וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמחור החברות מבוסס על פוטנציאל אינסופי במידה שהמודל העסקי יצליח"

שירי חביב ולדהורן

14.12.2020 / 15:23

לא רק Airbnb: שוק ההנפקות הראשוניות של חברות טכנולוגיה בארה"ב פתוח, וחברות רבות, גם ישראליות, מנצלות את ההזדמנות להפוך לציבוריות ולגייס הון כשמחירי המניות נוסקים כבר ביום המסחר הראשון גת מגידו, פסגות: "התיאבון של השוק גדול מאוד. תמחור חלום סובייקטיבי"

צילום מסך

בזמן האחרון הריטואל חוזר על עצמו: חברה יוצאת להנפקה ראשונית (IPO) בוול סטריט, מנפיקה במחיר גבוה יותר מטווח המחירים שאליו כיוונה, ואז מנייתה מזנקת באופן חד (בשיעור דו ואף תלת-ספרתי) ביום המסחר הראשון שלה. שוק ההנפקות פתוח ולוהט, למרות מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי, וחברות כמו Airbnb, שמספקת פלטפורמה להשכרת דירות לטווח קצר, DoorDash, המספקת שירות משלוחי מזון בארה"ב, ואחרות, הן בין המצטרפות לשוק המניות הציבורי בארה"ב.

airbnb, שהונפקה בשבוע שעבר לפי שווי של כ-47 מיליארד דולר (משמעותית מעל לצפי הראשוני), זינקה ביום המסחר הראשון שלה בוול סטריט ויותר מהכפילה את השווי שלה; בכך היא עקפה את שוויין של שלוש רשתות בתי המלון הוותיקות מריוט, הילטון והייאט גם יחד. אבל Airbnb היא רק דוגמה אחת. חברות רבות מאוד מתחומי החדשנות והטכנולוגיה מנצלות את ההזדמנות להפוך לציבוריות ולגייס הון, משום שהשוק לא רק מאפשר לבצע הנפקה, אלא גם מקבל את רוב החברות בזרועות פתוחות.

גם חברות ישראליות עשו זאת בחודשים האחרונים - חלקן גם חברות "חד קרן" (כאלה שהגיעו לשווי של מעל למיליארד דולר בשוק הפרטי, לפני ההנפקה). עם החברות הישראליות שביצעו בתקופה האחרונה IPOs בוול סטריט, נמנות חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, שזינקה מאז ההנפקה ב-216% ונסחרת בשווי שוק של 4.3 מיליארד דולר; חברת הטכנולוגיה JFrog, ששווייה כיום 6.2 מיליארד דולר אחרי זינוק של 55% מההנפקה; וכן חברות קטנות יותר, ובהן ננוקס ופיין רפורם מתחום הבריאות ו-NeoGames מתחום הטכנולוגיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שווי חזק מאוד. AIRBNB/מערכת וואלה!, צילום מסך

"גם בהנפקות SPAC השוק רותח"

איך אפשר להסביר את העוצמה של השוק, ואת השוויים הגבוהים? לדברי גת מגידו, מנהלת ההשקעות הראשית של פסגות, "יש שתי מגמות בולטות בשוק ההנפקות בוול סטריט. הראשונה היא חברות טכנולוגיה גדולות, כמו Snowflake למשל, שנכנסות לקטגוריה של חדשנות משבשת בעקבות המשבר, וכמוה חברות כמו דורדאש ו-Airbnb, שהונפקו בשוויים של מיליארדי דולרים ועלו חזק מאוד.

"השנייה היא הנפקות SPAC (חברות בלנק צ'ק ללא פעילות, שמגייסות כסף לרכישת חברות; שח"ו), שגם שם השוק רותח, אם כי השוויים נמוכים יותר, ושם אנחנו רואים הרבה פעילות סביב הרכב החשמלי והרכב האוטונומי. לדוגמה, QuantumScape שפיתחה סוללה להטענה מהירה של רכב, התמזגה ל-SPAC".

מגידו מוסיפה כי "לי קשה להצדיק שווי של 83 מיליארד דולר ל-Airbnb, כשהילטון נסחרת ב-30 מיליארד דולר, אבל מי שכן מצדיק את השווי, אומר שלחברות כאלה מתכוונים כשאומרים חדשנות משבשת. אולי על רקע המגפה אנשים לא ירצו ללכת לבית מלון ויהיה יותר ביקוש למודל של Airbnb.

"אם ננסה בכוח להכניס למודל של DCF ולהיצמד לדוח הכספי, בחיים לא נצליח להבין את השווי. זה סוג של חברות שהתמחור מבוסס על הפוטנציאל האינסופי שלהן במידה שהמודל העסקי שלהן יצליח, זה חלום".

זה לא מזכיר את התמחור של חברות החלום לפני התפוצצות בועת הדוט-קום בשנת 2000?
מגידו: "חשוב לזכור שהחברות האלה הן חלק שולי בשוק האמריקאי - הן לא במדדים הגדולים, וברובן אין משקיעים מוסדיים גדולים. ובכל מקרה, אם מסתכלים לדוגמה על עליבאבא, היא נסחרה לפני כמה שנים במכפיל תלת-ספרתי והסתכלו עליה כמו על המניות שאנחנו מדברות עליהן עכשיו. מאז היא השיגה רווחיות ותשואה גבוהה מאוד, וכיום היא נסחרת במכפיל דו-ספרתי סביר.

"אז כן, מצד אחד יכול להיות שיש חברות שהתמחור שלהן מוגזם בהחלט, אבל מצד שני המודל שלהן יכול לתפוס. וגם חשוב לזכור שיש אירוע של מעבר דורי: נכנסים משקיעים צעירים לשוק, ונותנים ולואציה שמתאימה לדור שלהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

איך מסבירים מניה שקופצת בעשרות אחוזים ומעלה ביום המסחר הראשון שלה? החברה יצאה לשוק עם תמחור שגוי?

"יכול להיות שבחלקן התמחור בשלב ההנפקה היה שגוי. הנפקות בוול סטריט מתבצעות בדרך של הצעות לא אחידות, לא מכרז ציבורי - אגב כמו שקורה בישראל בחודשים האחרונים. בדרך כלל, מי שמשתתף בהנפקה הם מוסדיים גדולים, לא כל מי שרוצה יכול להציע מחיר ולזכות במניות. זה לא אמור לייצר פערים של 100% במחיר, אבל כן, למוסדי שמזרים הון לחברה יש ציפייה להרוויח בעסקה כשהיא יוצאת החוצה.

"התיאבון של השוק כרגע, הפתיחות של המשקיעים לסוג הזה של החברות, גדולים מאוד. כשמתמחרים חלום זה דבר סובייקטיבי, לא כמו תמחור לפי מכפיל רווח, אלא כל אחד עם ההנחות שלו. זה גם יכול להיגמר באכזבה בעוד כמה רבעונים, אם החברה לא תעמוד בציפיות".

מה צפוי להערכתך בשוק ה-IPOs בוול סטריט ב-2021?

"שוק ה-IPOs הוא תוצאה של מצב הרוח בשווקים, הוא לא מייצר את עצמו. אם השוק יהיה טוב, אז גם שוק ההנפקות יישאר פתוח והחגיגה צפויה להימשך. אם התחזיות נכונות - שב-2021 יתחילו לפתוח את הכלכלה ותהיה התחלה של התאוששות, עם שגרה מסוימת באמצע השנה - סביר להניח שזה יתמוך בשווקים ושוק ההנפקות ימשיך לסחוב. ואם אחרת, הוא ייסגר.

"בעיקרון יכולים להיות גם מקרים נקודתיים, כמו הנפקה גדולה גרועה מאוד, שתשפוך מים קרים על שוק ההנפקות, אבל בגדול זה תלוי בשוק", אומרת מגידו.

"דבר נוסף שחשוב להסתכל עליו ב-2021-2022, זה כמה מההרגלים שלנו מלפני המשבר יחזרו. הרבה מהמודלים בנויים על שינוי בהרגלים; אבל האם כשיפתחו את המסעדות, אנשים יזמינו פחות ויחזרו לשבת במסעדה? אני חושבת שכן, ואני חושבת שאנשים ירצו 'לצרוך' מלון ולא רק דירה. כשנוכל להבין מה מההרגלים הקודמים שלנו חוזר לשגרה, זה יבהיר לנו לגבי חלק מהחברות. גם שוק המשרדים קשור לזה.

"אבל בכל מקרה, במה שקשור לחברות שמפתחות טכנולוגיות משבשות - יש שינוי בתודעה, להן יש מקום וזה ימשיך לצמוח".

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully