וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופטימיות בישראל ובארה"ב. יש לזה הצדקה?

אמיר כהנוביץ

13.12.2020 / 9:45

האם הגרעונות בישראל יהיו נמוכים מהתחזית וממה האמריקנים צריכים להיות מודאגים, מלבד העובדה שחבילת הסיוע לא צפויה לעבור בקרוב? אמיר כהנוביץ עם הסקירה

בווידאו: פרופ' אש קורא לכולם להתחסן/עריכה: טל רזניק

חיסון, דולר מול השקל ועוד. מה ההשלכות של ההתפתחויות האחרונות על המשק הישראלי? אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, עם הסקירה.

הכנות להגעת החיסונים לקורונה בבית חולים באינדיאנה, ארצות הברית, 12 בדצמבר 2020. רויטרס
האם המזרקים האלה מבשרים את תחילתו של הסוף?/רויטרס
  • אמריקאים וישראלים חשים אופטימיות גוברת לגבי מצבם הכלכלי, כשבישראל פורסם בסוף השבוע מדד אמון הצרכנים היחסי שעלה בנוב' ל-76 נק' לעומת 43 באוק', על רקע היציאה מ"הגל השני" (עדיין נמוך משמעותית מרמתו טרום המשבר) ובארה"ב מדד הסנטימנט של אונ' מישיגן עלה בתחילת דצמבר במפתיע ל -81.4 נק', וזאת למרות התפרצות מחודשת במגיפה שם, שכבר התבטאה ביום חמישי בנתונים שליליים על עליה מחודשת ומשמעותית במספר דורשי מענקי אבטלה ועוד לפני הטלת מגבלות תנועה, שעשויות להיות מוטלות ע"י ממשל ביידן. אופטימיות הגיעה בין היתר על רקע התפתחויות בנוגע לחיסון (שאכן אושר ביום שישי ע"י ה-FDA).
  • הקונגרס נתן לעצמו שבוע ארכה להשיג הסכמות לחבילת סיוע, אך אין סימן שהסכמה כזאת תעבור לפני סוף השנה, אז מיליוני אמריקאים יאבדו את הסיוע, מה שעלול להוסיף אי וודאות.
  • אי העברת תכנית הסיוע הפיסקלית עד כה עשויה להיות גורם קריטי בשיקולי הפד השבוע, בהחלטה שיפרסם ביום רביעי. מצד אחד הוא עשוי לקחת אחריות וללכת על חבילה מוניטרית מוגדלת אך מצד שני ולהערכתינו הסבירה יותר, הפד יעדיף לחכות, כדי לא להוריד מהדחיפות של הסנטורים להסכים על חבילה פיסקלית.
  • באופן כללי בפני חברי הפד עומדות שלוש אפשרויות סבירות, בין אם אלה יתקבלו השבוע או יידחו ל-2021: הראשונה הגדלת קצב רכישות האג"ח החודשי, שעומד כעת על 80 מיליארד דולר, השניה הארכת מח"מ החוב, והשלישית אימוץ שפה נחרצת ומחויבת יותר לאי העלאות. יש שטוענים שהפד יעדיף, בשונה אגב מה-ECB בשבוע שעבר, שלא להעמיק את תכנית הרכישות כדי לא להלחיץ, ויעדיף להתמקד באמירות שיקשו על התשואות לעלות, עד להוספת תנאי נוסף לפני העלאות ריבית. נזכיר כי בין האמירות הנחרצות שכבר קיבלנו לאחרונה בלטו אלה של היו"ר, פאוול, שהוא "אפילו לא חושב לחשוב על העלאת ריבית", של סגנו, קלרידה, שאמר שהשתלטות על עקום התשואות (YCC) היא עדיין חלק מערכת הכלים של הפד, ושל סגן יו"ר הפיקוח בפד, רנדל, שהפד עשוי ליישם רכישות אג"ח לאינסוף.
  • התשואה ל -10 שנים בארה"ב לא מצליחה לעבור את הרמה העגולה של 1.0% מאז חודש מרץ, ויש שטוענים שזה לא מקרי. מהרמה הזאת הפד עשוי להניח את כובד משקלו ולהיות אגרסיבי יותר.
  • ברקע, מעניין לשים לב שהיקף האג"ח בתשואה שלילית שבר ביום שישי שיא חדש של 18 טריליון דולר, מה שהביא את שיעורו מתוך סך האג"ח בדירוג השקעה בעולם ל-27%! וזאת למרות המשך ההתקדמות החיובית בשוקי המניות. כך שמעניין מה יקרה בתרחיש שלילי?
  • בהקשר הזה ציון דרך עשויה להיות ההצטרפות של טסלה למדד ה-S&P 500 עם מכפיל סופר גבוה תוסיף כנראה למדד תנודתיות מטרידה. ועדיין, רבים מעדיפים לעצום עין מהתפשטות התשואה השלילית בעולם ולטעון "אבל האינפלציה", מתעלמים משני עשורים שבהם האינפלציה היתה נמוכה משמעותית מהציפיות ומפד שהודיע בריש גלי שיהיה סובלני בהעלאות לאינפלציה, גם אם איכשהו תגיע. 
  • ביום חמישי פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן לנובמבר שהפתיע כשנותר בשינוי שנתי דומה לאוקטובר (1.2%) לעומת צפי להתקררות ל-1.1%. ברקע, מחיר הנפט (ברנט) חצה בסוף השבוע את רמת ה-50 דולר, ועדיין ציפיות האינפלציה הגלומות בשוק דווקא נטו בימים האחרונים, כולל ביום שישי, לירידה. יש שטוענים שמחיר הנפט עלה מהר מדי, לנוכח המשך השפעת הוירוס בעיקר על טיסות בעולם ובמיוחד כעת עם השתוללות המגיפה בארה"ב.
  • בישראל, כפי שהערכנו בשבוע שעבר, הגירעונות ל-2020 ו-2021 יהיו נמוכים מהתחזיות המוקדמות ובמיוחד זה ל-2021, לאור ההתאוששות המהירה, שמתבטאת גם בירידה המהירה בהיקף החל"תים, והאפשרות של העדר תקציב בישראל, מה שעשוי להביא להיצע נמוך מהציפיות של אג"ח, כשמצד הביקוש בנק ישראל כבר התחייב להמשיך לרכוש בשנה הבאה אג"ח בהיקף דומה יחסית לזה שרכש השנה, מה שיוסיף ללחץ כלפי מטה על התשואות בישראל.
  • היום יפורסמו נתוני סחר החוץ של ישראל בנובמבר 2020 שצפויים לשפוך עוד אור על התחזקות השקל האחרונה.
  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully