וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק ממניות: מה עושים כשלא רוצים להמר על הכסף?

9.12.2020 / 0:53

מניות הן סיכון, נדל"ן הוא השקעה כבדה ולהשאיר את הכסף בעובר ושב נחשב לשחיקה. מה אפשר לעשות? "לכל לקוח יש מכשיר פיננסי מתאים ואפשר למצוא פיתרון לכסף"

בווידאו: סוחרים בשוק הכרמל דורשים לפתוח את הדוכנים/צילום: סוניה גורודיסקי

נניח שיש לכם סכום כסף גדול של 500 אלף שקל עד מיליון שקל ואתם רוצים "לשמור" עליו עם אפס תנודתיות והשפעות חיצונית כי אתם צריכים את הכסף עוד שנה ולא יכולים להפסיד אותו או חלקו. מצד שני, אתם עדיין רוצים לראות תשואה על הכסף. איך עושים את זה?

ההאטה במשק לצד החשש מההשלכות הכלכליות והשפעתן על התזרים, הביאו את הציבור הישראלי להפנות סכומי כסף רבים לעו"ש ולפיקדונות על פני אפיקים אחרים, וניכר כי הציבור הרחב מעדיף להשקיע במוצרים בטוחים ללא סיכון.

מכשירי השקעה כגון שוק המניות, קרנות הנאמנות, הם אפיקי השקעה שמתאימים לפרופיל מסוים של משקיעים שתנודתיות בשוק לא מהווה מבחינתם מילה גסה, אך אינם מתאימים לכל אחד. אפשרות סולידית נוספת היא המק"מ (מלווה קצר מועד) - סוג של אג"ח ממשלתי לשנה אבל גם שונה מהותית מפיקדונות בבנק שגם יודעים לשמור על הכסף וגם מייצרים תשואה. זו כנראה הסיבה שעדיין הפיקדונות בבנקים הם ההשקעה הבולטת של הציבור.

ולראייה, במחצית השנייה של 2020, נרשמו יתרות של למעלה מ-850 מיליארד שקל בחשבונות העו"ש והפח"ק (פיקדונות יומיים) של הציבור הישראלי, ב- 5 הבנקים הגדולים. מדובר בשינוי של כ- 17.5% מינואר עד יוני 2020, לעומת שינוי של 2% שנרשם בתקופה המקבילה ב- 2019.

ניתן לתת מספר הסברים לתופעה - החל ממשיכת כספים ע"י הציבור משוק ההון, שמגלה תנודתיות רבה מאז החל משבר הקורונה, וממכשירי חיסכון פנסיוני נזילים וקרנות השתלמות והמשך בקיטון משמעותי בממוצע הצריכה היומי בכרטיסי אשראי, כפי שמראים המספרים בגרף הבא:

ממוצע רכישות באשראי. יחצ,
ממוצע רכישות באשראי מאז תחילת הסגר/יחצ

אבל, הגידול ביתרות העו"ש הן כבר חדשות ישנות. מה שבאמת מעניין לראות הוא את התנהגות הציבור בכל הקשור להפקדה לפיקדונות. על אף הריבית האפסית במשק, וחוסר ה"ההתלהבות" הטבעי של הציבור להפקיד את כספו לפיקדונות, רואים שדווקא בתחום זה, נראה שפיקדונות זה מקום נוח לכסף שלכם.

הפיקדונות במערכת הבנקאית מגוונים ומבלבלים. יש פיקדונות בריבית משתנה, בריבית קבועה, פיקדונות צמודים למדד, פיקדונות עם מדרגות כאשר בכל מדרגה יש ריבית שעולה בכל מדרגה, פיקדונות לכמה שנים אבל עם תחנות יציאה, ואף פיקדונות המשלבים את חלק או כל התכונות יחד. כך שזה לא עניין טריוויאלי למצוא את הפיקדון המתאים.

לדברי אלה ויגדר, מנהלת סקטור ניהול פיננסי במזרחי טפחות: "הציבור הישראלי, במיוחד לאור משבר הקורונה, מחפש פתרונות נזילים ובטוחים לכסף שלו, שלא רק ישמרו על ערך הכסף, אלא גם יגנו על ערכו מפני האינפלציה. ראינו כי הפיקדונות הדו מסלוליים, דוגמת תות או קרמבולה, שבוחרים עבור הלקוח את המסלול שהרוויח יותר - מדד או ריבית מובטחת, זוכים להעדפה בתקופה זו. בנוסף, הפיקדונות הנזילים שלנו, דוגמת תפוז ורימונים, ממשיכים להיות פופולריים ואף גייסו השנה סכומי כסף גבוהים יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"חשוב לציין שמגוון הפיקדונות הרחב שמוצעים ללקוחות כל הבנקים, לטווחי השקעה שונים וברמות נזילות מגוונות, מאפשרים לכל לקוח למצוא פתרון לכספו, הן לטווח הקצר והבינוני והן לטווח הארוך, תוך שהוא נהנה מריביות אטרקטיביות, במיוחד בהשוואה לאלטרנטיבה של השארת הכסף בעו"ש, מסיבה זו אנחנו רואים גידול משמעותי לא רק בכסף חדש שמגיע מלקוחות מזרחי טפחות, אלא גם מלקוחות בנקים אחרים, שבוחרים להפקיד בפיקדונות שלנו. אם ב-2019 שיעור הכסף החדש שהגיע מלקוחות בנקים אחרים היה כ-30%, נכון להיום, ב- 2020, שיעור זה עומד על למעלה מ- 40%.

"עולם ההשקעות מציע מגוון רחב של כלים להשקעה עבור כל אחד מאיתנו, חשוב מאוד שכל אחד מאיתנו בבואו לבחון מכשיר השקעה כזה או אחר, לחשוב עם עצמו איזה מכשיר פיננסי מתאים לו, למטרות עבורו הוא מעוניין להשקיע ומתאימה לאופי שלו וכן רצוי להתייעץ עם איש מקצוע שיידע לכוון ולייעץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully