וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירביט היא קצה הקרחון: אתם לא יודעים כמה חברות כבר שילמו כופר

10.12.2020 / 17:31

המקרה של שירביט אולי היה המתוקשר ביותר, אבל יותר מ-80 אחוז מהחברות בישראל לא עושות ביטוח סייבר וחלקן כבר נאלצו לשלם כופר, רק שעל זה לא שמעתם. מהי החשיבות של ביטוח סייבר, איך זה עובד במקרה של פריצה והכי חשוב - כמה הוא עולה?

בווידאו: מנכ"ל שירביט מצהיר שהם פועלים לחזרה מהירה לפעילות/מערכת וואלה! NEWS

במרוצת השנים האחרונות הפך איום הסייבר לאחד מהמסוכנים ביותר להמשכיות העסקית של גופים וחברות בישראל, אולם חרף המהותיות של העניין, שיעור החברות בישראל שרכשו מענה ביטוחי לכך נמוך מאוד בהשוואה לנעשה בעולם. אלא שהישראלים, כמו הישראלים, נוטים להתעורר רק כאשר פוקד אותם אסון, ובמובן הזה - ההתקפה המתוקשרת על שרתי חברת שירביט, שהביאה להתעוררות רבתית. על פי נתוני איגוד סוכני הביטוח, במרוצת השבוע האחרון חל זינוק חד במספר הגופים בישראל שפנו לבירור האפשרות לרכוש מענה ביטוחי לאיומיי הסייבר השונים.

נכון להיום, שיעור החברות במגזר הפיננסי שרכשו ביטוח כזה נמוך מאוד ומעורר דאגה. על פי מערך הסייבר הלאומי, מדובר על 17.4% מכלל הגופים במגזר שנחשב לאחד מהרגישים והחשופים ביותר לתקיפות סייבר.

המצב בקרב שאר הענפים במשק רחוק מלהיות מניח את הדעת: הנתונים מלמדים כי רק אחת מכל שלוש חברות בתחום התשתיות רכשה כיסוי מתאים. השכיחות שנרשמה בחברות הבריאות והרווחה נמוכה אף יותר: רק 25% מהחברות. עומק המחדל הולך ומתחדד - בתחום התקשורת השיעור נמוך אף יותר - רק 20%. כאשר בוחנים את הנעשה בישראל מול העולם, מתחדדת עוד יותר תמונת המצב הבעייתית - בעוד שמעבר לים, נכון לשנת 2020 עומד על למעלה מ-7 מיליארד דולר, בישראל היקפו נמוך באופן מטריד ומגיע למאות מיליונים שקלים בלבד.

שירביט. -, אתר רשמי
המידע שלכם נחטף? הנה מה שעושים איתו בדארקנט/אתר רשמי, -

"זה עלול להיות עניין של חיים ומוות עבור לא מעט עסקים בישראל", מסבירים זוהר ואבי צדיק, בעלים משותפים של סוכנות הביטוח צבר, שנמנית על אחת מסוכניות הביטוח הדומיננטיות בישראל בתחום הביטוח העסקי, "לא בכדי הגדיר לפני ימים אחדים מערך הסייבר הלאומי את הרחבת היקף מכירת פוליסות הסייבר כיעד אסטרטגי לאומי לצורך ביסוס עמידות המשק והבטחת ההמשכיות העסקית".

על מנת להבין מדוע הפך הכיסוי האמור להכרחי לעסקים, צריך תחילה לאפיין את מגוון הסיכונים שמאיימים על יכולתם להתאושש מאסון כזה. ראשית, מבהירים האחים צבר כי הסיכון הראשון הוא חוסר היכולת של בית העסק להתמודד עם מכלול הבעיות שמתעוררות, בגינן נדרש לשכור מומחים שונים, בעלות מצטברת שיכולה לנסוק בקלילות למאות אלפי דולרים: "לא מדובר רק על מומחי מחשוב עם התמחות באבטחת מידע, אלא על מערך שלם שכולל עורכי דין, יועצים תקשורתיים, מומחים בתחום ההתאוששות מאסון וכו' וכמובן פונקציות בתחום ניהול המו"מ - הכול עולה הרבה מאוד כסף".

רובד נוסף בכיסוי הביטוחי הוא אובדן הרווחים שנגרם לבית העסק בעקבות השבתת הפעילות, כאשר לעיתים קרובות מקור הפריצה אינו במחשבים של הארגון אלא דווקא אצל ספק חיצוני. למעשה, ברגע שניתן כיסוי כזה, לחברת הביטוח, ככזו שמשלמת עבור הנזקים, יש אינטרס להיות מעורבת החל למן היום הראשון על מנת למזער אותם, כך שבמקרה הזה, 'שותפות הגורל' הזו משיאה ערך רב למבוטח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
זוהר ואבי צדיק. יחצ,
עניין של חיים ומוות. זוהר ואבי צדיק/יחצ

החקירה של פרשת שירביט עדיין נמשכת, אולם קיימת אחידות דעים בקרב כל המומחים כי לא מדובר על מתקפת כופרה קלאסית, אלא על כזו שנוהלה באופן שבא לזרוע בהלה וכאוס בקרב הציבור, תוך שימוש בטקטיקה שנועדה להותיר את ההתרחשות בליבת הכותרות. כפועל יוצא, ניתן להעריך כי הנזק התדמיתי הזמני שנגרם לשירביט גדול: "להתפוצצות מתמשכת כזו יש השפעה אדירה על מידת אמון הציבור בבית העסק, ומכאן גם מתחדד הצורך לנהל בחוכמה את מערך יחסי הציבור. ברגע שחברת הביטוח מעורבת, על קשת הניסיון והמומחים שלה, המבוטח יכול להיות סמוך ובטוח שהיא תטפל בזה כמו שצריך, לאור כך שהיא למעשה 'נכנסה בשותפות' איתו סביב העניין".

למעשה, עוד קודם למקרה שירביט, אירועי פריצה והשתלת וירוסים של כופרה היו עניין שבשגרה, אך מנתוני חברת צ'קפוינט, מידת האיום שנשקפת לעסקים בישראל עלתה באופן חד בחודשים האחרונים. מדובר בזינוק בשיעור של 80% במתקפות הכופרה. הסיבה לכך כפולה: ראשית מציינים מומחי החברה כי וירוס רדום התעורר לאחרונה ועושה שמות. שנית, השלכות הקורונה והקפיצה במספר המועסקים שעובדים מהבית עשתה גם היא את שלה. כך, למשל, מתחת לפני השטח בשבועות האחרונים פגעה כופרה מסוימת בעשרות חברות בישראל ובכללן גם לא מעט משרדי עורכי דין ואף חברות הייטק ששילמו במצטבר מאות אלפי דולרים ככופר בביטקוין. מקצת מהחברות, שלא ניהלו כהלכה את המשבר, מצאו את עצמן מתמודדות עם מידע רב שלהן שהודלף לרשת הדארקנט.

כמה עולה לרכוש ביטוח כזה? אלי אליאס, ברוקר ביטוח מורשה לוידס, אשר מתמחה בסיכונים מיוחדים ככלל ובפרט בתחום זה: הסכום נע בין מאות דולרים בודדים לכיסוי בסיסי ומאמיר לעשרות אלפים ואף יותר, כתלות בשורה ארוכה של פרמטרים.

וכמה אפשר לקבל? סכום הכסף שיכול המבוטח לקבל בעקבות מקרה ביטוח נע בין מיליוני דולרים , בהתאם לערכים שנקובים בפוליסה עד לגבהים של עשרות מיליונים. בשנים האחרונות הצטבר אצל חברות הביטוח ניסיון רב בטיפול במשברי מסוגים שונים, בגינם שולמו במצטבר עשרות מיליוני דולרים. לדברי האחים צדיק, גם בימים אלו, מתחת לרדאר התקשורתי מטפלות המבטחות באירועי סייבר, חלקם מורכבים ובעלי פוטנציאל נזק דרמטי לבתי העסק, אך מטבע הדברים, לא ניתן להרחיב בנושא.

  • עוד באותו נושא:
  • שירביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully