וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ללא דחיית אשראי נוספת, המדינה תיכנס לכאוס של חדלות פירעון"

14.12.2020 / 14:25

הבוקר התקיים בוועדת הכלכלה בכנסת דיון בענין סיוע לעסקים בתקופת משבר הקורונה. ד"ר שלמה נס: "אי אפשר לעמוד מנגד". יוסי פתאל: "אם ידרשו מאיתנו להחזיר, זה גזר דין מוות לכולנו"

בווידאו: נתניהו מעריך שניתן יהיה להקדים את החיסונים לקורונה/עריכה: טל רזניק

הבוקר (שני, 14.12.2020) התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת, תחת הכותרת "סיוע לעסקים בתקופת משבר הקורונה". יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, קרא לאוצר להמשיך את תכניות הסיוע לעסקים, המסתיימות בסוף השנה, גם בשנה הבאה: "אנחנו לא יודעים איך עושים את זה כשהממשלה מקרטעת ואין תקציב. החברה נמצאת בחוסר אונים בכלל היעדר תפקוד של הממשלה וצריך לומר זאת ללא מורא. אנחנו מטפלים במצוקת המשק, בעוד שאנשים חיים בפלנטה אחרת ומתעסקים בדברים לא רציניים". מרגי אף ביקש לקבל תשובות מבנק ישראל ומוסדות המדינה, איך עוצרים את קריסת המשק עם סיום הארכת האשראי למגזר העסקי בימים אלה.

ד"ר שלמה נס (עו"ד ורו"ח), מומחה בתחום שיקום והבראת חברות ושותף בכיר במשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', הזהיר בדיון כי ללא מתן דחיית אשראי נוספת, המדינה תיכנס לכאוס של חדלות פירעון של מאות אלפי עסקים. הוא פנה לבנק ישראל למתן דחייה נוספת של האשראי במשק כפי שהושג בגל הראשון לכלל העסקים ולא די בעסקים הקטנים. נס דחה את הטענות בדבר מתן הוגן של הזדמנות לקבלת הלוואות בערבות מדינה במערכת הבנקאית: "אנחנו מלווים יום יום עסקים כמו אולמות ומסעדות שנדחים בבקשת הלוואה בערבות מדינה, רבים מהם לא יכולים להגיש בכלל בקשה, אין להם כל פעילות כיום ורובם גם לא יודעים מתי ישובו לפעילות נורמלית, עסק שיכול להיות משגשג בימים כתיקונם- על סף קריסה. אי אפשר לעמוד מנגד".

ד"ר נס הציע מתווה לפיו קבלת הלוואה חדשה, יכול שתאפשר בחלק ממנה גם כיסוי אשראי קודם, ולא רק הלוואות נוספות חדשות - כי זה יוצר מצב שבו עסקים לא יוכלו לפרוע אשראים גדולים כאלה בהמשך. הפתרון הזה טוב גם לבנקים שמקטינים סיכון טוב גם לעסקים שיקטינו את הנטל הרובץ עליהם, יקטינו את הריבית, וטוב למדינה שבאמת תסייע למגזרים לשרוד.

עו"ד שלמה נס. סיגל סבן,
ד"ר שלמה נס/סיגל סבן

"אם ידרשו מאיתנו להחזיר אשראים - זה גזר דין מוות לכולנו", אמר בדיון יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת. "אנחנו בשיאו של משבר עצום, והבנקים הם היחידים שלא נושאים בנטל. אם הם לא ייכנסו מתחת לאלונקה - אנחנו נכנסים לקטסטרופה" אמרה בדיון ח"כ אסנת מרק, חברת ועדת הכלכלה. ח"כ קרן ברק, חברת הוועדה, הטיחה ביקורת לפיה הבנקים השתמשו בהלוואות בהטבות ללקוחות הטובים והנוחים של הבנקים: "הדרישות לקבלת הלוואה דרשו הוכחה שהעסק פעיל וחזק, מה שהוציא מהמשוואה מראש עסקים רבים בקשיים".

בנק ישראל הציג מתווה שפורסם בסוף השבוע האחרון, אך נותן מענה רק לעסקים הקטנים ולא לבינונים ולגדולים. בעניין המרת אשראי באשראי גלגלה נציגת בנק ישראל את האחריות לפתחו של האוצר. יו"ר הוועדה פנה לאוצר לתת החלטה צופה פני עתיד כדי שהעסקים יוכלו לשרוד את החודשים הקרובים. עמית מרזאי, הממונה על ערבויות המדינה בחשכ"ל, הציג נתונים לפיהם כ-60% מבקשות ההלוואה התקבלו. על פי בדיקת של יכולת פריעת האשראי. בתשובה אמר ד"ר שלמה נס כי פחות מ-10% מהמגזר העסקי קיבל סיוע בהלוואות בערבות מדינה, וזהו לעג לרש למגזרים שבסיכון שמהווים רק פחות מ-5% מההלוואות שניתנו.

  • עוד באותו נושא:
  • כלכלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully