וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין כדאי לקנות דירה, אבל הגיע הזמן לשנות חשיבה

עומרי גלילי

3.12.2020 / 12:24

חוסר הביטחון התעסוקתי הכניס בזוגות הצעירים חשש מפני התחייבות כבדה כמו משכנתא. האם הם צריכים להיכנס להשקעה כזאת? כן, אבל במקום לקנות נכס יקר בפריים לוקיישן, עדיף לקנות דירה להשקעה במקום זול יותר ולשכור

בווידאו: מסיבת עיתונאים של בנק ישראל על הריבית/צילום: לעמ, עריכה: אסף דרורי

משבר הקורונה הכה חזיתית בעולם הנדל"ן, אך השפעותיו הן קצרות טווח. בהסתכלות קדימה הוא לא יפגע משמעותית בענף. משבר כלכלי זה היווה עבור הזוגות הצעירים במרוץ אחר דירה משלהם נוקאאוט חסר סיכוי להתאוששות. אמנם, עם פרוץ המגפה התיר בנק ישראל לנוטלי המשכנתאות את דחיית ההחזרים בחצי שנה על מנת להקל משמעותית על הסיטואציה החדשה שהגיעה ללא שום הודעה מוקדמת - ורק לאחרונה ניתנה הארכה נוספת עד סוף שנת 2020. אך מה הלאה?

חלומם של הזוגות הצעירים אחר דירת מגורים משלהם באזור המרכז נמשך, למרות ההוצאה לחל"ת, הפיטורים שהגיעו בשיאם למיליון נפשות והשינויים בכל תחומי החיים. אותה פנטזיה תיווכח עבורם במהלך הדרך כסיוט שנובע מתכתיבי החברה בדמות סימון וי בשביל ההורים. חתונה - ילדים - דירה. רק נשאלת השאלה מאיפה יגיע הכסף. לקיחת משכנתא של מאות אלפי שקלים בלי יכולת ממשית לעמוד על הרגליים בחיים עצמם לא מהווה פתרון אלא התחייבות משמעותית ל-20-30 שנה. כשתשלום האבטלה לאותם זוגות נמוך בלפחות 30% מהתקופה הקודמת, וגם אלו שנשארו במעגל התעסוקה חווים חוסר יציבות תעסוקתית. יש צורך בפתרון ממשי שמתחיל בשינוי תודעתי במקום להיכנס להתאבדות כלכלית ידועה מראש.

בניינים חדשים ברחוב יוסי בנאי ראש העין. ראובן קסטרו
בניינים חדשים ברחוב יוסי בנאי ראש העין/ראובן קסטרו

החיים שלנו מלפני הקורונה לא יחזרו להיות אותו הדבר. אם ביום שלפני הקורונה זוג צעיר ידע שהסיכון בלקיחת משכנתא הוא סביל מכיוון שחשב שלהתפרנס בכבוד זה חלק בלתי נפרד משגרת יומו - היום לרובם אין את הפריבילגיה לכך. אותם זוגות עדיין שואפים להיות בנעלי הוריהם ולרכוש דירה לאחר החתונה אף על פי שמרביתם מעולם לא היו באותו סטנדרט. מלבד המשכנתא באחוז המימון הגבוה של כ-70%, רבים מהם מקבלים הלוואה משלימה מהבנקים ומקרובי משפחה להשלמת עסקת "חייהם" כחלק ממשימת רכישת דירה סבירה באזור מרכזי שלבסוף מתבררת רק כדירת מעבר עקב הגדלת המשפחה.

בימים אלו נמצא ברקע הצפי לסיום דחיית החזר המשכנתאות. אותה התחייבות שהפכה בעקבות הקורונה לנטל כלכלי שמותיר זעקה אל מול מענקי רשות המיסים והביטוח הלאומי, וכמו כן חוסר היציבות בממשלה וכפועל בלתי יוצא ממנה רעידות האדמה החוזרות והנשנות במשרד הבינוי והשיכון כאן. בחזית מציאות חיינו השתנתה ללא עוררין. ועם כל הנאמר, עדיין הזוגות הצעירים צריכים להיכנס לעולם הנדל"ן ולרכוש נכסים באזורים שבהם המחירים צפויים לעלות, דוגמת השפלה והצפון ולפקוח את עיניהם במקום להיות מונעים אמוציונלית מבלי כל התנהלות פיננסית תקינה.

רכישת דירה זולה יותר כנכס להשקעה, תוך מינוף סביר באזור בעל פוטנציאל לפיתוח, היא הצעד הראשון ביציאה מתוך הכישלון הידוע מראש בחלום הדירה ה"אידיאלית" למגורים אל עבר שלב ההתפכחות. במקביל לרכישה, ניתן לשכור את אותה הדירה אשר שאפו לרכוש בגוש דן. כך אותם זוגות ייהנו מרמת חיים גבוהה יותר, יהיו עם פחות התחייבויות חודשיות בדמות משכנתא מנופחת והלוואה, וגם ירוויחו את עליית מחירי הנדל"ן שנמשכים מאז שנת 2007. הזוגות יוכלו לשמור על התנהלות כלכלית תקינה ונכונה עד לדירה הבאה, ויפסיקו לסמן וי על חלומות של אחרים.

עומרי גלילי הוא מנכ"ל משותף ב-YG השקעות

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully