וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות התחרות בארה"ב דורשת לפרק את פייסבוק. ומה קורה בישראל?

הדר גולדמן

15.12.2020 / 17:49

הממשל האמריקאי דורש מענקית הסושיאל למכור את ווטסאפ ואינסטגרם בגלל התנהגות מונופוליסטית. כיצד הגיבה רשות התחרות הישראלית?

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רשות התחרות בארה"ב הגישה בסוף השבוע שעבר תביעה נגד פייסבוק על פגיעה בתחרות והפרה של חוקי הגבלים העסקיים. הממשל האמריקאי מאשים את הרשת החברתית בהתנהגות מונופוליסטית ודורש מפייסבוק למכור את הרשתות החברתיות וואטסאפ ואינסטגרם שבבעלותה. על פי כתב התביעה שהגישה הנציבות הפדרלית למסחר, פייסבוק עשתה שימוש בכוחה על מנת "למחוץ כל אפשרות של תחרות" תוך שהיא עושה שימוש ב"תוכנית עסקית לא חוקית". לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של מדינת ניו יורק הוסיפה: "במשך כמעט עשור פייסבוק עשתה שימוש בדומיננטיות שלה ובכוח המונופול שלה למחוץ יריבים קטנים יותר ולהשתיק כל ביקורת או תחרות, הכל על חשבונו של המשתמש הפשוט".

בתחילת השבוע, ימים אחדים לאחר ההכרזה של רשות התחרות האמריקאית, מיהרה רשות התחרות הישראלית בראשות מיכל הלפרין להודיע כי היא בוחנת את הרכישות שביצעה פייסבוק בישראל. מדובר ברכישות של 6 חברות שביצעה פייסבוק בישראל בסכום כולל של 450 מיליון דולר.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, 23 אוקטובר 2019. רויטרס
יצלח את מבחן הרכישות בישראל? מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג/רויטרס

ב-2013 רכשה פייסבוק את אונבו הישראלית תמורת 130 מיליון דולר. רכישת אונבו נמצאת במוקד תביעת ההגבלים העסקיים שהגישה רשות הסחר הפדרלית בארה"ב נגד פייסבוק בשבוע שעבר, כאשר הרשות טוענת שהטכנולוגיה של אונבו סייעה לענקית הרשתות החברתיות לעקוב אחרי דפוסי השימוש של משתמשים באפליקציית שונות, כדי לדעת אלו מהוות איום עסקי עליה. רק לאחר רכישת אונבו הקימה פייסבוק מרכז פיתוח באופן רשמי בישראל.

המהלך של מיכל הלפרין הוא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. במהלך 5 שנות כהונתה נמנעה הלפרין מלהתמודד עם ענקיות האינטרנט פייסבוק וגוגל על אף שהצטברו עדויות רבות על התנהגותן המונופוליסטית ולפגיעה ברורה בתחרות. גוגל ופייסבוק פועלות בעסקי הפרסום ואינן גובות תשלום מהצרכן הסופי, אך כוח השוק המופרז שלהן פגע אנושות בשנים האחרונות במו"לים של עיתונים ואתרי אינטרנט שהפסידו את המלחמה על עוגת הפרסום כמעט ללא קרב.

הלפרין החליפה את פרופ' דוד גילה שהתפטר מרשות התחרות במחאה על מתווה הגז. במהלך כהונתה נמנעה הלפרין מלהתעמת עם הגופים החזקים במשק: חברות הגז, חברות הביטוח, הבנקים וענקיות האינטרנט הבינלאומיות, וזאת על אף עדויות רבות על פגיעה בתחרות ובצרכנים.

במקום להתמודד עם הגופים הכלכליים החזקים בישראל נראה שרשות התחרות הקדישה את רוב זמנה לטיפול בתופעות איזוטריות: בסיפור קרטל הגז הביתי מלפני שנתיים, ביקשה הלפרין להעמיד את מנהלי פזגז ואמישראגז לדין פלילי בגין העברת מידע אודות 2 בניינים בבאר שבע. מקרה נוסף הוא השוק הסיטונאי בצריפין, שעלו פשטו חוקרי הרשות בדצמבר 2019 בעקבות מכתב שהופץ בקרב הסוחרים. רק כדי לסבר את האוזן בשוק זה פועלים עשרות בודדות של חקלאים קטנים כי לרשתות השיווק הגדולות יש זרוע פעילות סיטונאית עצמאית כמו ביכורי השקמה של רמי לוי וקטיף של שופרסל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

רשות התחרות הודיע על חקירה נגד כמה חנויות שלכאורה תיאמו ביניהן את המחיר של משחק כדורגל לפלייסטיישן (פיפ"א) וכן בשתי מכבסות בירושלים שפעלו בשיתוף במכרזים של בית חולים תחת הכותרת "קרטל המכבסות" .

לקראת סיום כהונתה של הלפרין - זה הזמן למהלך משמעותי שיותיר חותם ברשות התחרות. במבחן התוצאה גוגל ופייסבוק פגעו בתחרות בענף התקשורת והפרסום במידה רבה פי כמה מפגיעתם של "קרטל המכבסות", "קרטל השוק הסיטונאי" או "קרטל הפלייסטיישן".

הדר גולדמן לשעבר מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום זרמון-גולדמן וכיום יזם נדל"ן בארה"ב

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully