וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם משבר הקורונה מסמן את סוף עידן WEWORK?

6.12.2020 / 13:36

חללי העבודה המשותפים העלו את קרנם של קונספטים כמו Wework. ההגבלות הבריאותיות לא ממש מאפשרות עוד לעשות את זה, ועולם המשרדים עובר כעת שינויים מהותיים. האם אנו חוזרים להשכרה המסורתית?

זווית

קונספט חללי העבודה המשותפים שינה בשנים האחרונות את שוק המשרדים עם מגוון שירותים נלווים ביניהם בר צמוד, חדרי ישיבות מאובזרים, שירותי קונסיירג' צמודים ועוד. השכרת חללי עבודה לפי צורך הפכה לאטרקטיבית במיוחד בקרב בעלי עסקים עצמאים קטנים שיכלו לעמוד בתשלומי השכירות מבלי להתחייב לתקופת זמן ארוכה ולהוצאות נילוות.

משבר הקורונה הביא עמו הגבלות ושינויים בשגרת העבודה בכל העסקים בארץ ובעולם, והצריך היערכות מחודשת של בעלי משרדים לאופן העבודה. הפגיעה במספר לא מבוטל של עסקים במשק הישראלי הביאה לצמצום בלתי נמנע במצבות כוח האדם, כך שעצמאים רבים שפעלו עד כה ממשרדים שנפרשו על מאות מ"ר נאלצו לוותר על המשרדים הקיימים ולמצוא פתרונות חלופיים ומשתלמים.

Wework תל אביב. צילום מסך, צילום מסך
תם עידן? Wework תל אביב/צילום מסך, צילום מסך

לכאורה, קונספט חללי העבודה המשותפים אמור היה לענות על צרכים אלה, אך האם הערכה זו תואמת את המציאות?

עו"ד דויד כהן מחברת DC החזקות מסביר: "דווקא בתקופה זו אנו עדים לירידה בשימוש בחללים משותפים לצד פריחה בשוק המשרדים הקטנים. תקופת הקורונה הביאה עמה מערך שיקולים נוסף אותו שמים לנגד עיניהם בעלי עסקים בבחירת חלל העבודה. אחד השיקולים שהפך למהותי בתקופה זו הינו הריחוק החברתי.

"בחללי עבודה משותפים לא ניתן באמת לבקר את כמות האנשים הנוכחים במקום מדי יום, מספר שיכול להגיע גם לתחלופה של מאות אנשים באותו החלל במהלך 24 שעות. החשש מהידבקות והרצון לשמירה על היגיינה וסטריליות מביאים בחודשים האחרונים לירידה משמעותית בשימוש בחללים הללו. לצד הירידה בביקוש לשימוש בחללי העבודה המשותפים ניתן לסמן בחודשים האחרונים מגמה של עלייה בביקוש להשכרה ורכישה של משרדים קטנים הפרושים על עשרות מ"ר".

רועי כחלון מתל אביב, בעלים של חברת P.holdings, מוסיף: "בעקבות מגיפת הקורונה החלטתי להפסיק את השימוש של העסק שבבעלותי בחללי עבודה משותפים. עד אז היינו מקיימים פגישות עם לקוחות אחת לשבוע לפחות בחללי עבודה מסוג זה. הקורונה גרמה לי לעצור לרגע ולבחון אפשרויות נוספות ולבסוף החלטתי להשכיר משרד קטן עבור העסק. במשרד שאני שוכר יש לי בקרה על האנשים שבאים והולכים, אני מרגיש יותר בנוח ופחות חושש מהידבקות. בימים אלה אני אף שוקל לרכוש משרד קטן עבור העסק מכיוון שזיהיתי הזדמנות להשקעה נמוכה יחסית שבעתיד אני בטוח שתהפוך להשקעה מניבה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רינת פאר. גבע טלמור,
רינת פאר/גבע טלמור

רינת פאר יזמית ומייסדת האתר ZIRA1 מסבירה את המגמה: "בעולם של חוסר ודאות ולאחר תקופה שבה ירד ולו במעט קרנם של חללי ההשכרה, היה מצופה שחללי העבודה יתפסו נתח הולך וגדל של השכרות משרדים בתקופת הקורונה. הסיבה לכך ברורה, המוצר נותן מענה לחברה לעבוד בסביבה עסקית באזור מרכזי, ללא השקעה בשיפוץ והתאמת משרדים לתו הסגול, עם כל ה facilities הנדרשים וללא התחייבות חוזית לטווח ארוך. ואכן, ניתן לראות תנועה אם כי לא משמעותית של חברות בכיוון זה, תוך כדי מתן הנחות ופתרונות אטרקטיביים ללקוחות על מנת למשוך קהל יעד חדש ולבצע שימור לקוחות קיימים.

"בארץ, עם הקמתם בשנים האחרונות של מעל 100 מותגים בעיקר במרכז, המגמה לכיוון חללי ההשכרה אינה מהותית. היזמים של חללי ההשכרה אינם בתקופה טובה. המודל העסקי של החללים הוא השכרת יחידות שטח: עמדה/חדר/חלל. כשיש כל כך הרבה חללים שעומדים ריקים, התנועה לכיוון חללי ההשכרה אינה משמעותית דיו כדי שתהיה מורגשת. חברות חללי השכרה רבות עוברות לרווחיות באחוזי תפוסה גבוהים מאוד. אתר Deskmag, הסוקר את עולם חללי ההשכרה, ציין באחד מהסקרים האחרונים שחללי השכרה רבים רווחיים רק כאשר התפוסה קרובה ל- 100% וברור שהמצב אינו כך. מכך אנו לומדים כי גם עולם חללי ההשכרה עובר שינויים ולומד להסתגל למציאות החדשה בעקבות הקורונה".

רומן לוי, מנכ"ל ומייסד Urban Place. יחצ,
למרות הספקנות, החזרה תהיה מהירה. רומן לוי/יחצ

רומן לוי, מנכ"ל ומייסד שותף רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place, דווקא נשאר אופטימי לגבי המצב: "שנת 2020 הייתה שנה מאוד קשה בתחום ללא של צל ספק, אך ידענו לבצע את כל ההתאמות הנדרשות בהתאם להנחיות וההגבלות וזאת למען הממברים שלנו. בין אם זה הסכם הצטרפות גמיש ללא התחייבות או פעילויות נלוות . למרות הספקנות, לדעתי בתחום זה תהיה חזרה מהירה יותר. כיוון שחברות רבות ועובדים רוצים לקחת חלק בתחושת הקהילתיות של הביחד. עבודה מהבית לא תוכל להיות פתרון אלא רק מצב זמני".

  • עוד באותו נושא:
  • Wework

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully