וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון נגד ירידות בשווקים: מה מצפה לנו השבוע?

כלכלני בנק הפועלים

6.12.2020 / 16:50

החיסונים נראים באופק, אבל מספר החולים עולה, מה שלא משפיע לרעה על השווקים שממשיכים לזנק. השקל ממשיך להתחזק, ולא רק בגלל חולשת הדולר בעולם. בינתיים, בארה"ב ובגרמניה מצפים לאינפלציה ובריטניה וגוש האירו שוברים את הראש עם הברקזיט. כלכלני בנק הפועלים עם הסקירה

בווידאו: פרופ' לוי אומר שנשקלות הגבלות נוספות מעבר לסגר בחנוכה/צילום: לע"מ

עיקרי הדו"ח

  • החיסונים נראים כבר באופק, אבל מספר הנדבקים היומי עולה, והוא מהווה מגבלה על המשך הצמיחה.
  • נתוני הפעילות של החודש האחרון היו טובים ואנו מעריכים כי התוצר יתכווץ השנה רק ב- 3.5%, שיעור ירידה נמוך בהרבה מההערכות הרווחות לפני כחצי שנה
  • התחזקות השקל מול הדולר לשיא של 12 שנים משקפת בעיקר את החולשה של הדולר בעולם, אך היא גם נתמכת בגורמים כמו עלייה בעודף בחשבון השוטף ועליות השערים בשוקי המניות בעולם.
  • בד בבד עם היחלשות הדולר בעולם אנו רואים עלייה חדה במחירי הסחורות. בישראל הלחצים לעליות מחירים יהיו מתונים יותר בשל התחזקות השקל
  • הגירעון התקציבי עלה ב- 12 החודשים שמסתיימים בנובמבר לשיעור של 11.1% מהתוצר.
  • המדיניות המוניטרית תתמקד ברכישת נכסים, ובעיקר מט"ח בתקופה הקרובה

ישראל

החיסונים נראים כבר באופק, אבל מספר הנדבקים היומי עולה, והוא מהווה מגבלה על המשך הצמיחה. כל הסרה של מגבלה על פעילות מלווה בעלייה בפעילות הכלכלית. פתיחת חנויות הרחוב לדוגמה, הזניקה את הרכישות בכרטיסי האשראי בחודש נובמבר, בעיקר של מוצרים כמו הלבשה והנעלה וריהוט וציוד לבית. גם נתוני הכנסות המדינה ממסים מצביעים על עלייה משמעותית בפעילות בחודש נובמבר, ההכנסות ממסים עקיפים היו גבוהות בחודש נובמבר באחוז לעומת נובמבר אשתקד. אפילו ההכנסות מבלו על דלק הגיעו לרמתן בשנה שעברה, נתון שמראה על עלייה בניידות. יחד עם זאת, נתוני פעילות כלכלית לא תמיד מראים את כל התמונה, שיעור האבטלה הממוצע בחודש אוקטובר עדיין עמד על כ- 20%, והתמונה תתבהר רק כשיוסרו המגבלות ונראה כמה מהם ישובו למעגל התעסוקה. הצריכה הפרטית שומרת על רמה גבוהה הרבה הודות לתשלומי העברה של הממשלה, שגם בהם לא ניתן להתמיד. לאור נתוני הפעילות של החודש האחרון אנו מעריכים כי התוצר השנתי יתכווץ השנה רק ב- 3.5%, שיעור ירידה נמוך בהרבה מההערכות הרווחות לפני כחצי שנה.

התחזקות השקל מול הדולר לשיא של 12 שנים משקפת בעיקר את החולשה של הדולר בעולם, אך היא גם נתמכת בגורמים כמו עלייה בעודף בחשבון השוטף ועליות השערים בשוקי המניות בעולם. על-פי הדיווחים בתקשורת, בנק ישראל האיץ את קצב הרכישות בשבוע האחרון. לדולר משקל גדול בסל המטבעות (כ-29%), ולכן סל המטבעות רושם אף הוא ייסוף חד. בפעם האחרונה שהשקל נסחר מתחת לרמה של 3.30 מול הדולר, בשנת 2008, הדולר נסחר בשער של 1.57 מול האירו, כלומר הוא היה הרבה יותר חלש. בטווח הקצר, השקל יושפע בעיקר מהמגמות בשוקי המניות בעולם, המשך עליות השערים מביא למכירה גדולה של מט"ח של המשקיעים המוסדיים. לחצי הייסוף יפחתו כאשר יוסרו המגבלות על הפעילות ונראה יציאה של ישראלים לחו"ל (עלייה ביבוא).

בד בבד עם היחלשות הדולר בעולם אנו רואים עלייה חדה במחירי הסחורות, חבית ברנט הגיעה כבר ל- 50 דולר, ומחירי ההובלה מאסיה התייקרו. כלומר, קשה לדבר על תמסורת של שער החליפין לאינפלציה, כי המחירים בחו"ל עלו במונחים דולריים. ההשפעה המידית של הייסוף על האינפלציה עוברת דרך סעיף נסיעות לחו"ל, שכרגע אינו נמדד. הציפיות לאינפלציה עלו בחודש האחרון ברוב מדינות העולם, ובעיקר בארה"ב. המשקיעים סבורים כי סוף הקורונה תלווה גם בעליות מחירים. בישראל כאמור, הלחצים לעליות מחירים יהיו מתונים יותר בשל התחזקות השקל. אנו מותירים את תחזית האינפלציה על רמה של 0.5% ל- 12 החודשים הקרובים.

שטרות של דולר אחד נבדקים במהלך ייצור בלשכת חריטה והדפסה בוושינגטון.. רויטרס, רויטרס
הדולר ממשיך לאבד ערך/רויטרס, רויטרס

הגירעון התקציבי עלה ב- 12 החודשים שמסתיימים בנובמבר לשיעור של 11.1% מהתוצר. ההכנסות ממסים הפתיעו עד כה לחיוב, ומתחילת השנה הן נמוכות רק ב-2% לעומת השנה שעברה. בדרך כלל היינו מצפים שהירידה בהכנסות ממסים תהיה חדה יותר מהירידה בתוצר, אך בעקבות הגידול בהוצאות הממשלה, הצריכה שומרת על רמה גבוהה, וזה חוזר למדינה כמסים. כמו כן העובדים בחל"ת הינם ברובם בעלי שכר נמוך מהממוצע, ותרומתם לתשלומי המסים לא הייתה גבוהה. הגירעון התקציבי צפוי להגיע השנה לכ- 12% מהתוצר, אולי מעט יותר אם האוצר יחליט להקדים הוצאות לשנה הנוכחית.

בנק ישראל לא שינה את הריבית בהחלטה בשבוע החולף וגם ההכוונה המוניטרית לא שונתה. אנו ממשיכים להעריך שהמדיניות תתמקד ברכישת נכסים, ובעיקר מט"ח בתקופה הקרובה. בד בבד רכישות המט"ח והאג"ח של בנק ישראל מגדילות את הנזילות בשווקים, ואנו רואים עלייה מתמשכת בסך פיקדונות הציבור.

גלובלי

בריטניה אישרה בשבוע שעבר את החיסון של חברת פייזר לקורונה, ותהיה המדינה הראשונה שתחל לחסן כבר השבוע את אזרחיה. ארה"ב צפויה להיות המדינה הבאה שתאשר את החיסון, כאשר האישורים הסופיים של החיסונים, צפויים להינתן עוד החודש. האישור של בריטניה לחיסון יכול לבשר על תחילתה של ההתאוששות מהמיתון הגרוע ביותר שלה מזה שנים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במפעל לייצור חיסונים לנגיף הקורונה בוורקסהאם, וויילס, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
מוכן לחסן. בוריס ג'ונסון/רויטרס

מספר הנדבקים בעולם מוסיף לעלות, ומספר הנדבקים הממוצע בשבעת הימים האחרונים עמד על רמה גבוהה של כ-607 אלף הדבקות ביום. בארה"ב, במקביל להמתנה לאישורים הסופיים לחיסוני הקורונה בארה"ב, ע"י ה- FDA וגופי פיקוח אחרים, נמשכת התפשטות נגיף הקורונה בשיעורים מדאיגים. ביום שישי האחרון נרשם שם שיא יומי חדש של כ- 228 אלף מאומתים חדשים בקורונה. גם באירופה מספר הנדבקים החדשים גבוה במיוחד, ועלייה בתחלואה נרשמה גם בברזיל ובטורקיה. עד שיתקבלו האישורים הסופיים לחיסוני הקורונה במדינות נוספות, בנוסף לשלבים של ייצור, חלוקה המגבלות והסגרים. אלה, אם יופעלו, צפויים להעיב על הפעילות הכלכלית והתעסוקה.

אישורי החיסונים הביאו לשבוע נוסף של עלייה במדדי המניות. הובילו את העליות מדדי המניות בארה"ב, ובפרט מדד הנאסדק, עם עלייה שבועית של 2.1% ומדד ה- S&P500 שעלה ב- 1.7%. מתחילת השנה מדד הנסדק עלה ב- 39% ומדד ה-S&P עלה בכ-15%. בשוקי המטבע, הדולר המשיך להיחלש, ופוחת ביחס לאירו בשיעור של מעט מעל לאחוז לרמה של 1.21 דולר לאירו, והשלים בכך פיחות של % מול האירו מתחילת השנה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון ב- 1.8%, לרמה של 49 דולר לחבית. בסוף השבוע, ארגון אופ"ק ורוסיה הודיעו על הגדלת התפוקה היומית של חביות נפט החל מה- 1 בינואר הקרוב, אם כי בשיעור נמוך מההערכות המוקדמות.

עלייה בתשואות ובציפיות לאינפלציה בארה"ב. מאז ההודעה על מציאת חיסון לקורונה חלה עלייה הדרגתית בתשואות הבינוניות והארוכות על אג"ח ממשלת ארה"ב. בסוף השבוע האחרון, התשואה לפדיון על אג"ח ל- 10 שנים הגיעה ל- 0.97% לשנה, והפער בינה לבין התשואה לשנתיים עלה ל- 82 נקודות בסיס. זאת, בהשוואה לפער של 30 נקודות בסיס בתחילת השנה. בין הגורמים שהשפיעו על הפיכת העקום לתלול יותר ניתן למנות את הציפיות להרחבות פיסקליות גדולות ע"י ממשל ביידן, והתחזיות להתאוששות הכלכלה האמריקנית ב- 2021, עם הפצת החיסון לקורונה. במקביל נרשמת גם עלייה בציפיות לאינפלציה. הציפיות לאינפלציה משוק ההון בארה"ב לעשר שנים עלו ל- 1.9%. גם בגרמניה נרשמה עלייה בציפיות האינפלציה משוק ההון, והציפיות לעשר שנים עלו לרמה של 0.94% לעומת 0.67% לפני חודש.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בווילמינגטון, דלוואר, 1 בדצמבר 2020. רויטרס
נראה שיקבל מדינה במצב תחלואה קשה מאוד. ביידן/רויטרס

ארה"ב: העלייה בתחלואה כבר ניכרת בפעילות הכלכלית, ולצד זה גברו הסיכויים לגיבוש תכנית חילוץ עוד טרם חילופי הממשל בבית הלבן. דוח התעסוקה לחודש נובמבר הצביע על תוספת של 245 אלף משרות, כמעט מחצית מהתחזיות שעמדו על 469 אלף, ומספר נמוך משמעותית מהתוספת של 610 אלף משרות שנרשמה באוקטובר. למרות ההתאוששות של שוק העבודה בחודשים האחרונים, בשנים עשר החודשים האחרונים נגרעו מהמשק האמריקני כ-9.2 מיליון משרות. שיעור האבטלה ירד ל- 6.7% מרמה של 6.9% באוקטובר, אך הירידה לוותה בירידה בשיעור ההשתתפות בנובמבר ל- 61.5%, שיעור נמוך בהרבה מרמה של 63.3% שנרשמה טרם המשבר. מדדי מנהלי הרכש של ה-ISM ירדו מעט בחודש נובמבר אך הוסיפו להצביע על רמה גבוהה המצביעה על התרחבות בפעילות. המדד לענפי התעשייה עמד על רמה של 57.5 נקודות וזה של ענפי השירותים על רמה של 55.9 נקודות. גם במדדים אחרים לפעילות הכלכלית נרשמה התמתנות קלה בחודש נובמבר. במקביל לנתונים המאכזבים משוק העבודה, גברו הסיכויים להסכמה בין הקונגרס והסנאט לגבי חבילת חילוץ בסך של כ- 908 מיליארד דולר, המורכבת מתוספת לסיוע לעסקים קטנים (288 מיליארד דולר), תוספת לסכומים המיועדים לדמי אבטלה (180 מיליארד דולר), ותמיכה למדינות בארה"ב (160 מיליארד דולר).

גוש האירו: החולשה בפעילות בגוש האירו מתבטאת גם בירידה באינדיקטורים המובילים, שבולטת במדינות בהן שיעור הנדבקים הוא גבוה יחסית. עיקר ההתכווצות בגוש האירו היא בענפי השירותים, שהם המושפעים העיקריים מהסגרים. מדד מנהלי הרכש למגזר התעשייה הוסיף להצביע בנובמבר על מגמת התרחבות ברמה של 53.8 נקודות, אך המדד למגזר השירותים, מצביע זה החודש השלישי ברציפות על התכווצות בפעילות והוא עמד על רמה של 41.7 נקודות. בצרפת ירד המדד למגזר השירותים לרמה של 38.8 נקודות ובאיטליה ל- 39.4 נקודות. שיעור האבטלה הממוצע במדינות הגוש הוסיף לרדת באוקטובר במתינות לרמה של 8.4% לאחר שכבר הגיע ביולי לרמה של 8.7%.

ברקזיט: המשא ומתן בין בריטניה והאיחוד האירופי נמשך עד לרגע האחרון. לאחר תשעה חודשי עבודה, המשא ומתן הגיע לנקודה הקריטית. במהלך הדיונים, על מנת להפעיל לחץ על צוות המשא ומתן של האיחוד האירופי שלא לעשות ויתורים נוספים, צרפת הודיעה כי היא יכולה להטיל וטו על הסכם סחר בין בריטניה לאיחוד האירופי אם היא לא תסכים עם התנאים שנקבעו. גם בסוף השבוע האחרון נמשכו חילוקי הדעות בין האיחוד האירופי ובריטניה והדיונים יתחדשו כבר היום. שני סעיפים עיקריים עומדים במרכז הוויכוח: (א) הגדרת זכויות הדיג, נושא המודגש באיחוד האירופי בעיקר ע"י קובעי המדיניות בבלגיה ובצרפת. (ב) הגדרת תנאים לתחרות "הוגנת" בין הצדדים, ובעיקר מחויבות של בריטניה לא להגדיל סובסידיות על הייצור המקומי.

  • עוד באותו נושא:
  • סגר
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully