וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונית האין כסף: הנהגים מרוויחים פחות משכר מינימום ולא רואים את הסוף

17.12.2020 / 0:55

"אני לוקח הביתה שכר כמו ילד בן 16", אומר נהג מונית והוא לא היחיד. מאינפלציית הרכבים ("יש פה מונית לכל 350 תושבים") ועד הקורקינטים להשכרה, לא פלא שרבים מהם מגיעים לקו העוני: "עשיתי 101 ק"מ ב-6 שעות והכנסתי 120 שקל. איך אפשר לחיות ככה?"

צילום: מתוך הפייסבוק של חנוך סער, עריכה: עמית שמחה

"אני לוקח הביתה כל יום שכר כמו ילד בן 16 שעובד בבורגר ראנץ', רק ההבדל הוא שלי יש 2 ילדים להאכיל, אחד עם מוגבלות, ואישה על הראש. אני כל היום על המונית, יצאה לי כבר הנשמה, ואין פרנסה, רק רונדלים בעיר".

את המילים הללו אומר לוואלה! עסקים אבנר, נהג מונית מיואש בן 40 מפתח תקווה, שמשקף את מצבם הקשה אליו נקלעו נהגי המוניות בשנים האחרונות, כאשר הקורונה הנחיתה עליהם פטיש נוסף, שמקרב רבים מהם אל סף קו העוני.

את דברי של אבנר מחזק יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות בישראל, שמסביר כיצד הגענו לכדי מצב בו לא מעטים מהם, כדבריו, נאלצו למצוא בחודשים האחרונים תעסוקה אחרת: "כן, היו ימים יפים בהם נהגים השתכרו בכבוד, אבל אז נסעו על הכביש 8,000 מוניות. היום יש בישראל למעלה מ-24 אלף, מה שמייצר יחס מופרע של נהג מונית לכל 350 תושבים. בכל מדינה נאורה אחרת, המספר הוא 1 ל-1,000, כך שלמצב שלנו יש הסבר ברור".

מחאת נהגי המוניות בירושלים בעקבות החלטת שר האוצר משה כחלון להפחית את תעריפי הנסיעה ב-12%, 14 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ', אתר רשמי
מספר המוניות שילש את עצמו, ולנהגים אין עבודה/אתר רשמי, נועם מושקוביץ'

בר אור, מסביר כי קודם לקורונה, נהג מונית הרוויח בממוצע 30 שקלים לשעה: "זו בדיקה שנערכה עפ"י נתונים של כ-5,000 מוניות, תוך ניתוח הדוחות השנתיים שלהם. בגלל הקורונה, המחזור שלנו ירד דרסטית: קח אותי למשל, עשיתי היום 101 קילומטר בשש שעות, והכנסתי 120 שקל ברוטו, איך אפשר לחיות ככה?"

אחת מהאינדיקציות שבר אור מספק לגבי מצבם העגום של המוניות היא הביקוש למספרים ירוקים. לדבריו, נכון לעכשיו מופקדים במשרד הרישוי לא פחות מ 2,400 'כובעים' של בעלי מספרים שממתינים להשכיר אותם, אך ללא הצלחה: "עד לא לפני הרבה זמן, העלות החודשית להשכרה עמדה על 1,300 + מע"מ, אבל כיום גם ב-800 לא תמצא".

למעשה, בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף ההכנסות של נהגי המוניות, גם בשל היצע החלופות התחבורתיות ובכללם הקורקינטים והאופניים החשמליים ופתרונות שיתופיים אחרים וזמינים. כפועל יוצא ועל מנת להוריד את מחירי הנסיעה שמעוררים תרעומת בקרב הציבור, יצאה לדרך לאחרונה רפורמה חדשה שתאפשר נסיעה שיתופית במונית. סוכם על התקנת מונה חדש במוניות שיאפשר 4 נסיעות במקביל - מסלול נסיעה שיתופי של מי שנמצא במונית - ובכך תתאפשר למעשה גם הנחה לנוסעים בגובה של 20-50% ממחיר הנסיעה המקורי.

בר אור תולה תקוות לא מעטות בנסיעות השיתופיות ומציין כי מדובר במהלך שמיטיב עם הנוסעים, נהגי המוניות וגם עם כלל הציבור שיהנה מהפחתת הגודש. לצד זאת, הוא מלין על אוזלת היד של המדינה בטיפול בתופעת ההסעות הפיראטיות בשכר: "זו התנהלות שנעשית לאור יום, בהם בעלי רכבים פרטיים מסיעים נוסעים תמורת תשלום, ללא ביטוח ובאופן שחושף אותם לסכנה עצומה במקרה של תאונה. שילמנו את מיטב כספנו עבור הזכות להסיע בשכר וההפקרות הזו שמתרחשת בערים רבות בישראל - חייבת להיפסק דחוף".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מונה שיתופי. יחצ,
בשורה שתקל על כולם. מונה שיתופי/יחצ

ואפרופו הכנסותיהם הנמוכות של נהגי מוניות, לאחרונה נדרש בית המשפט לדון בסוגיה האם נהג מונית, שסיים 11 שנות לימוד ועשה תאונה בגיל 21 בגינה הוא סובל מנכות תפקודית, זכאי לקבל פיצוי גבוה עבור הפסד השתכרותו לעתיד, היות ולא ניתן לשלול את האפשרות כי יפרוץ בהמשך את גבולות הסטטיסטיקה ויעבוד, למשל, כמהנדס בגוגל.

התאונה אירעה בשנת 2017, ובעקבותיה קבע המוסד לביטוח לאומי כי נכותו עומדת על שיעור של 9.75%. בא כוחו, עו"ד אליאס פאנוס, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, טען במסגרת כתב התביעה כי הנכות הרפואית שנקבעה לו אינה משקפת את עומק הפגיעה התפקודית.

עו"ד אליאס פאנוס. יחצ,
עו"ד אליאס פאנוס/יחצ

בתיק זה הבחור הרוויח שכר בגובה של 4,166 שקלים בחודש, נתון שעל פיו מחשבים את גובה הסכום אותו זכאי לקבל בגין הפסד השתכרותו בעתיד. בית המשפט קיבל את עמדתו של עו"ד פאנוס ופסק כי למרות שהבחור נפגע בגיל 21, בו קיימת ודאות מסוימת לגבי גובה השתכרותו העתידי, במקרה הזה יש להתייחס אליו כמי שטרם גיבש את העתיד התעסוקתי שלו. לדברי השופט "כבר ממועד התאונה ניתן לראות שהתובע שינה את אפיק התעסוקה שלו ועבר לעבוד כנהג מונית ולא ניתן לדעת מה ילד יום". לפיכך, בסופו של יום נקבע כי הבחור יקבל סכום של לא פחות מ-265,075 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully