וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק במשבר, וזה בדיוק הזמן למיזמים חדשים

תמיר פלג

2.12.2020 / 16:55

השנה האחרונה הייתה מטלטלת, אבל ליזמים יש כמה תכונות שיכולות לעזור להם לצאת מהבור. יש כמה כללים שניתן ליישם ויכולים לעשות שינוי מקצה לקצה. תמיר פלג מסביר

בווידאו: הפגנת עצמאים בנתניה בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב ולסייע לבעלי עסקים/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

השנה האחרונה הייתה מטלטלת ובלתי צפויה לבעלי העסקים והיזמים, כשגם המחושבים ביותר שבהם לא חזו מגפה עולמית שתכניס מדינות שלמות לסגר מוחלט ורבים מהם מצאו עצמם תגובתיים למצב מנסים להישאר עם הראש מעל המים.

ההנחיות וההגבלות שנועדו לשמור על בריאות הציבור גוזרות על עסקים רבים (בעיקר קטנים ובינוניים) הפסדים, מייצרות תחזיות פיננסיות עגומות ובחלק מהמקרים אף חורצות את גורלם לסגירת שערים. נשמע כמו תמונת מצב דיי מייאשת שמרחיקה יזמים מהשוק אבל לאמיתו של דבר דווקא המצב הזה יכול להוות כר פורה ליזמים שיצליחו להתאים את עצמם ולקרוא נכון את מפת השוק.

המשבר הבריאותי הפך כבר מזמן למגפה כלכלית, אבל לצד קריסה בתחומים מסוימים כמו ענף התיירות, המסעדות, הבידור והספורט ישנם ענפים שלמים שדווקא חווים בצילו את תור הזהב שלהם. אתרי קניות מקוונים, אספקת מזון, משחקי וידאו, שיחות מרחוק בכל אלה נרשמה עליה חסרת תקדים "בזכות" הקורונה.

אותם יזמים בתחומים המושפעים מהמשבר הנוכחי צריכים להיות מוכנים לאבד 50% עד 80% מהמחזור שלהם, כמו גם חלק גדול משווי השוק שלהם. לדוגמא, Airbnb פלטפורמת ההשכרה לטווח הקצר שהייתה גם שחקנית עולה בשנים האחרונות תכננה להיכנס לשוק המניות בשנת 2020, אך ההנפקה תידחה כעת לשנה הבאה לפחות. לפי ה"פייננשל טיימס", החברה קיצצה ב -16% משווי השוק הפוטנציאלי שלה, שירד מ -31 מיליארד דולר ל - 26 מיליארד דולר. ורק כדי להדגיש את ההשפעה המסחרית של המגפה, Airbnb הודיעה לאחרונה כי היא מפטרת כ -1,900 אנשי צוות - כ -25% מכוח העבודה שלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההנפקה תידחה. AIRBNB תכננה להיכנס לשוק המניות ב-2020/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך הסיטואציה הזו, ישנן שתי הנחות חיוביות שעלינו לזכור: ראשית, יזמים טובים הם אנשים בעלי יכולות בולטות של התרוממות ממשברים, אופי אופטימי וגמיש, מי שמחזיק בתכונות אלו או זה שיצליח לסגל לעצמו אותן הוא מי שיצליח לצלוח את התקופה הקשה ואולי אפילו להרוויח. שנית, לכל משבר יש נקודת סיום, חשוב לנצל את הזמן להתכונן אליו וכמובן להיות הראשונים לזהות אותו.

העצה שלי לעסקים רבים במהלך ניהול המשבר הנוכחי היא לזכור כי כל חברה זקוקה לשלושה נכסים כדי להיות רווחיים וקיימים: ראשית - כסף - המשך לשחק כדי לנצח, לא לשרוד קבל את המציאות והבן שהתוכנית העסקית הקודמת שלך מיושנת ולא רלוונטית; ואז התכונן ותכנן תרחיש למקרה גרוע יותר. שנית, מצא את המומחיות שלך בשוק נצל והתאם אותו למצב החדש ככל האפשר. למשל, יצרני משקאות אלכוהוליים ומפעלי בדים אשר זיהו הזדמנות והפכו ליצרני מוצרי חיטוי, אחרים ראו בתקופה כמקפצה לשדרוג מערכי האונליין ועוד. הנקודה השלישית והחשובה ביותר היא האנשים, בנה את אמונם בעסק, ובמי שמוביל אותו - שמור עליהם, הגן עליהם, וודא שהם נהנים מתחושת ביטחון.

כל משבר הוא הזדמנות, אסור לשכוח כמה מהחברות הגדולות בעולם נוצרו והמריאו בתקופות משבר. אני חושב על google,, eBay, LinkedIn אחרי 2001. ו- Uber, Airbnb, Instagram, WhatsApp אחרי המשבר הפיננסי ב -2008. המשבר הוא הזדמנויות ליזמים למלא את הריק הנותר והצורך העולה בעולם לפתרונות חדשים. בשנים הקרובות, היזמים שיצליחו יהיו אילו אשר ישתחררו מהרגלי העבר יקשיבו לרחשי השוק ויתקרבו אולי לא פיזית אבל בהחלט רגשית לרצונות הצרכנים.

תמיר פלג הינו מאמן עסקי ואישי בכיר ומייסד "מכללת יוזמות" שליווה במהלך 19 השנים האחרונות מאות עסקים.

  • עוד באותו נושא:
  • משבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully