וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישור ה- FDA: הזדמנות לרגולציה מבוססת מדע גם בתחום העישון בישראל

רועי עמית

10.12.2020 / 12:36

ניתן לסייע למעשנים רבים שאינם מפסיקים לזנוח את הסיגריות. הגיע הזמן לקבוע עבורם מדיניות הנשענת על מדע, ואישור החיסונים הצפוי של ה-FDA הוא הזדמנות מצוינת לפתוח את הדלת הזאת

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

הערב יהיו עיני כל העולם נשואות לקבלת האישור המיוחל לחיסוני הקורונה, שיאפשר לאנושות כולה להתמודד עם המגפה. המרוץ לחיסון ממקד את תשומת הלב הציבורית בהליכי האישורים של רשויות הבריאות המובילות בעולם, בראשן מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA.

מקבלי ההחלטות במדינות רבות בעולם, מתכוונים להישען על החלטות ה-FDA במתן אישור לחיסון. הגדילה לעשות בריטניה, לאחר שהגישה בקשה לאישור החיסון של פייזר בהליך מזורז והייתה המדינה המערבית הראשונה לחסן את אזרחיה נגד קורונה.

לממשלה ולרשויות ציבוריות יש תפקיד קריטי וחשוב בתהליך קבלת החלטות הנוגעות לבריאות הציבור. רגולטור אחראי צריך לקחת בחשבון תהליכי אישור המבוססים על נתונים ומדע, כאלה שעברו מחקר וסקירה מעמיקה על ידי בעלי מקצוע מובילים בתחומם. בישראל, כמו בעולם, ישנה ציפייה ממקבלי ההחלטות להתבסס על מדע ונתונים אובייקטיביים בתכנון המדיניות הציבורית ולהיות סדורים בהחלטתם.

כשם שישראל מסתמכת על מקצועיות ה-FDA בהחלטות הנוגעות להתמודדות עם נגיף הקורונה ותחומים אחרים הנוגעים לבריאות הציבור, כך חשוב לתת את הדעת גם על קביעת הFDA- הנוגעת לתחום העישון.

גמילה מעישון. ShutterStock
אפשר בהחלט לעזור למעשנים למצוא חלופות/ShutterStock

ביולי השנה קבע הFDA-, בהחלטה תקדימית, לגבי מערכת האייקוס (IQOS, מערכת לחימום טבק המהווה אלטרנטיבה לסיגריות בוערות), כי היא מחממת טבק ולא שורפת אותו ובשל כך השימוש בה מצמצם באופן משמעותי את ייצור הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק. עוד נקבע, כי מחקרים מדעיים הראו כי מעבר מלא מסיגריות קונבנציונליות למערכת אייקוס, מצמצם משמעותית את חשיפת הגוף לכימיקלים מזיקים או בעלי פוטנציאל להזיק. ההחלטה הגיעה לאחר בחינת ראיות מדעיות שערכה כארבע שנים ולאחר שהתיר כשנה קודם לכן לשווק את המוצר בארה"ב.

מהחלטת ה-FDA ניתן להסיק כי האייקוס הינו מוצר השונה במהותו מסיגריה ומהווה אלטרנטיבה עבור מעשנים בוגרים שממשיכים לעשן וככזה מתאים לקידום בריאות הציבור.

בישראל, למרות מאמצים נרחבים למיגור העישון, דו"ח העישון של משרד הבריאות לשנת 2019 מצביע על סטגנציה בשיעור המעשנים, העומד כיום סביב ה-20%. מדובר בנתונים גבוהים ביחס למדינות מערביות אחרות.

אין כל ספק שעישון הוא תופעה מזיקה וההמלצה הטובה ביותר למי שלא מעשן היא שלא יתחיל, ומי שמעשן - שיפסיק מיד. אולם, כפי שעולה מהנתונים, בגירים ישראלים רבים אינם מפסיקים לעשן, ועבורם יש לאפשר נגישות לאלטרנטיבות לסיגריות, כפי שעשו כבר במדינות רבות בעולם.

הרגולציה בעולם עוברת בשנים האחרונות תהליך של התמקצעות ודיוק. ממשלות כמו בריטניה, ניו זילנד, יוון ואחרות כבר מקדמות את הגישה הפרגמטית של הכרה בחלופות לעישון סיגריות עבור מעשנים. מדובר בגישה הלוקחת בחשבון את צמצום והפחתת הנזק ותומכת בהבחנה בין מוצרים שעשויים להפחית את הנזק למעשן הבגיר שאינו מפסיק לעשן, לעומת המשך שימוש בסיגריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רועי עמית. יחצ,
רועי עמית, מנכ"ל פיליפ מוריס ישראל/יחצ

כפי שנסמכת ישראל על החלטות גופי הבריאות המובילים בעולם בנושא החיסונים למגיפת הקורונה, אין סיבה שלא תעשה כן גם בכל הקשור למגיפת העישון. חשוב להנגיש לציבור הישראלי את המידע לגבי קיומן של חלופות שאינן כוללות בעירה. זוהי רק שאלה של זמן עד שהרגולציה המקומית תתמודד עם סוגיית העישון בצורה דומה וייתכן והשלב הבא בישראל הוא רגולציה פרוגרסיבית, דיפרנציאלית, כזו שמתאימה את כלי הפיקוח למטרות בנות השגה שמציעות אלטרנטיבה מזיקה פחות למעשנים שאינם מפסיקים לעשן סיגריות.

לפני שנים רבות אתגרו את תעשיית הטבק לייצר אלטרנטיבה עדיפה על סיגריות, עבור מעשנים בגירים שאינם מפסיקים לעשן. פיליפ מוריס נענתה לאתגר ועוברת בשנים האחרונות תהליך שינוי מהותי על מנת לפתח ולייצר מוצרים נטולי עשן ובעירה, המבוססים על מחקר ומדע. שנים של השקעה במחקר ופיתוח, מדע, נתונים ועובדות הובילו להחלטה התקדימית של ה-FDA. עם רגולציה נכונה ומותאמת והנגשת המידע לציבור, ניתן לסייע למעשנים רבים שאינם מפסיקים לעשן לזנוח את הסיגריות. הגיע הזמן לשים את האנשים האלה במרכז תוך קביעת מדיניות הנשענת על המדע.

רועי עמית הוא מנכ"ל פיליפ מוריס ישראל

  • עוד באותו נושא:
  • עישון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully