וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאס וגאס פינת מנהטן: ההזדמנות להשקיע בעיר המאה ה-21

16.12.2020 / 8:56

לא לחינם דובאי מושכת את הישראלים בהמוניהם: היא נוצצת, עשירה, כיפית וחכמה. אבל ביקור בה חושף עוד משהו - מדובר באמירות שמתקיימת באידיליה ומציעה אפשרויות ייחודיות למי שחושב על העתיד. איך הופכים לחלק מהמחר?

בווידיאו: הווילות המפוארות במתחם סובהא הארטלנד/SOBHA

"קצין כמוך באל-ספח? למה לא תיקח משכנתא ותעבור לצפון העיר?"

חלפו לא מעט שנים מאז שהשבוי ויקטור חסון שוחח עם הקצין המצרי בעודו נזכר איך הוא ומנצור קרעו יחד את אלכסנדריה, אבל נראה שהתעניינות של הישראלים בשוק הנדל"ן, האפשרויות הקורצות שבו, הרכישות וההשקעות, ממש לא פוחתת. וכמו אז גם היום, זה אפילו לא חייב להיות כאן בארץ - גם המדינות השכנות מסקרנות אותנו עד מאוד, ונכון ל-2020 בואכה 2021, אין לנו שכנה מדוברת יותר מאשר דובאי.

מאז הסכם הנורמליזציה שנחתם בין ישראל לבין איחוד האמירויות לפני מספר חודשים, השער לדובאי נפתח כמעט בבת אחת וקשה להעביר יום מבלי לשמוע עליה: על האטרקציות, העושר המדהים, ההיסטוריה המרתקת, החוקים הייחודיים לה וכן הלאה. לכל אחד יש מה לכתוב ומה לספר על האמירות הנוצצת, עד שכמו שקורה עם כל דבר אצלנו, גם הציניות מתחילה לחגוג והמשפט "כולם נוסעים לדובאי" נשמע יותר ויותר שגור, וכנראה שגם נכון.

אבל אם לומר את האמת? בניגוד ללא מעט דברים אחרים, לפחות הפעם יש סיבה לנהירה ההמונית הזו. כי אם מתעלמים מהציניות, מגלים שדובאי היא אכן סוג של אידיליה. עיר העתיד, פלוס כוכבית. בירת האמירות השנייה בגודלה מבין השבע המרכיבות את איחוד האמירויות הערביות היא גם העיר העשירה, המודרנית והמושכת ביותר במדינה, והיא בעיקר נראית ומתנהלת כמו שהייתם מצפים מעיר החלומות של המאה ה-21: יש בה אינספור מקומות ליהנות בהם, כאלו שמתאימים לכל הגילאים ונמצאים במרחק נוח האחד מן השני.

דובאי צבעונית, קולינרית, מודרנית, בטוחה ובטיחותית באופן קיצוני (אפילו בחנות הכי צדדית בשוק העממי תמצאו מצלמות), אין בה שחיתות ויש לה מנהיג וממשל מבריקים, שהסתגלו במהרה לשינויים והבינו איך לפתות אליהם את באי העולם כולו, לפתח את העיר, להפוך אותה לחכמה, לצמצם בירוקרטיות מיותרות ולייצר הרמוניה בין תושבים ושוהים המגיעים מכ-200 מדינות שונות, מכל קצוות תבל. בגדול, דובאי מרגישה כמו שילוב בין לאס וגאס, עיר מצועצעת ואטרקטיבית, שמפציעה לפתע בלב מדבר (שלוש שעות טיסה מנתב"ג מעל חול ואז עוד קצת חול) לבין ניו יורק, עם קו הרקיע המרשים והעוצמתי שלה והכוח שהיא משדרת. האדיבות, החינוך והנימוס של המקומיים מזכירים במידה רבה את לונדון ורק מזג האוויר, את באר שבע. מזל שיש מזגן בכל מקום.

מרינה בדובאי איחוד האמירויות הערביות. Shutterstock, ShutterStock
תוססת, צבעונית, בטוחה, אטרקטיבית. דובאי/ShutterStock, Shutterstock

הכוכבית? רק אל תדברו סרה על המנהיגים, שייח' מוחמד בן זאיד (נסיך הכתר של איחוד האמירויות) או שייח' מוחמד בין ראשד אאל מכתום (אמיר דובאי וראש ממשלת האיחוד). בנוסף, אל תשתייכו לקהילת הלהטב"ק, או תתנשקו בפומבי, או תצרכו סמים, אפילו קלים. ויש עוד אי אילו מגבלות ואיסורים שהעונש עליהם עלול להיות קשוח במיוחד. לפחות לפי הביקור בדובאי והמפגש עם המארחים ההודים, הלבנונים והטוניסאים המקסימים, נראה שזה בהחלט דיל שהם מוכנים לקנות. כנראה שהאלטרנטיבות שהם מכירים מבית הרבה יותר גרועות ביחס למקום בו אפשר להרוויח טוב, ליהנות מחיים תוססים ואיכותיים ולא לחשוש ממלחמות בלתי פוסקות ופשע גואה.

אותם צעירים נמרצים, שהשאירו מאחור את החיים הקודמים שלהם, לקחו הימור ואין ספק שהוא משתלם להם כרגע, בעודם משתתפים באופן פעיל בפיתוח היומיומי והבלתי פוסק של דובאי. וממש כמו אלו שראו שניים-שלושה צעדים קדימה והשיגו לפני עשרות שנים קרקע או בית במנהטן, כעת זוהי דובאי שמציגה אופציות ששווה לשקול אותן לחיוב, בין אם אתם מחפשים השקעה ובין אם אתם חושבים עוד יותר רחוק ומוכנים גם כן לשנות ולשדרג את מקום המגורים שלכם. דובאי עברה במילניום הזה מהפכה של ממש, תדמיתית ופרקטית ואחת האופציות הבולטות לאלו שרוצים להקדים את כולם בעיר המחר ולתקוע יתד במקום היא סובהא הארטלנד - פרויקט מגורים ענק ויפהפה, המתהווה לאיטו סמוך ללב העיר.

את חברת סובהא (על שם אשתו, שפירוש שמה הוא "אור" בסנסקריט) הקים היזם ההודי PNC מנון ב-1994. בתחילת דרכו המקצועית הוא עזב את הודו עם שבעה דולרים בלבד בכיסו, עבר לעומאן ובעזרת לא מעט תושייה ועוד יותר מכך, רמת ביצוע ויצירתיות גבוהה, החל לבנות לעצמו שם בתחום עיצוב הפנים עד שהוזמן לעצב שורה של ארמונות ובתים מפוארים בעולם הערבי. בשלב מסוים בחר מנון לעבור לתחום הנדל"ן והחל לפתח ולבנות פרויקטים, שהפכו אותו לאחד מעשירי הודו. כיום, בנו מנהל את הביזנס הנרחב במולדת, בעוד שהוא עצמו מתגורר כבר כ-17 שנים בדובאי, בה מצא הזדמנויות קורצות חדשות.

סובהא הארטלנד הוא פרויקט הדגל של מנון בדובאי, תהליך שהחל עוד ב-2011 ועתיד להגיע לסיומו עם מסירת יחידות הדיור האחרונות ב-2025. מדובר במתחם עצום, כ-750 אלף מטר רבוע, והוא חלק מן העיר החדשה מוחמד בן ראשד (MBR). הוא שוכן במרחק נגיעה מלב העיר, שם מתנשא אל המרומים בורג' ח'ליפה, הבניין הגבוה בעולם, שהגישה אליו היא מתוך ה"דובאי מול", קניון פנטסטי עם כ-1,400 חנויות, בו ניתן בקלות לבלות שבועיים-שלושה. בנוסף, ההארטלנד ממוקם במרחק נסיעה נוח מאי התמרים בג'ומיירה, חופי הים היפים של דובאי, השוק התוסס שעל גדת הנהר ושלל פארקי השעשועים. לא פחות חשוב: 30 אחוזים מסובהא הארטלנד הם אזורים ירוקים, דוגמת יערות ומשטחים פתוחים - קלאסי למשפחות עם ילדים, שרוצות לחיות צמוד לעיר הצפופה אבל לא בתוכה, ומצוין גם להתמודדות עם הטמפרטורות בלב המדבר, שם החום עשוי להגיע ל-45 מעלות בימי הקיץ.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
סובהא הארטלנד דובאי. SOBHA,
פרויקט הדגל - סובהא הארטלנד/SOBHA

המתחם כולו מורכב למעשה משמונה פרויקטים, אשר לכל אחד מהם אופי משלו ואפשרויות דיור שונות. כך למשל, באחד הפרויקטים תמצאו דירות סטודיו שמתחילות מ-44 מטר רבוע וניתן לרכוש אותן במחיר לא רע בכלל, כ-670 אלף ש"ח ובפינה אחרת תגלו את הווילות המפוארות והרחבות, עם שלושה או ארבעה חדרי שינה, סלון יפהפה, מטבח חלומי, בריכה פרטית, חצר גדולה וכן, גם חדר לעוזרת וחדר לנהג הפרטי. הווילות הללו, חלקן מגיעות לגודל של כ-600 מ"ר, נמכרות במעט יותר מ-10 מיליון ש"ח וזה עוד לפני שהזכרנו את גולת הכותרת - 20 שטחים בגודל של כ-1,750 מ"ר כל אחד, הניצבים על גדת הנהר. אם תרכשו אחד מהם, תוכלו לבחור אם אתם מעוניינים שסובהא תבנה לכם את הבית כרצונכם, או שאתם כבר תדאגו להקמת הארמון שלכם.

אם נחזור לכיוונים ריאליים יותר, הרי שדירות מרווחות עם שני חדרי שינה (73 עד 138 מ"ר) עולות 1-2 מיליון ש"ח ואילו דופלקסים נאים במיוחד, עם שלושה חדרי שינה (261-337 מ"ר) אפשר למצוא ב-4 עד 4.75 מיליון ש"ח - מחירים אטרקטיביים, שיכולים בשקט להתחרות עם השוק הישראלי. מה עוד כדאי לדעת? שהדירות הן כולן Free-hold (שילמת? זה שלך ורק שלך. סובהא רק בונה אותן ומתחזקת את המתחם), שכדי לרכוש אותן כל מה שצריך זה 20 אחוז הון עצמי והוכחות שתוכלו לעמוד בתשלומים השוטפים בהמשך הדרך, שלא יוטלו עליכם שום מיסים אם קניתם דירה ועכשיו אתם משכירים אותה למישהו ומרוויחים עליה כסף ואולי הנתון החשוב ביותר - שה-ROI, החזר ההשקעה על נכסים בדובאי, עמד בשנה שעברה בממוצע על כשישה-שבעה אחוזים, אחד הגבוהים בעולם.

עם מחירים ונתונים כאלו, לא לחינם המשקיעים נוהרים ובסובהא הארטלנד מספרים שבחודשי הקיץ החולף, דווקא בשעה שהקורונה ממשיכה לתקוף, נרשמה עלייה של קרוב לפי חמישה בכמות המשקיעים הבינלאומיים שרכשו נכס במתחם. כחלק מהמחשבה המודרנית שלו, הממשל בדובאי צמצם עד כמה שניתן את שלב ה"חפירות" והריצה הבלתי נגמרת ממשרד ממשלתי אחד לשני בתהליך לרכישת דירה ובאמירות עושים הכל כדי להפוך את הסיפור הזה לכמה שיותר פשוט, אפקטיבי וכזה שמגן על שני הצדדים, המוכר והרוכש. העובדה שחלק גדול מהמשקיעים מגיע ממדינות כמו קנדה או ניגריה מוכיחה שגם אם אתם בקצה השני של העולם, לא תתקשו לנהל את ענייניכם בדובאי ולהרוויח היטב מההשקעה שלכם.

סובהא הארטלנד דובאי. SOBHA,
אלפי יחידות דיור בגדלים ומחירים משתנים, אבל לכולן מכנה משותף אחד - הפרפקציוניזם שמאחורי הקלעים/SOBHA

את ההשקעה הזו אפשר לעשות עם מחשבה על כמה שנים טובות קדימה. נכון להיום למשל, בהארטלנד הסתיימה כרבע מהבנייה והדירות של שלב הבנייה הראשון נמסרו, בשעה שכ-2,000 יחידות דיור עדיין נבנות. בסופו של דבר, המתחם צפוי להכיל כ-25 אלף תושבים (לא אזרחים - רק האמירתים הם אזרחים בעלי דרכון מקומי. יחד עם זאת, השקעה של מיליון דירהם/887 אלף ש"ח תזכה אתכם בוויזת תושב וזכות להישאר בדובאי, גם אם אתם לא עובדים בה). הפרויקט כולו מיועד להסתיים כאמור ב-2025 והוא אכן יסתיים במועד המתוכנן, כי ככה זה בדובאי. מבטיחים, ומבצעים, והכל ברמה הגבוהה ביותר, בלי חוכמות.

יחידות הדיור השונות בהארטלנד לא מציגות רק סטייל ופאר חיצוני. בעקבות שיטות העבודה הייחודיות ודרישותיו של מנון, הכל מובא לרמת השלמות גם מאחורי הקלעים. "האיכות נמצאת בפרטים הקטנים שאנחנו לא רואים", נכתב בכניסה ל"מוזיאון", בניין המכירות החוויתי של המתחם, בו אפשר למצוא סרט המפאר את מנון, שתרם חצי מהונו לצדקה ואת פועלו לאורך השנים (כולל משפט המחץ "ב-1948, נולדה אגדה"), אבל בעיקר מציג לראווה את רמת התשתית והיסודות ביחידות הדיור שבמתחם.

מנון והמנהלים שתחתיו מבהירים שוב ושוב שהם דוגלים בפרפקציוניזם ("החוק מספר אחת - לא תהיה בחיים נזילה בבתים שלנו", אומר המנכ"ל פרנסיס אלפרד. "אחרת, זה יהיה על הראש שלי") והכל נעשה תחת פיקוחו של הגרמני אולאף ווגנר, מנהל האיכות והטכנולוגיה של קבוצת סובהא, המדווח ישירות למנון ומייעץ לו בכל הנוגע לשיפור איכות הבתים. את הרמה הגבוהה הזו משמרים בסובהא דרך שיטה ייחודית, שלא קיימת באף חברת בנייה אחרת בעולם - אינטגרציה הפוכה. סובהא מייצרת לעצמה את הבתים, לכל אורך התהליך, מהפיתוח והעיצוב ועד לחומרים עצמם. היא מדלגת בכך על קבלני משנה ומבטיחה ללקוח עמידה בלוח הזמנים וחשוב מכך, עמידה באיכות הנדרשת, ללא התערבות של גורמים חיצוניים. וכן, זה מייקר מעט את המחיר, אבל גם חוסך מהדיירים לא מעט כאבי ראש עתידיים שכל מי שקנה בחייו דירה או בית בוודאי נתקל בהם. "כשאנשים רואים את הבתים ומתחילים לחיות בהם, הם נדהמים", מכריז המנכ"ל פרנסיס ללא היסוס.

בשלב זה, ייתכן כי השקעה שכזו נשמעת קוסמת עבור לא מעט ישראלים - אלו שיכולים להרשות לעצמם, אולי מדמיינים כבר את בית הנופש החדש שלהם בלב דובאי ואילו אחרים חושבים על בית שאפשר להפוך ל-Airbnb עבור אלפי הישראלים הגודשים את המדינה מדי שבוע, אנשים ומשפחות שישמחו לאפשרות מגורים זולה ואינטימית יותר מאשר חדר מלון, בטח כזו שנמצאת במיקום כמו של סובהא הארטלנד.

סובהא הארטלנד דובאי - פי אנ סי מנון. SOBHA,
יזם יצירתי ומסקרן. PNC מנון/SOBHA

"דובאי היא גן עדן למשקיעים", מעידה נשיאת סובהא, ג'יטסנה הדג'. אלא שמנון ואנשיו יודעים היטב שרובנו עדיין נמצאים "בשלב הגישושים" בכל הנוגע ליחסים עם איחוד האמירויות והשקעות בדובאי, ולכן, הבוס חושב בעיקר על המשך הדרך: "עד לאחרונה, לישראל לא היו יחסים עם האזור הזה של העולם, במשך המון שנים", הוא אומר בשיחה עם עיתונאים ישראלים שהגיעו להתרשם מסובהא הארטלנד, המתחם אותו הקים בהשקעה של כארבעה מיליארד דולר. "אז עדיין לא ברור איך זה יתקדם, אבל שתי המדינות מאוד מפותחות, כך שאני רואה הזדמנות להשקעות דו-כיווניות. כרגע אנחנו חוקרים את הדרכים בהן שיתופי הפעולה עם ישראל יעבדו ומחפשים את נקודות הממשק, אבל כנראה שייקח לנו עוד שנה עד שבאמת נבין מה התשובות הנכונות".

"המצב האידיאלי בשלב זה", ממשיך מנון, "הוא התעניינות בריאה מצד ישראלים, שירצו להשקיע או לחיות בסובהא הארטלנד. אני מאמין שההסכם החדש בין המדינות מייצר שילוב מושלם עבור האנשים הללו, בין קהילה טובה לפלטפורמה מוצלחת להשקעה, כי השוק באיחוד האמירויות מציע אפשרויות נהדרות ודובאי היא עיר חדשה, שלא מפסיקה להתפתח ולהשתנות. בכל שנה יש פה צמיחה ובכל חודש מאושרים פה פרויקטים חדשים. יש כאן הנהגה מעולה, עם חזון ארוך טווח ולכן מרגש לחיות כאן. אתה יודע שתמיד משהו חדש מחכה מעבר לפינה".

במהלך טיול בדובאי לפעמים קשה לדעת לאן להסתכל מרוב עניין, אבל בכל מקום אליו תפנו, תמצאו פסלים המציגים לראווה שלוש אצבעות, האגודל, האצבע והאמה. שייח' מוחמד בן ראשד חיפש בעבר סימן או סמל שיהיה מזוהה עם האמירות שלו ובחר במחווה הזו, המסמלת Win (ה-W שמרכיבות שלוש האצבעות יחדיו), Victory (ה-V בין האצבע לאמה) ו-Love (ה-L בין האגודל לאצבע). ניצחון לטווח קצר, ניצחון לטווח ארוך, ואהבה. שלושה רעיונות שמסכמים היטב את הצמיחה של דובאי, עיר המאה ה-21, את האפשרויות המרתקות שלה ואת ההרמוניה בין כל תושביה. אל תישארו מאחור.

* הכותב היה אורח של קבוצת סובהא בדובאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully