהם נערכו פגישות בעיקר דרך אפליקציית הזום. הדבר עבד נהדר לתקופה קצרה, אך מהר מאוד מה שהיה חדש ומרגש הפך למעיק עבור המשתתפים. הרצאות ומפגשי זום באו לידי מיצוי ככל שהקורונה נמשכה. לדברי נוף, "אירועים וירטואליים הם כלי נהדר, אך גם כזה שהפך מהר מאוד לשחוק ומאוס. לאנשים נמאס לשבת מול המחשב ולשמוע הרצאות ודיבורים. בדיוק כפי שבעל עסק לא יעתיק במדויק אירוע מעסק מקביל לו, גם פה חשוב לשמור על יצירתיות. חשבתי יחד עם צוות המשרד כיצד אפשר לחדש ולהפוך את המפגש הווירטואלי למרתק. היתרון הגדול בעולם המקוון הוא העובדה שהעולם הופך לכפר גלובאלי והמרחקים מצטמצמים.

"אחד הרעיונות הראשוניים והיצירתיים היה במסגרת אירוע שעשינו ללקוח בתחום העיצוב עבור קהל מעצבים ואדריכלים. יצרתי קשר עם מעצב המוצר המרוקאי הנודע מנואל וולמר, על מנת שיעביר הרצאה בנושא ארון מיוחד שעיצב עבור מלך מרוקו בהזמנה אישית בשווי עשרות אירו. ההרצאה הייתה מרתקת עבור 150 האנשים שהשתתפו בה באופן וירטואלי והתגובות היו נלהבות. בדרך יצירתית לא רק שהצלחנו לקיים פגישה עם מעצב על, שעלות הבאתו לישראל הייתה יכולה להיות מאוד יקרה, בסופה הוא גם פנה אלינו באופן עצמאי בבקשה לערוך הרצאה נוספת, שהרי גם עבודתו נפגעה בשל המגיפה העולמית".

מיכל נוף. יחצ,
חשבה איך אפשר להפוך מפגשי זום לפחות מאוסים. מיכל נוף/יחצ

דוגמא מובהקת נוספת לענף שנפגע אנושות בתקופת הקורונה הוא ענף התיירות. פעילות חברות התעופה ונציגות תאגידי השייט השונים, הופסקה לחלוטין וחוזרת בימים אלו בהדרגתיות. על אף המצב בשוק, אודי שנבל, המשמש כמנהל פיתוח עסקי בסנורמה, נציגת רויאל קריביאן בישראל, לא הפסיק לעבוד לרגע בכדי לשמר במשך התקופה כולה את הקשר העסקי עם סוכני הנסיעות, ספקים והלקוחות מולם עובדת החברה.

לדברי שנבל, "ענף השיט והתיירות הוא ענף שמושתת על חוויה - השקות, אירועים פרונטליים ונופשים. הקורונה השביתה אמנם את החוויה הפרונטלית אך על מנת לא לאבד את הקשר עם הספקים והלקוחות, ובכדי לשמור על המשכיות החוויה, השכלנו לבצע שינויים מידיים במטרה לייצר חוויה שהיא שונה ואחרת. כחלק מכך, יצרנו סדנאות וסיורים וירטואליים ייחודיים ששומרים על ערכי המותג ומעבירים את המידע בצורה הממשית ביותר שביכולתנו לספק בימים אלו תחת ההגבלות. דרך אלו אנו ממשיכים להעשיר את כל הגורמים מולם אנו עובדים במידע עדכני ורלוונטי. בין היתר אודות צפי התחדשות ההפלגות בשנת 2021 ואף תחזיות ל-2022 שאוטוטו כבר כאן, כיצד אנו מתכננים לחדש פעילות החברה, יעדים ומקומות חדשים אליהם נגיע בעתיד ואף מזמינים אותם לסיורים וירטואליים, בכדי ללמוד, לחוות ולהכיר. ההיענות למהלכים אלו חיובית ביותר".

אירועים מצומצמים ומדויקים יותר

ככל שהקורונה נמשכת הצימאון של אנשים למפגשים חברתיים הולך וגובר. עם זאת, כיצד אפשר לצמצם אירועים של מאות ואף אלפי משתתפים לכאלו העומדים בתקן התו הסגול המאפשר כיום התכנסות של עד 20 איש במקום פתוח? "הסוד הוא להפוך את האירוע למדויק" קובעת נוף. "במקום לערוך אירוע בודד ולהוציא עליו סכומי עתק, ניתן לערוך מספר אירועים קטנים וקצרים יותר באותה מסגרת תקציבית. כך למשל, החלטנו במהלך חודשי יולי- אוגוסט האחרונים, לקיים במקום אירוע גדול אחד מספר אירועים קטנים שפעלו על פי ההנחיות. האירועים נתחמו בזמן והמוזמנים חולקו לקפסולות. גילינו שהאורחים דווקא נהנים מהמפגשים האינטימיים שמאפשרים מתן תשומת לב לכל אורח, שיחות עומק ואפשרות אמיתית להכיר, ליהנות ולדבר עסקים. יצרנו למשל עם חברת זהבי עצמון קונספט חדש שנקרא 'חמישי אינטימי', בו אירחנו בכל שבוע אמן מוביל אחר. החלפנו את השואו באווירה אינטימית, מלכדת, שונה ומרגשת והתגובות היו נפלאות.

"הערך המוסף היה תרומה לקהילה. האירועים סיפקו עבודה בתקופה זו לאמנים ואנשי מקצועות הבמה. בתמורה קיבלנו הנחות משמעותיות עבור הלקוחות. עבור חברת רשפים ומטבחי סמגל ערכנו סיורי אדריכלים מצומצמים במלונות בירושלים, שאותם הובילו אדריכלים שעיצבו ותכננו את המלונות. בשל מספר המשתתפים המצומצם החוויה הלימודית התעצמה וכל משתתף קיבל יחס אישי ומענה לשאלותיו. התגובות היו נלהבות. קיום מספר אירועים קטנים במקום אירוע גדול אחד אומנם דורש עבודה רבה יותר, אך הוא בהחלט משתלם ומתגמל".

מתחם ההרצאות החדש של אלונה שכטר. יחצ,
מתחם ההרצאות החדש של אלונה שכטר/יחצ

לוקיישנים מעניינים

כוהנת הביוטי אלונה שכטר, אשר בימים רגילים עומדת בראש מותג ביוטי המתמחה במוצרים המופקים מצמחי מרפא ומינרלים מים המלח ומרפאת אסתטיקה, חוותה מהלך תקופת הקורונה עלייה של כ-30% במכירות המותג הנמכר באון ליין, אך במקביל ירידה משמעותית במספר הניתוחים והטיפולים בקליניקה. שכטר, אשר בימים כתיקונם מעבירה הרצאות בפני קהל גדול של נשים על סיפורה האישי, מחלת הפסוריאזיס הקשה ממנו סובלת שהובילה אותה לפתיחת העסק לפני כשלושה עשורים, החליטה לעשות מעשה. היא שכרה ופתחה מול הקליניקה הנמצאת ברחוב יגאל אלון בתל אביב, מקום ייעודי להרצאות ואירועים קטנים, אותו יכולים בעלי עסקים לשכור בכדי לערוך אירועים מצומצמים.

"דאגנו לעצב את המקום בצורה אינטימית ומזמינה ולפנות לבעלי עסקים כדי להציע פתרון לאלו המחפשים לוקיישנים מקוריים העומדים בתקן התו הסגול והתגובות היו נלהבות", אומרת שכטר, "אנו עומדים בכל מגבלות התו הסגול, מקפידים על ההנחיות והאורחים מרגישים בטוחים ושמחים לצאת מהבית. בעלי עסק שרוצה להצליח בתקופה זו חייב לשמר את הקשר עם הלקוחות הקיימים ולמצוא את הדרך ליצור קשרים חדשים עם לקוחות פוטנציאליים. בחיפוש אחר לוקיישן מעניין לאירוע בתקופה זו, רצוי לחפש מקומות שמעבירים חוויה אינטימית, שמאפשרים לאורחים לשוחח ושהאקוסטיקה טובה והחלל. גם אם החלל קטן, הוא חייב להיות מעוצב בצורה מיוחדת ומזמינה. כמו כן, חשוב להקפיד שכל כללי התו הסגול נאכפים, שיש מספיק מקום לעמוד או לשבת במרווחים בטוחים האחד מהשני. יש להקפיד על קיומם של מקומות לשטיפת ידיים בקרב מקום, לפזר עמדות אלכוג'ל, מסכות וכל אלמנט בטיחותי אחר שיגרום לבאים להרגיש בטוחים".

התאמת השירותים למציאות החדשה

ישנם עסקים שהסתגלותם לרוח התקופה המאתגרת לא מסתיימת רק בשימור לקוחות, אם כי מצאו דרכים יצירתיות להמשיך ולספק את השירותים והאירועים השונים שעד כה היו בעיקר פרונטאליים בדרכים יצירתיות שונות. חלי ממן, בעלים ומייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא, אשר עיקר פעילותה החברה שעומדת בראשה הסתמך עד לפני פרוץ הקורונה על מפגשי תמיכה פרונטאליים מסבירה, "השנה האחרונה הייתה לא קלה עבורנו. לאחר ההלם הראשוני שהגיע עקב סגירת התעשייה שלנו, החלטנו שאותנו הקורונה לא תכניע והעברנו את כלל המפגשים לשידור חי בעולם הווירטואלי. אלו כוללים הן את מפגשי התמיכה הקבועים עם הלקוחות והן את אירועי החברה. גייסנו מומחים למרחב הדיגיטלי ופיתחנו אתר עם אזור אישי, לעדכון. נתונים, תפריטים מותאמים אישית עם יומן אכילה דיגיטלי שכל משתתף מקבל פידבק מצוות תומכות, מערכת שידורי לייבים בכל יום עם שפע של ליייבים להעצמה, מוטיבציה, מקום לשאול כל שאלה, אימוני כושר , סדנאות בישול ולייבים של דיאטנית הבית ועוד. יצרנו מרחב שבו כל משתתף עטוף 360 להבטיח שחווית המותג שלנו תתורגם לחוויה של מפגש אישי.

"אנו מודעים לכך שהמעבר מהעולם הפיזי לעולם הווירטואלי לא היה קל בהתחלה, אבל עכשיו אחרי מספר חודשים של פעילות באונליין, כל משתתף ומשתתפת חווים את השינוי ואפילו מודים על כך, העולם הווירטואלי יצר לנו את היכולת להעניק וללוות משתתפים הרבה יותר צמוד עם תכנים איכותיים , שיעורי ספורט, זה נתן לי את האופציה להיות בפרונט ולפגוש את המשתתפים ולהיות איתם בקשר מה שבשנים האחרונות שהגענו לפריסה ארצית היה לי קשה להיות נוכחת, בזכות העולם הווירטאלי אני אישית פותחת כל בוקר באימון עם משתתפים שלנו וכל שבוע מעבירה להם לייב.

"בראייה לאחור, עד כמה שהקורונה תפסה אותנו לא הכי מוכנים והיינן בלחץ היום מודה על התקופה כי זכינו לפתח תוכנית ליווי חדשה".

סדנת בישול של גל שלזינגר ושל חלי ממן. יחצ,
סדנת בישול של גל שלזינגר לחלי ממן/יחצ

מבט לעתיד

"איש אינו יודע כיצד יראו הימים שאחרי הקורונה" אומרת מיכל נוף. "מצד אחד הקורונה לימדה עסקים שאפשר להתנהל אחרת. התקופה הקשה והמאתגרת הוכיחה שפתיחות ראש, יצירתיות ומחשבה, לא רק שבכוחם לחזק קשרים עסקיים עם קהל לקוחות קיים, לקוחות פוטנציאליים חדשים וספקים, אלא גם לחסוך זמן, כסף ומשאבים רבים. מצד שני, הזיכרון האנושי קצר ואנשים רבים צמאים לחזור לאירועים המוניים, ולכן סביר להניח שבעלי עסקים ומנהלי השיווק ישלבו בעתיד בעבודתם השוטפת בין השניים. אין ספק שאם בטבע החזק שורד, בעולם העסקי ישרוד זה שיודע להסתגל למציאות חדשה, מגיב בצורה יצירתית ואינו אומר נואש, גם כשהזמנים קשים".

  • עוד באותו נושא:
  • חברות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully