וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופסת שימורים: איך משמרים מודל ארגוני למרות המעבר לזום?

17.12.2020 / 13:36

המעבר למודל הטכנולוגי הציף בעיה קשה במקומות עבודה: שימור המודל הארגוני. כדי להתגבר על האתגר, חברות נקטו בצעדים שונים. האם תחושת ה"ביחדנס" המשיכה לעבור?

Augury Culture. יחצ,
מוכרחים להיות שמח. חברת Augury Culture/יחצ

מגפת הקורונה שינתה באופן ניכר את החיים שהיו לנו קודם להתפרצותה, וכך גם לגבי עולם העבודה. מדיניות הסגרים הבאה והולכת העבירה אלפי עסקים למתווה של עבודה מהבית, כשאת שיחות המסדרון והפגישות בחדר ישיבות מחליפה אפליקציית הווידאו הפופולרית, זום. המעבר למודל עבודה כזה עבר בהצלחה בעיקר בעולם הטכנולוגי, אך גם שם מספרים על בעיה אחת מרכזית: הקושי בשימור ה-DNA של חברות והתרבות הארגונית שלהן, כשהכל קורה דרך מחשב נייד ומצלמה. כדי להתגבר על האתגר ובמטרה לטפח את הקשר בין העובדים, חברות נקטו בצעדים שונים.

בחברת הפינטק פאנדבוקס (Fundbox), שפועלת בתחום האשראי, הערכת סיכונים ותזרים לעסקים קטנים, בחרו להוביל פעילות מיוחדת כדי לגבש את העובדים המרוחקים העובדים מבתיהם. "בתום תשעה חודשים של עבודה מהבית, החלטנו לקחת את פעילויות החברה בזום צעד אחד קדימה ולהרים גרסה "פאנדבוקסית" של 'הזמר במסכה'", מספרת ג'ניה מדבדב סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה. "ארבעה עובדים התחפשו ברמה שלא תבייש את גרסת המקור, הקליטו את עצמם והפיקו קליפים שהיו גורמים לצדי צרפתי לרחף. חברי ההנהלה הבכירה לצד עובדים שימשו כחבר שופטים, שהכתירו למנצח את אביעד קליין וביצועו הבלתי נשכח ל-Blame it on the boogie של מייקל ג'קסון, בתחפושת של דארת' ויידר. אביעד נהנה מהתהילה, ארבעת המשתתפים זכו בתחפושות מושקעות לחגיגות הפורים הבאות וכל עובדי החברה קיבלו שוברים של פיצה הביתה, להם ולכל המשפחה".

התחרות עוררה לא מעט התלהבות מצד העובדים, שהתחרו זה בזה בזיהוי הזמרים מאחורי המסכה, וארבעת המשתתפים הפגינו התלהבות. "אין ספק שהעבודה מהבית מאתגרת, אך היא גם גורמת לנו לחשוב מחוץ לקופסה בהתאם למגבלות על מנת לשמר את התרבות הארגונית", אומרת ג'ניה. "חיפשנו פעילות מהנה שתוציא את כולנו מהשגרה, וגם כמובן את המשפחות של העובדים. ההיענות הייתה מפתיעה, כולם הביעו התלהבות. כנראה שכולנו צריכים לשבור את השגרה בתקופה המורכבת הזאת".

ג'ניה מדבדב. Augury,
כולם נהנו ממייקל ג'קסון בגרסת הפאנדבוקס. ג'ניה מדבדב/Augury

בחברת אוגורי (Augury) הפועלת בתחום התעשייה 4.0 ומציעה פתרונות IoT מבוססי בינה מלאכותית לניטור פעילות מכונות בקווי ייצור, נקטו בלא מעט פעולות כדי לשמר את התרבות הארגונית בחברה במהלך תקופת הקורונה. לצד פעילויות שהיו עוד לפני פרוץ המגפה ועברו לאונליין, כמו שיעורי ספורט, מיינדפולנס והאפי-האוור, החברה מצאה דרכים יצירתיות לחגוג גם השנה. החברה, שחגגה לא מזמן תשע שנות פעילות, ציינה את המאורע במפגש שנמשך לא פחות מ-9 שעות, באונליין ובמרחב הפיזי. המפתחים של החברה יצרו במיוחד תשעה "חדרים" וירטואליים בהם יצקו תוכן ממש כמו בחיים האמיתיים. בר, רחבת ריקודים, חדר צ'ילאאוט, קריוקי, חדר מרכזי בו דיברו מייסדי החברה ועוד. תרבות ארגונית באונליין, זה לא "זום" זו חוויה שלמה. דוגמה נוספת להתרחשויות באוגורי היא מה שהם קוראים לו "ביחדנס", דברים כיפיים ומגניבים שהצוות יוצר.

"זה המונח התרבותי שלנו לדברים שאנו בונים יחד", מסבירה עדי שאול, המשמשת כאחראית 'חווית העובד' בחברה. "כל שבוע, העובדים הוותיקים והחדשים שמצטרפים מוצאים שפה משותפת לדבר על הכל: מטיולים ולימודים ועד סיפורים מביכים, חתונות וילדים. בלי אג'נדה, רק לדבר. יוצרים תוכן ותסריטים לפארודיות על התרחשויות שקורות במשרד. יותר מהכל ובטח בתקופה המשוגעת הזו, אלה הדברים ששומרים אותנו כמו שאנחנו - אוגורי".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
seperator

מלבד פעילויות עבור העובדים, גם מענה פסיכולוגי שימש חברות ככלי לשימור התרבות הארגונית וה-DNA. "החברה שלנו תמיד ביססה את התרבות שלה עם העובדים על אמון מלא ומערכות יחסים קרובות שמאפשרת שיח פתוח ובטוח", אומרת מיטל סנדור סמנכ"לית משאבי האנוש ב-Chegg Israel שמפתחת שירותי למידה לסטודנטים ברחבי העולם. "התרבות שלנו מעודדת אינטימיות ביחסים שמהווים את הבסיס שלנו בקשר עם העובדים ובני המשפחה שלהם כמן קהילה. לכן, כשהקורונה שלחה אותנו לעבוד מהבית, הנכס המנטלי הכי חזק שאפשר לנו עד היום לשמור על רמת מחויבות גבוהה ללקוחות שלנו ואחד לשנייה, הן אותן מערכות יחסים שמבוססות אמון הדדי. לאורך התקופה תחזקנו ככל הניתן את הביטחון הפסיכולוגי לעובדים והמשפחות שלהם בשמירה על קשר קרוב ובטוח, הוקרה על המאמצים הרבים בתקופה הזו ובעיקר להזכיר להם שהם לא לבד".

מיטל סנדור. מיכה לובטון,
התרבות מעודדת אינטימיות ביחסים. מיטל סנדור/מיכה לובטון

ה-DNA החברתי הוא אחד הנכסים המשמעותיים בחברת הגיימינג הישראלית אוברוולף (Overwolf). "שמירה על התרבות הארגונית וה'ביחד' היא אחת המטרות החשובות בימי שגרה, על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה. כדי לעשות זאת החברה פועלת במספר מישורים" אמר גיל טוב-לי, סמנכ"ל Growth של החברה. כל יום ראשון נפתח בישיבת חברה משותפת עם מנכ"ל החברה כשעל הפרק היעדים וחזון החברה, עם דגש על פתיחת מצלמות בכל פגישה. בנוסף, מסורת אירועי Happy-hour עם שיעורי יוגה, תחרויות שתייה ועד לתחרות "הגיימר במסכה". בעקבות הקורונה החלו גם פעילויות גיבוש בזום והוקמו "חדרים וירטואליים" לצרכי עבודה ופנאי תוך שמירת הקשר האדוק בין העובדים.

"שימור תרבות ארגונית בתקופה מורכבת היה ועודנו דבר מאתגר", אומרת שני בראונשטיין מנהלת משאבי אנוש בחברת אטרה (Atera) שעוסקת בעולמות ה-IT. "במהלך השנה האחרונה עטפנו את העובדים שלנו, טיפחנו תרבות של שקיפות ופתיחות, ולמרות כל הקשיים הצלחנו גם ליהנות. הובלנו מפגשי חברה וירטואליים, בהם עודכנו העובדים בנושאים עסקיים חשובים ובעשיית המחלקות. שיח פתוח על האתגרים עודד את העובדים להעיז ולחשוב על פתרונות יצירתיים כדי להעניק ללקוחות שלנו ערך ולהישאר רלוונטיים מתמיד. אירגנו ימי גיבוש, אתגרים והפעלות שונות שעזרו לנו לשמר את היכולת לעבוד כקבוצה אחת. בשביל המורל, קיימנו Happy Hour שבועי ושלחנו חבילות מפנקות לכל העובדים. לכל אורך התקופה השתתפו העובדים בשיעורי יוגה ופילאטיס, הפעלות והצגות וירטואליות לילדים והרצאות העשרה בנושאים שונים למבוגרים. הפעילויות הללו סייעו לנו לשמר ולחזק את הקשר בין עובדי החברה".

שני בראונשטיין. Atera,
הרבה פעילויות כדי לשמור על העובדים מרוצים. שני בראונשטיין/Atera

מבצע החיסון יחל בימים הקרובים, אך שיבה מלאה לשגרה עדיין לא נראית באופק. חברות רבות ככל הנראה יאמצו מודל של עבודה מהבית לעוד תקופה ארוכה, ונראה שהפתרונות הללו לשימור הקשר בין העובדים וה-DNA בחברות - שחיוניים להצלחת פעילויות החברה - ימשיכו להיות פופולריים ויצירתיים במיוחד.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully