וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה לימי הביניים: גם החיסון לא ירפא את שוק העבודה. מה כן יקרה?

זיוי קלעי

2.12.2020 / 17:34

גם אחרי שכולנו נהיה עמידים לקורונה, שוק העבודה גובש בהתאם למתח שבין הצרכים החדשים של העובדים לצרכים החדשים של המעסיקים. התוצאה תהיה "כלכלת דור ביניים" בשוק התעסוקה לשנתיים הקרובות, אשר תקבע את הכללים החדשים שיישארו בו מול אלה שייעלמו. מה יקרה אז?

בווידאו: שר הבריאות הבריטי מביע שביעות רצון מהאישור לשימוש של חיסון פייזר/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לאחרונה הכריזה חברת פייזר על 90% הצלחה במניעת הקורונה והיום (רביעי) אושר החיסון לשימוש בבריטניה. אנחת הרווחה של כלל אוכלוסיית העולם נשמעה למרחוק בכל רחבי העולם וכותרות העיתונים התמלאו בהשלכות הצפויות של ההכרזה. אור אמנם נפתח בקצה המנהרה, אולם השינוי שהביאה הקורונה לשוק העבודה לא יחלוף במהרה.

השנתיים הקרובות יעצבו את שוק העבודה והוא יגובש בהתאם למתח שבין הצרכים החדשים של העובדים לצרכים החדשים של המעסיקים. התוצאה תהיה כלכלת דור ביניים בשוק התעסוקה לשנתיים הקרובות, אשר תקבע את הכללים החדשים שיישארו בו מול אלה שייעלמו.

החברות המפתחות חיסון לנגיף הקורונה. -, אתר רשמי
חיסון? למחלה אולי, לא לשוק התעסוקה/אתר רשמי, -

איך יתנהלו המעסיקים בכלכלת הביניים?

אחד הגורמים שישפיעו על העיצוב החדש הוא המעבר המהיר והמיידי לעבודה מהבית, אשר הוכיח מעבר לכל ספק למעסיקים כי אין חובה להגיע למשרד והעבודה מהבית מתנהלת. מחקרים עדכניים מצאו כי בעוד לפני הקורונה העריכו מעסיקים כי רק 3% מהמשרות ניתן להעביר הביתה, כיום מעריכים כבר כי 40% מהמשרות יכולות לעבור לחדר העבודה הפרטי שלכם. אפילו חברות טכנולוגיה גדולות כמו גוגל, טוויטר ופייסבוק הודיעו שרבים מעובדיהן יורשו לעבוד מהבית לפחות עד סוף השנה. חברות מסוימות אף עשויות לבחור להמשיך בעבודה מרחוק באופן קבוע: על פי סקר שנערך על ידי Gartner Research שנערך ב-30 במרץ בקרב 317 מנהלי כספים ומנהיגי פיננסים, 74% טוענים שיעבירו לפחות 5% מכוח העבודה שלהם לעבוד מהבית לצמיתות. גם סקר גאלופ שנערך לאחרונה, מצא כי כמעט 60% מהעובדים היו רוצים להמשיך לעבוד מרחוק.

המגיפה הייתה נקודת המפנה ולאחר השלב הראשון במעבר לבית, יתחיל השלב הבא - הפיכת העובדים מהבית לפרילנסרים. התשתית כבר מוכנה. על פי נתוני רשות המיסים לסיום 2019, שכירים עבדו בממוצע רק 3.5 שנים ופחות. עם 20% אבטלה על פי הערכות גורמי כלכלה, גם אם נצליח להחזיר עשרות אלפי משרות בחודש, חלום רחוק כרגע, עדיין ייקח כמעט שנתיים לחזור למקום בו היינו טרום הקורונה, ועסקים קיימים יצטרכו בינתיים לקצץ משמעותית בעלויות העבודה. הפיכת העובדים לפרילנסרים מהבית יסייעו לקצץ כרבע מעלויות המעסיק ששולמו לשכירים עד כה על חופשות, הטבות בריאות, פנסיות ועלויות נוספות אחרות. המעסיקים יוכלו גם להעסיק כך עובדים מכל מקום, כולל מקומות בהם השכר הממוצע נמוך בהרבה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
עבודה מהבית. ShutterStock
המעסיקים גילו פתאום שזה אפשרי ופרודוקטיבי. עבודה מהבית/ShutterStock

איך יתנהלו העובדים של כלכלת הביניים?

עד כאן לגבי המעסיקים, אבל מה בנוגע לעובדים בכלכלת הביניים, השכירים לשעבר שיהפכו לפרילנסרים? אלה ישגשגו דווקא. ניתן אולי להשוות זאת לפריחתם של שחקני הקולנוע שהיו מאוגדים תחת מרותם של האולפנים הגדולים והפכו לעצמאים המנוהלים באמצעות סוכנים. גם כאן, לעובדים מבוקשים בענפים רבים יהיו סוכנים אשר ייצגו אותם מול מעסיקים פוטנציאליים. בתהליך כזה, יקבע השכר עבור העבודות, מבנה החוזה וההטבות בתעשייה. על פי מדדים אלה יקבעו בהשוואה גם התנאים והשכר לעובדים הצעירים יותר. כמו כן, פרילנסרים בעלי רקע דומה יקימו איגודים מקצועיים, אשר ייצגו אותם באופן קולקטיבי.

הכלכלה החדשה תייתר את קורות החיים, ואלה יהפכו למיושנים. העובדים ידרשו במיתוג מקצועי ובניית מוניטין בתחומי התמחותם. נטוורקינג פעיל, מיקום נכון של ניסיון בעבודה ודפי אינטרנט אישיים לקריירה יהיו נכסים קריטיים לבניית קריירה במקום שליחת קורות החיים ומענה על מודעות דרושים.

זיוי קלעי. איילת בונה אלבס,
זיו קלעי/איילת בונה אלבס

אילו כישורים חדשים ידרשו בכלכלת הביניים?

המעסיקים ידרשו להכשיר את העובדים השכירים לעבודה מרחוק ולחזק אצלם את התפיסה של עבודה יוזמת ועצמאית. כשכולם יהפכו לפרילנסרים, המעסיקים ידרשו לשים דגש מיוחד לשמירה על מחוברות העובדים לארגון ושימור ההון האנושי שאינו מחויב לחברה כבר, על ידי תגמולים מסוגים שונים. העובדים עצמם יעברו תהליך של בניית חשיבה יזמית ועצמאית על מנת לשמור על רלוונטיות בשוק, בדגש על מיצוב, בידול, שיווק ובעיקר שינוי התפיסה לפרואקטיבית.

אנו בפתחה של מהפכה תעסוקתית חדשה ואלה שיאמצו את כללי הכלכלה החדשה ישגשגו. לכן, בעת הזו אנו צריכים להסתכל על השינוי לא דרך המציאות הקיימת או המגבלה עליה, אלא לנקות את התפיסות הקודמות והחששות ולבחון אותה כפי שהיא, ולא כפי שאנו רואים אותה. רק כך נצליח לאמץ את הכלכלה התעסוקתית החדשה.

הכותבת היא יועצת ומלווה בכירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully