וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה עולמית: הפוליטיקה בראש המדיניות. לעת עתה

כריסטיאן נולטינג

7.12.2020 / 16:59

בארה"ב מקווים שהמחלוקות הפוליטיות יפנו את מקומן לסיוע הפיסקלי, אבל בינתיים נמשכות הצרות בשוק העבודה. בבריטניה ובגוש האירו מנסים עדיין להשתחרר מפלונטר הברקזיט. כריסטיאן נולטינג מדויטשה בנק עם הסקירה

בווידאו: טראמפ טוען שתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב זוייפו/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המצב הפוליטי באירופה יתפוס את מרכז הבמה השבוע לקראת הכרעה בשיחות על הברקזיט. פערים גדולים נותרו בנוגע לכללי משחק אחיד שיבטיחו תחרות הוגנת כאשר כישלון במציאת פשרה עדיין קיים. מטבע הפאונד הבריטי נחלש הבוקר לאחר שהגיע לשיא של מספר שנים מול הדולר בשבוע שעבר. בנוסף, באירופה מחפשים אחר פתרון בנוגע לקרן הסיוע האירופית ותקציב האיחוד. בארצות הברית ייתכן ותיחשף בקרוב תוכנית סיוע פיסקלית חדשה. מבחינה גלובלית שלל נתוני אינפלציה - מדד מחירים לצרכן וליצרן יפורסמו בארצות הברית, סין ואירופה. בסין נקבל גם נתוני מאקרו נוספים בדמות השקעות זרות ישירות, הלוואות חדשות ויתרות מטח. בהודו נקבל את נתון הייצור התעשייתי ביום שישי. הבנק המרכזי הקנדי נפגש ביום רביעי כאשר ביום חמישי הבנק המרכזי האירופי ייפגש. החולשה האחרונה במטבע הדולר תמשיך להיות גורם מפתח עבור שוק המט"ח.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: גרמניה - ייצור תעשייתי לחודש אוקטובר. גוש היורו - מדד בטחון המשקיעים של Sentix.
  • שלישי: גרמניה - סקר מכון ZEW לחודש דצמבר. ארצות הברית - מדד אופטימיות העסקים של NFIB.
  • רביעי: סין - מדד המחירים לצרכן וליצרן חודש נובמבר.
  • חמישי: גוש היורו - פגישת הבנק המרכזי האירופי - ECB. ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר, תביעות שבועיות לדמי אבטלה.
  • שישי: גרמניה - מדד מחירים לצרכן לחודש נובמבר.סין - השקעות ישירות זרות לחודש נובמבר. ארצות הברית - מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן דצמבר, מדד המחירים ליצרן לחודש נובמבר.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במפעל בווילס לייצור חיסוני קורונה של אסטרהזניקה, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
חיסון יש, תרופה לברקזיט אין. בוריס ג'ונסון/רויטרס

ברקזיט: השיחות מוסיפות ללחץ האירופי

השיחות על הברקזיט הגיעו לדקה ה-90, כאשר תשומת הלב היא על המחלוקת בנוגע לכללי משחק שווים על מנת לאפשר תחרות הוגנת. ישנה בעיה פונדמנטלית כאן: בריטניה רוצה עצמאות לקבל החלטות בכל הקשור למדיניות חברתית וסביבתית. האיחוד האירופי חושש כי בריטניה תנצל את החופש הזה על מנת לפגוע בה מבחינה תחרותית. פתרון המחלוקות הללו יישאר קשה להשגה וגם אם תושג עסקה כלשהי יהיו קשיים בהמשך עם העברת ההסכם בפרלמנט האירופי ובבית המחוקקים הבריטי. המנהיגים באירופה והבנק המרכזי האירופי ייפגשו ביום חמישי הקרוב. גם אם תחול איזושהי התקדמות בנוגע לברקזיט, חששות כלכליים בנוגע להשפעת נגיף הקורונה לאור הסגרים האחרונים יגרמו לבנק המרכזי האירופי להאריך את תוכנית רכישות החירום שלו (PEPP) מבחינת היקף וזמן.

שורה תחתונה: אין הבטחה כי שיחות הברקזיט יסתיימו בהצלחה. הבנק המרכזי האירופי צפוי להאריך את תוכנית רכישות החירום שלו מבחינת היקף וזמן.

כלכלת ארצות הברית: הצרות בשוק העבודה נמשכות

בחירת האלקטורים (דצמבר 14) מגיעה בקרוב כאשר אין צפי לאיזושהי הפתעה. הנשיא הנבחר ביידן ממשיך להכין את הקרקע לממשל העתידי שלו כנגד סביבה של מספר נדבקים גבוה יומי בקורונה. השווקים כנראה ינהגו באדישות בינתיים לדדליין המתקרב ב-11 בדצמבר, כאשר כספים נוספים נחוצים למנוע השבתה ויתנו יותר תשומת לב לחבילת הסיוע הפיסקלית החדשה שנחשפה בשבוע שעבר בתמיכה של מחוקקים משני צידי המחנות. הצעת חקיקה נוספת חדשה של סיוע צפויה להיחשף היום כאשר גודל החבילה הכולל מסתכם ב-900 מיליארד דולר. תמיכה לעסקים קטנים תהווה כשליש מהסכום הזה וסיוע למדינות ומחוזות יקבלו כמחצית מהסכום. 180 מיליארד דולר צפויים ללכת לכיוון של סיוע בדמי אבטלה. עדיין לא ברור אם מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מקונל ירשה להצעה לעלות להצבעה. גם יחסי ארצות הברית סין עלולים לחזור למוקד כאשר הנשיא הנבחר ביידן אמר שלא יסיר את המכסים שהטיל הנשיא טראמפ.

שורה תחתונה: דוח התעסוקה החודשי לא הצליח להשכיח את החששות ואינדיקטורים לגבי בטחון הצרכנים יזכו לתשומת לב מקרוב.

נשיא ארצות הברית הנבחר, ג'ו ביידן, בכנס כלכלי בדלאוור, 4 דצמבר 2020. רויטרס
לא יסיר את המכסות של טראמפ. ביידן/רויטרס

פוליטיקה בארצות הברית: תוכנית סיוע פיסקלית ממש בקרוב?

בחירת האלקטורים (14 בדצמבר) מתקרבת אלינו כאשר אין צפי להפתעה כלשהי. הנשיא הנבחר ביידן ממשיך להכין את הקרקע עבור הממשל החדש שלו, כאשר ברקע ישנם נתונים יומיים גבוהים במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. השוק צפוי להתנהל באדישות לדדליין הקרוב ב-11 בדצמבר להשבתת הממשלה כתוצאה מצורך בכספים נוספים, והוא יתמקד יותר בניסיונות להגיע להסכמה על תוכנית סיוע חדשה לאחר תוכנית סיוע משותפת שחשפו מחוקקים משני המחנות שבוע שעבר.

תכנית חדשה נוספת עשויה להתפרסם היום בהיקף כולל של 900 מיליארד דולר. סיוע לעסקים כספים צפוי לקבל שליש מהסיוע בעוד שסיוע למדינות ורשויות מקומיות יהיה בהיקף של חצי מגובה התוכנית. 180 מיליארד דולר צפויים ללכת לסיוע למובטלים. עדיין לא ברור האם מנהיג הרפובליקנים בסנאט מקונל יאפשר להצעה לעלות להצבעה. יחסי ארצות הברית סין גם עשויים לחזור למוקד כאשר הנשיא הנבחר ביידן אמר שלא יסיר בשלב זה את המכסים שהטיל הנשיא טראמפ.

שורה תחתונה: חבילת סיוע פיסקלית חדשה עשויה להיחשף היום אל מחלוקות פוליטיות עדיין קיימות.

סין: חדלות פירעון בשוק האג"ח בפוקוס

נתוני הסחר שפורסמו הבוקר בסין הראו כי הייצוא מסין הגיע לרמתו הגבוהה ביותר אי פעם במונחים דולרים, אך הייבוא קפא. הייצוא הסיני נקוב במטבע CNY הצביע על ירידה לאור הדולר החלש. נתוני מאקרו נוספים שצפויים להתפרסם השבוע לא צפויים לייצר איזושהי הפתעה. המשקיעים יהיו מרוכזים במצב השווקים הפיננסים בסין. הרשויות בסין מאפשרות מספר רב יותר של חדלות פירעון בשוק שמוערך ב-15 טריליון דולר ולאחר מספר פשיטות רגל של חברות ממשלתיות מקומיות ולאומיות. הם רואים את זה כהזדמנות לתת לכמה חברות להתנגש בקיר מתוך אמונה כי כל נזק בטווח הקצר(משקיעים קמעונאיים שיאבדו את כספם) יהיה רווח לטווח הארוך בדמות שוק פיננסי וכלכלה יעילים יותר. יחד עם זאת מעשים וצעדים אלו צריכים להתבצע בזהירות ובשיקול דעת מכיוון ומספר עורכי מדדים מוסיפים יותר ויותר אגרות חוב סיניות למדדיהם ותחילתה של מחיקות לא תתקבל בברכה אצלם.

שורה תחתונה: השוק נותר מרוכז בעלייה בחברות המדווחות על חדלות פירעון מאשר נתוני המאקרו החיוביים לאחרונה.

השווקים: נפט, זהב והדולר

מחיר הנפט טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מזה 9 חודשים בשבוע שעבר לאחר חדשות על הסכם ייצור בין רוסיה לארגון אופ"ק. שני הצדדים הסכימו על עלייה בתפוקה של חצי מיליון חביות ליום החל מינואר לעומת עלייה מתוכננת של 2 מיליון חביות ליום. התפוקה הכוללת של ארגון אופ"ק תהיה נמוכה ב-7.2 מיליון חביות לעומת 7.7 מיליון חביות כיום. יחד עם זאת שאלות בנוגע לטווח הארוך נותרו וארגון אופ"ק יצטרך לנהוג בזהירות. מדד האינדקס דולר משוקלל סחר נסחר ברמתו הנמוכה ביותר בשנתיים וחצי האחרונות ומטבע הדולר הנמוך גורם לכך שעבור יבואנים רבים של נפט המחיר זול יותר כעת אך לא בטוח שחולשתו של הדולר תמשך לעוד זמן רב. הזהב נסחר ברמה של 1839 דולר לאונקיית זהב כרגע גבוה מהנמוך אליו הגיע במהלך חודש נובמבר של 1765 דולר ועשוי להמשיך לעלות במהלך שנת 2021 כאשר מדיניות מוניטרית מרחיבה וגם פיסקלית של ממשלות רבות יספקו לו רוח גבית במהלך השנה הבאה.

שורה תחתונה: הסכם התפוקה דחף למעלה את מחיר הנפט אך הבעיות בארגון אופ"ק נמשכות. מחיר הזהב יכול להמשיך ולעלות בשנת 2021.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי במחלקת ניהול עושר בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • שווקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully