וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדישות בישראל, דריכות בעולם: מה תעשה ההכרזה על בחירות לשוק ההון?

2.12.2020 / 9:11

גם פיזור הכנסת לא צפוי להשפיע על שוק ההון. בעולם, לעומת זאת, תולים תקוות בחבילת סיוע בארה"ב, אבל עוקבים בדאגה אחרי הדולר, כשגם תחזית הצמיחה מעידה על חוסר איזונים ונראה כי העליות בוול סטריט מוצו. אמיר כהנוביץ' מבית ההשקעות אקסלנס עם הסקירה

בווידאו: גנץ מבהיר שכחול לבן תצביע בעד פיזור הכנסת/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

היום תתקיים בישראל הצבעה לפיזור הכנסת, כשלפי פרשנים פוליטיים יש לה סיכוי גבוה לעבור. בעבר אי יציבות פוליטית בישראל לא ממש עניינה את המשקיעים, גם מתוך הנחה שההשפעות על עסקי החברות תהיה זניחה. באופן דומה, בגזרת הסיכון לחוב הממשלתי הבחירות לא משנות את היסודות לפיהם מתומחר החוב, ולכן אנו לא צופים כי הליכה לבחירות תוביל לעליה בפרמיית הסיכון שלו. למעשה, באופן אבסורדי ראינו גם מקרים הפוכים בהם משקיעים הרגישו נוח יותר עם העדר תקציב, כיוון שמצב כזה מוריד משמעותית מהסיכוי לגירעון משמעותי. ההתעלמות של השוק מההתפתחות הפוליטית התבטא גם בהמשך ההתחזקות של השקל.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
לא עושה רושם גדול מדי על המשקיעים. גנץ/אלעד מלכה, -

העולם בתקוות מחודשות לגבי חבילת סיוע פיסקלית בארה"ב, ואלה תמכו אתמול בעליות בשוקי המניות וירידה בשוקי האג"ח. מאז הבחירות בארה"ב לא שמענו כלום בגזרת הסיוע הפיסקלי וב-11 בצדמבר התקציב צריך להיסגר (או שלא ייסגר ואז הממשל יכבה). אתמול אחר הצהריים חשף מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, חבילת סיוע משלו, והנשיא הנבחר ביידן אמר כי ישקול לתמוך בתכנית מיידית, אף שמעריך שלאחר כניסתו לתפקיד יידרש לסיוע נוסף. שר האוצר מנוצ'ין העיד בוועדת הבנקאות בסנאט והציג נתונים כלכליים שמראים לטענתו שבשלב הזה חבילה צרה נראית ראויה יותר. סיבה נוספת לאופטימיות הייתה פגישה שהתקיימה אתמול בערב בין מנוצ'ין לבין פלוסי. להערכתנו, אישור חבילת סיוע עוד בקדנציה של טראמפ מעלה משמעותית את הסיכוי להיקף תמריצים גדול ב-2021, חשש שהדאיג לאחרונה לא מעט כלכלנים, ביניהם אלה של ה-OECD (בהמשך).

נתוני המאקרו ממשיכים לתמוך באופטימיות, כשאתמול בלטו לטובה סקרי מנהלי הרכש בסין, ארה"ב ואירופה. עם זאת בלטו לרעה דיווחי החברות בארה"ב על צמצום מחודש מתוכנן בכוח העבודה, כשתת הסעיף ירד מתחת ל-50 נקודות. היום יתקבלו אינדיקציות נוספות משוק העבודה האמריקאי בפרסום נתוני יצור המשרות של ADP וביום שישי נתוני האמת של שוק התעסוקה, כשלפי התחזיות צפויים לתאר האטה משמעותית בקצב ייצור המשרות. עם זאת אלה הספיקו לפי התחזיות כדי להוריד את שיעור האבטלה שם מ-6.9% ל-6.8%. ייתכן שהדיווחים של החברות התרחבות מהירה, תוך כוונה להפחית את מספר העובדים, נובעת בחלקה מתופעה חיובית של התייעלות ועליה בפריון, מה שעשוי דווקא לתמוך ברווחיות ובעליות מחירי המניות.

הבייסיס על הדולר (עלות מימון ישירה של המטבע לעומת מימון באמצעות החלפת מטבעות) ירד לרמה שלילית הנמוכה מאז שיא משבר הקורונה בחודש מרץ, מה שעשוי ללמד על התפתחות ראשונית של מחסור נזילות דולרית בעולם (אולי קשור גם להפסקת תוכניות ההלוואות של הממשל). ההתייקרות עדיין אינה מהותית, בין היתר כי אין כיום ביקוש גבוה לדולר, אך אם ביקוש פתאומי כזה יתפתח אנו מגיעים אליו מנקודה לא טובה, שעלולה ליצר מצוקת נזילות. בעבר תופעות של מצוקת נזילות דולרית במקביל לעליית תשואות דולריות יצרו לחץ שלילי על מדינות מתעוררות שנשענות על מימון חיצוני, אך עד כה לחץ כזה לא מורגש. ה-OECD רואים סיכון לא קטן לסערה פיננסית מחודשת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נושא נאום לרגל חג ההודיה בנושא המאבק נגיף הקורונה. 25 בנובמבר 2020.. רויטרס
צפוי לתמוך בתכנית הסיוע, אבל לא בטוח שהיא תתקבל. ביידן/רויטרס

ה- OECD הפחית אתמול את תחזית הצמיחה העולמית ל-2021, ותיאר שונות גבוהה בין מדינות, שכשלעצמה עשויה לגרור לחוסר איזונים. הכלכלנית הראשית של הארגון, לורנס בון, הזהירה כי החששות העיקריים הם התדרדרות בריאות הציבור וסיוע פיסקלי מקרטע. לטענתה ההשפעה השלילית על הכלכלה עלולה להספיק כדי להצית סערה פיננסית מחודשת. אנו מעריכים כי בתרחיש כזה בנקים מרכזיים יהיו יותר משמחים לקנות שוב את השוק ולהזרים נזילות, אבל אולי אנחנו פשוט אופטימיים מדי.

"מודל האופוריה" של סיטי בשיא מאז בועת הדוט.קום. הכלכלן הראשי שלהם, טוביאס, מסביר שברמות כאלה, היסטורית, הסיכוי להפסד כסף ב-12 החודשים הבאים הוא 100%.

התופעה הבולטת ביותר בשוק בחודש נובמבר, הקפיצה במניות הערך, נשענה, מסתבר, בין היתר ע"י "שורט סקוויז" במניותיהן, כשהיקף פוזיציות השורט נסגר בחדות. כעת היקף המניות שיש עליהן פוזיציות שורט ירד לרמות שפל היסטוריות (1.5% בלבד משווי השוק), מה שמלמד כי המנוע הזה לעליות די מוצה.

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו הפתיע אתמול למטה, כשירד בשינוי שנתי של 0.3%- לעומת צפי ל-0.2%-. החולשה באינפלציה ובכלכלה הן בין הסיבות הגורמות לשוק לגלם הפחתות ריבית נוספות בגוש ומקשה על התשואות שם לעלות כמו בארה"ב.

אמיר כהנוביץ הוא כלכלן ראשי של בית ההשקעות אקסלנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully