וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הגמביט: איך משפיעה נערה אדומת שיער על עולם שלם?

13.12.2020 / 14:42

הניו יורק טיימס מדווח על עליה של 125% בביקוש למשחק השחמט מאז עליית סדרת נטפליקס המצליחה "גמביט המלכה". האמת מאחורי המשחק שגם לאחר 2,600 שנה לא מפסיק להפתיע

טריילר לסדרה "גמביט המלכה", בכיכובה של אניה טיילור-ג'וי/נטפליקס

מיני סדרת הטלוויזיה "גמביט המלכה" מכילה בתוכה את כל המרכיבים ליצירת תוכן משובח. בין היתר שחזור תקופתי מושקע, ויותר מקורטוב של פמיניזם בדמות גיבורה בסגנון אנדרדוג - יתומה, ומכורה לכדורי הרגעה שמצליחה במוחה המבריק לנצח גם את אלופי השח הגדולים. בזה אחר זה זזים גברים מעונבים וממושקפים בחוסר נחת במקומם כאשר בחסות החברה השמרנית של שנות ה-60 נערה אדומת שיער מפילה את המלך שלהם חלל.

בתוך כך מדווח הניו יורק טיימס על עליה של -125% בביקוש למשחק השח-מט בארצות הברית, עליה שנשמעת מינורית למדי בהשוואה לנתונים שמביא וואניטי פייר מחברת הצעצועים גוליית (Goliath Games) שמדווחת על עליה של למעלה מאלף אחוזים במכירות.

ומה עם ישראל? "הישראלים נחשפו לסדרה יחד עם האמריקאים", מספר טל רז, מבעלי רשת ג'נטלמן המציעה מגוון משחקי חברה וחשיבה מורכבים, "הסדרה הושקה באצות הברית עם ליל כל הקדושים (31 לאוקטובר) ומיד עם השקתה התחלנו להרגיש תזוזה בשוק המקומי עם עליה במכירות לוחות שחמט קלאסיים מעץ כמו גם עיצוביים מודרניים מזכוכית ועזרים נלווים- שעוני שחמט אנלוגיים מעץ או כלי שחמט מקצועיים בעיצובים מסורתיים. הנתון המעניין הוא שמדובר במגמה רחבה, חוצת גילאים ומגדר. גם נערות מתבגרות כעת באות לרכוש לוח שחמט".

ערכת שחמט זכוכית של ג'נטלמן. יחצ,
ערכת שחמט זכוכית מרשת ג'נטלמן. מוצר שחדר למיינסטרים בן לילה/יחצ
לוח שש בש מעץ של ג'נטלמן. יחצ,
לוח שש בש מעץ בעיצוב הודי אותנטי ברשת ג'נטלמן/יחצ

השייח' מת - המשחק עודנו חיי

למרות שמקור השם שחמט הוא בערבית - שייח' מת - המלך מת, מוצאו של המשחק משויך להודו, לפני המאה השישית לספירה. משם הוא עבר לפרס, ועם כיבושה על ידי הערבים, הוא נהיה נפוץ בעולם המוסלמי והגיע גם לדרום אירופה. עם השנים, המשחק זכה לפופולריות רבה כל כך, עד לכדי כך שהספר השני שהודפס אי פעם בשפה האנגלית היה בנושא שחמט. אך האם סדרת טלוויזיה אחת יכולה להיות האחראית היחידה לעניין המחודש במשחק?

"זאת פשוט 'הסערה המושלמת' כמו שאומרים באנגלית", מסביר רז, "הסדרה הושקה בישראל ובעולם עם כניסה לעונת החורף - שגם כך מזמינה יותר זמן בבית, על אחת כמה וכמה השנה כאשר מגבלות הקורונה סוגרות עוד יותר אפשרויות בילוי בחוץ כל אלו הובילו לביקוש חוזר למשחקי קופסה וחשיבה, כאלו שהיו מוכרים עד כה לקהל בוגר ומעניינים כעת גם את הצעירים והצעירות. שילוב הנסיבות הללו גרמו לישראלים להסתכל שוב על המשחק המוכר באור חדש ולהבין שגם הם רוצים לחזור או ללמוד לשחק בו, בעקבות הביקוש הרחבנו את היצע המשחקים לאחרונה ואף השקנו מחלקה ייעודית למשחקי חשיבה באתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully