וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים לחתום על צוואה הדדית? תחשבו שוב

עו"ד יוסי הרשקוביץ

2.12.2020 / 13:38

בסיסה של צוואה הדדית הוא טוב, אבל היא יכולה ליצור הרבה בעיות. ממה צריך להיזהר ומדוע לא כדאי לבני זוג למהר לחתום על אותו מסמך?

בווידיאו: עו"ד שוקרי פקס על חשיבות הצוואה/אולפן וואלה! NEWS

בשנים האחרונות יש טרנד של עשיית צוואות הדדיות בין בני זוג. צוואה הדדית משמעה, צוואה בה כל צד מוריש למשנהו תוך שכל צד מסתמך על צוואתו של השני.

על פניו, נראה סביר וטבעי לבני זוג לעשות צוואה הדדית אחרי כל כך הרבה שנים משותפות. העיקרון של עשית צוואה והעיקרון של הורשה של בן זוג אחד לאחר ואחר כך לצאצאים הוא נכון, אבל הדרך המשפטית של צוואה הדדית עלולה להתברר כטעות.

צוואה הדדית היא סוג של צוואה, שבדרך כלל בני הזוג חותמים עליה יחד - אפילו על אותו מסמך. בסך הכול מדובר במסמך משפטי די שכיח, אלא שיחד עם זאת חשוב להדגיש שבחתימת הצדדים על צוואה הדדית, הם כובלים את עצמם אחד לשני. הבעיה המרכזית של הצוואה ההדדית היא שהיא אינה ניתנת לשינוי ובעצם אינה מותאמת לאופיו של הרצון המשתנה.

חתימה על מסמכים. ShutterStock
גם כשהכול נראה ורוד, עדיף להיות זהירים/ShutterStock

אם שניים עושים צוואה הדדית, ככל שמי מהם יבקש לשנות את צוואתו, יהיה עליו להודיע על כך לצד השני ככל שזה בחיים ואם השינוי נעשה לאחר פטירת הצד השני, יהיה עליו להשיב את כל שקיבל ממשנהו. בכך יש בהכנת צוואה הדדית מעין ביטול הרצון העצמי והחופש לשנות צוואה, שכן שני בני הזוג מגבילים עצמם.

הבעיה היא שמציאות החיים עשויה להשתנות ובמיוחד אחרי שאדם נפטר ואילו בן הזוג הנותר בחיים יכול למצוא את עצמו עם צוואה שאיננה מתאימה לו יותר והוא מוגבל ביכולתו לשנותה. כך, למשל, אבי ודינה, שלהם 3 ילדים, עשו צוואה הדדית בגיל מוקדם יחסית (45). כעבור מספר שנים נפטרה דינה בפתאומיות כתוצאה ממחלה קשה. בצוואה ההדדית נקבע שכל אחד מבני הזוג מעביר לרעהו את מלוא הרכוש ולאחר מכן לצאצאים. עם הזמן נישא אבי בשנית ונולדו לו עוד שני ילדים. במציאות הזו היה עליו כמובן לדאוג גם לילדיו החדשים, אלא שבשביל לשנות את הצוואה ההדדית עליה חתם עם דינה, צריך יהיה אבי להחזיר את החלק היחסי שהוא קיבל מעזבונה של אשתו המנוחה ורק אז הוא היה רשאי להשתחרר מהצוואה הזו כדי שיוכל לעשות צוואה חדשה שייהנו ממנה גם ילדיו החדשים. אלא שאבי נתקל בבעיה, שכן הוא כבר השתמש בחלק מהרכוש ועוד חלק כבר עבר לילדים מנישואין הראשונים.

זאת ועוד - ביטול/שינוי צוואה הדדית אחרי פטירתו של אדם יכולה לגרום לתוצאות הבעייתיות הבאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
  • החזרת הירושה לעיזבון - אם בכל זאת רוצה אדם לשנות צוואה הדדית שערך ושותפו לצוואה נפטר, יהיה עליו להחזיר לעיזבון את כל מה שירש על פי הצוואה הדדית. מה שאומר שהחלוקה של העיזבון תיעשה מחדש, כאילו לא הייתה צוואה.
  • יורש שהיה מחוץ לצוואה עשוי לרשת - יכול להיות מצב שבו המוריש לא רצה להוריש ליורש מסוים ולכן ערך צוואה, אבל עם ביטולה יירש בכל זאת אותו היורש (מכל דיני הירושה כיורש ע"פ דין) ולא ניתן יהיה לעשות דבר. המשמעות היא, שמתקבלת הוראה שונה מזו שתוכננה.
  • מצב בו אחד המצווים הופך לחסר כישרות לערוך צוואה - ייתכן מצב בו אחד מהצדדים מודיע למשנהו על ביטול/שינוי הצוואה ההדדית אבל משנהו כבר לא יכול לשנות את הצוואה בשל היותו במצב של חוסר כישרות משפטית לערוך צוואה חדשה.

אשר על כן, יש לקחת עובדות אלו בחשבון כאשר ביסוד הרעיון של הדדיות הוא לשמור על שליטה, העובדה שהצוואה היא גם הסכם עשויה להיות אובדן שליטה של ממש. מגבלות אלו של הצוואה ההדדית מביאות אותנו למסקנה כי יש לתת את הדעת היטב טרם עריכת צוואה הדדית ולהבין היטב גם את החסרונות שבצוואה שכזו. אדם שמעוניין להוריש לאדם אחד ולאחר מכן לאחר, יכול להיעזר בהוראת "יורש אחר יורש" הקבועה בחוק, ובכך להבטיח את רצונו ובכל מקרה הוא יוכל לשנותה בכל עת שירצה.

עו"ד יוסי הרשקוביץ הוא בעל משרד העוסק בדיני צוואות וירושות, דיני משפחה וגירושין

  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully