וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קנסות של 10 אחוז מהמחזור השנתי": האיחוד האירופי נכנס במפלצות הטק

16.12.2020 / 14:12

האיחוד האירופי מתכנן צעדים משמעותיים נגד אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל, מתוך מטרה לרסן את סמכויותיהן: "האחריות שלנו היא לתת כיוון וכללים להגנה"

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

"קנסות של עד 10% מהמחזור השנתי ואף ייתכן שיפורקו". כך נכתב בטיוטה כללית של האיחוד האירופי בהתייחסות לענקיות הטכנולוגיה אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל, מתוך מטרה לרסן את סמכויותיהן של הענקיות. למסמך שפורסם הצטרפו 27 מדינות, במטרה לרסן את כוחן של החברות השולטות בכמויות נתונים משמעותיות, ובפלטפורמת מקוונות עליהן מסתמכות אלפי חברות ומיליוני אירופאים. במסמך ניתן להבחין בתסכול של רשות הגבלת הסחר האירופית, בעיקר בתסכול כלפי גוגל של אלפבית. המסמך פורסם במקביל לפעולות שננקטות נגד החברות הללו בארצות הברית, כמו התביעה האחרונה שהוגשה נגד פייסבוק על הפרת הגבלים עסקיים.

כבר בעבר, ניסו בבריסל לבצע מיסוי יתר על חברות טכנולוגיה אמריקניות, מה שעורר את זעמם של האמריקנים. "נראה שאירופה מתכוונת להעניש חברות מצליחות שהשקיעו השקעות עצומות בצמיחה הכלכלית של אירופה", אמרה בהצהרה מירון בריליאנט, סגן נשיא בכיר בלשכת המסחר האמריקנית. ברחבי העולם גוברת ביקורת הרגולוציה על ענקיות הטכנולוגיה, בעקבות שורה של שערוריות בנוגע לפרטיות המשתמשים ומידע מוטעה, וגם תלונות מצד בעלי עסקים שטוענים כי הענקיות מנצלות את כוחן בשוק.

"כולם מוזמנים באירופה. האחריות שלנו היא לתת כיוון, כללים להגנה על מה שחשוב לנו", אמר תיירי ברטון, נציב השוק הפנימי של האיחוד האירופי. בין ההצעות, באירופה בוחנים מערכת כללים אחידה לחברות עם מחזור מכירות שנתי של יותר מ-6.5 מיליארד דולר בשלוש שנים האחרונות, שווי שוק של 65 מיליארד דולר ומתן שירות בלפחות שלוש מדינות האיחוד האירופי. אותן חברות שימצאו תחת הגדרות אלו, יהיו כפופות לשיתוף סוגים מסוימים של מידע עם יריבים ורגולטורים, וגם כללים למה אסור לעשות. באיחוד קוראים להטיל קנסות של עד 10% מהמחזור השנתי, או אף צו פירוק כמוצא אחרון.

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי במהלך עדותו בקונגרס, ארצות הברית, 29 ביולי 2020. רויטרס
מקום לדאגה. מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי/רויטרס

ההצעה נוספת "חוק השירותים הדיגיטליים (DSA)", תקפה לפלטפורמות מקוונות גדולות, הכוללות מעל ל-45 מיליון משתמשים. פלטפורמות אלו ידרשו לעשות יותר כדי להתמודד עם תוכן לא חוקי, שימוש לרעה בפלטפורמות לרבות הפרת זכויות יסוד ומניפולוציה מכוונת להשפעה על בחירות והבריאות בקרב הציבור. הקנס על אי עמידה בכללים אלו צפוי להגיע עד 6% ממחזור המכירות העולמי ולא רק באירופה.

החברות יצטרכו להציג פרטים על פרסום פוליטי בפלטפורמות שלהן ואת הפרמטרים המשמשים את האלגוריתמים להציע מידע ולדרג אותם. "שתי ההצעות משרתות מטרה אחת: להבטיח שלמשתמשים גישה למבחר רחב של מוצרים ושירותים בטוחים ברשת, וכי עסקים הפועלים באירופה יכולים להתחרות באופן חופשי והוגן באופן מקוון בדיוק כפי שהם עושים במצב לא מקוון. זה עולם אחד", אמרה נציבת התחרות האירופית, מרגרטה וסטקגר, שלקחה על עצמה את האחריות על ארבעת ענקיות הטכנולוגיה (אפל, גוגל, פייסבוק ואמזון).

בגוגל הביעו דאגה מהכללים החדשים בטענה כי הם עשויים לפגוע בחדשנות ובצמיחת החבה. "אנו חוששים כי נראה שהם מכוונים במיוחד לקומץ חברות ומקשים על פיתוח מוצרים חדשים לתמיכה בעסקים קטנים באירופה", אמר קארן בהטיה, סגן נשיא לעניניי ממשל ומדיניות ציבורית בגוגל. כעת נראה כי טיוטת הכללים צריכה לעבור לאישור בפני מדינות האיחוד האירופי ומחוקקי האיחוד, שחלקם דחפו לחוקים מחמירים יותר, בעוד שאחרים חוששים מרגולוציה יתרה.

על רקע הפרסומים של ההקשחות מצד האיחוד האירופי, נראה כי פייסבוק משנה את התקנון הבריטי, והחל מהשנה הבאה תחל על המשתמשים את התקנון האמריקני. מדובר במהלך שבוצע כבר על ידי גוגל בפברואר השנה, וכך למעשה המשתמשים הבריטים לא יהנו מהגנת ה-GDPR שמטרתו אסדה כללית להגנה על מידע. הרגולוציה שנכנסה לתוקף ב-2018, מתייחסת לאיסוף, שמירה והעברה של נתונים אישיים על אנשים פרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully