וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שמצב החניות בעיר שלכם גרוע? זו רק ההתחלה

יריב פז

7.12.2020 / 10:50

אם לגבי מחירי הנדל"ן, במיוחד המשרדי, יש מחלוקת על המגמה, בחניות הכיוון מאוד ברור: אין היצע והמחירים רק יעלו. השינוי לא ישפיע רק על תל אביב אלא על כל המעטפת ויגיע גם אליכם

צילום: מגד גוזני, פייסבוק, עריכה: אריאל תמרין

בעוד רובנו נוהגים לדבר על מחירי הדירות, הקשיים של הזוגות הצעירים ושאר אתגרים שיש למשקי בית בישראל, נעלם לו מהעין הציבורית נושא מחירי החניה וגם הזמינות שלה. המציאות בשטח מלמדת שחניה היא משאב במחסור הולך וגדל, ככל שעובר הזמן.

עד כמה שוק המשרדים רותח בשנים האחרונות? אם מחירי הדיור עלו באחוזים ניכרים כל שנה, במחירי החניה אנחנו מדברים על הכפלה במחירים תוך שנים בודדות. לדוגמה, מחירי חניה במגדלי בסר במשולש רמת גן-בני ברק זינקו ב-4 השנים האחרונות פי 2. רק כדי לסבר את האוזן, מחיר המשרד עצמו, עלה הרבה פחות.

אז איזו אינדיקציה יש מהשטח לכך שמחירי החניה צפויים לעלות? מאז שפרצה מגיפת הקורונה, נרשמו כבר שני סגרים, שבמהלכם פחתה מאוד העבודה במשרדים. בעוד שכתבות רבות דברו על מצוקה בשוק המשרדים, נוצר מצב שבו באותו המגדל, שוכרים ממשרדים שנותרו מאוישים, מיהרו לשכור את החניות שהתפנו. הסיבה לכך נעוצה באמונה כי היצע החניה במגדל קיים לא יגדל.

חניה בכחול לבן בתל אביב. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
לך תמצא מקום פנוי/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

זוהי רק דוגמה משוק המשרדים. בפועל בשוק המגורים המצב חמור בהרבה, במיוחד בטבעת של תל אביב. לא רק שהמצב הוא חמור, הוא אף עומד להחמיר, החל מהעובדה שעיריית תל אביב נחושה בתוקף לצמצם כניסה של כלי רכב לשטחה ומעוניינת להפוך לעיר שבה מתניידים בתחבורה ציבורית, אופניים וכלי תחבורה חליפיים. זה כבר קורה בפועל, עיריית תל אביב אישרה השנה את תקן החניה החדש שמציע שלכל דירה חדשה שתתוכנן בעיר יוקצה פחות ממקום חניה אחד, ואפילו באזור מרכז תל אביב כל דירה חדשה תזכה לחצי מקום חניה.

השינוי הזה בתקן החניה לא ישפיע רק על מגורים, אלא גם על משרדים, ולא רק בתל אביב, אלא על כל הערים הסמוכות לה. שהרי ככל שתגדל האוכלוסייה ויהיו פחות מקומות חניה לכל נפש, כך אנשים יחפשו אלטרנטיביות לחניה במגדלי משרדים סמוכים וכך המחסור שגדל במגורים מתגלגל לכל השוק. ההשפעה של הביקוש לחניה, גם למי שאינם עובדים במגדלי משרדים במרכז והם בכלל מבקרים בעיר תל אביב לא איחרה להגיע. על פי כתבות עיתונות, חברת אחוזת החוף העלתה בשנה שעברה את מחירי החניה במעל ל-20%, כל זאת מתוך אג'נדה לייקר את השימוש ברכב פרטי ולצמצם את השימוש ברכב. לא זו בלבד, אלא שלא רק שמקומות חניה חדשים בכחול לבן לא נוצרים, אלא שאלה נגרעים כהחלטות מדיניות של העיריות, ובשל פרויקטים כמו הרכבת הקלה ככל שזו מתקדמת ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מדוע מחירי החניה ימשיכו לעלות?

בניגוד למחירי הדירות שלגביהם תשמעו דעות לכאן או לכאן, באשר למחירי חניה באזור המרכז, יש מגמה ברורה והיא עלייה. מצד אחד, נרשמת עלייה מתמדת ברכישת כלי רכב פרטיים במהלך השנים האחרונות ואפילו בשנת 2020 של משבר הקורונה, דווקא מספר כלי הרכב שעלו על הכבישים נטו דווקא המשיך לעלות. זה קרה גם בגלל הקורונה, רבים שנהגו לנסוע בתחבורה ציבורית, מעדיפים את הרכב הפרטי כדי להימנע מהדבקה בקורונה וכך הקורונה יצרה צורך עולה לשימוש ברכב פרטי. כל רכב פרטי שעולה על הכביש זקוק גם לחניה, והנה, קיבלנו את התמונה המלאה: כיצד אפילו מגיפה כמו קורונה שלצערנו מביאה אבטלה, דווקא מצליחה להביא להגדלת השימוש ברכב פרטי ובצורך בחניה.

העלייה במספר כלי רכב, מלבד הקורונה היא לא רק אבסולוטית, אלא גם מספר כלי הרכב למשפחה ממשיך לעלות בממוצע. זוגות שבעבר הסתפקו ברכב אחד, נהנו בשנים האחרונות מעלייה בשכר, וכשההכנסה המשפחתית גדלה, כך העלייה ברמת החיים מתורגמת לא רק לרכישת דיור טוב יותר, אלא להוספת כלי רכב בכל משפחה.

בשורה התחתונה, כדי שמחירי החניה באזור המרכז יירדו, מגמות העל שתיארנו צריכות להתהפך. החל מרצון העיריות לייצר עוד מקומות חניה, מספר כלי הרכב בכבישים יתחיל לרדת בהתמדה ושחלק גדול מהציבור יבחר להגיע למקומות העבודה ברכב פרטי. נכון לעכשיו זה לא נראה באופק.

הכותב הוא מרצה ב-BDO ומנכ"ל ובעלים בפז גרופ, חברה להשקעות נדל"ן מניב בארה"ב

  • עוד באותו נושא:
  • חניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully