וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה פוגעת בחרדים שעובדים - כך נחזיר אותם למעגל התעסוקה

נתן קנדלר

17.12.2020 / 15:38

הפער שנוצר בין ציפיות המעסיקים לבין מה שרבים מהגברים החרדים יכולים להציע הופך לחסם משמעותי בדרך להשתלבותם מחדש במשרות איכותיות פוסט-קורונה. פרויקט חדש מאמין שזה אפשרי

בווידאו: סער מותח ביקורת על מדיניות הממשלה - "יש אלטנרטיבה ללולאת הסגרים"/עריכה: ניר חן

משבר הקורונה פוגע קשות במשק הישראלי, ובמאות אלפי עובדים שאיבדו את פרנסתם. קבוצה שנפגעה במיוחד מהמשבר היא החרדים אשר השתלבו ערב הקורונה בשוק התעסוקה. לפי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מיוני 2020, 27% מהעובדים החרדים הושבתו מעבודתם עם פרוץ המשבר, וזאת בהשוואה ל-19% בקרב האוכלוסייה הכללית. בנוסף, שיעור המושבתים מעבודה בקרב בני 40 היה הגבוה ביותר דווקא בקרב האוכלוסייה החרדית, ועמד על 28% מכלל המושבתים.

כדי להחזיר את החרדים לשוק העבודה חייבים להשקיע בהתאמת מתכונת ההכשרות המקצועיות. הכשרות אלו יקנו כלים להשתלב במשרות איכותיות, עם הכנסה ראויה, ואשר עשויות להנות מביקוש גובר בעקבות המשבר. טוב עשתה המדינה כשהובילה בשנים האחרונות תכניות לעידוד לימודים אקדמיים ולעריכת הכשרות מקצועיות עבור האוכלוסייה החרדית, ובמיוחד בקרב גברים חרדים. אלא, שאין בכך די.

ההכשרות המקצועיות במתכונתן הנוכחית אינן מספקות, כיוון שהן אינן מקנות מיומנויות רכות שחיוניות כיום בעולם העבודה, ואינן כוללות ליווי ותמיכה ביום שאחרי ההכשרה. נדרשת הקנייה של מיומנויות וכישורים המותאמים לשוק התעסוקה של המאה ה-21, דוגמת עבודת צוות, גמישות מחשבתית, יזמות ועוד. רוב הגברים החרדים יוצאים לעולם התעסוקה ללא התנסות בתחומים אלה. איש לא מכין אותם לציפיות מהם, איש אינו מסייע להם בניהול הקריירה ובגיבוש הזהות המקצועית הייחודית להם.

הפער שנוצר בין ציפיות המעסיקים לבין מה שרבים מהגברים החרדים יכולים להציע הופך לחסם משמעותי בדרך להשתלבותם מחדש במשרות איכותיות פוסט-קורונה. הדבר גם מוביל לתסכול בקרב רבים מהצעירים החרדים, המשקיעים זמן ומאמץ בהכשרה מקצועית רק כדי לגלות כי עדיין אין להם את הכלים הדרושים, וכי הם נדחים שוב ושוב על-ידי מעסיקים.

תלמידי ישיבה משחקים כדורגל בפארק בפתח תקווה, 13 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
רבים משקיעים זמן ומאמץ בהכשרה מקצועית, רק כדי לגלות שאין להם את הכלים הדרושים/ראובן קסטרו

הגיע הזמן להתאים את ההכשרות המקצועיות לצרכים שיצר משבר הקורונה ולשוק העבודה העכשווי, וליצור מענה מקצועי המסייע לשפר ולחזק מיומנויות שנמצאו קריטיות להשתלבות מיטבית בשוק התעסוקה. יש לספק למשתתפים החרדים כישורי קריירה הנוגעים ליכולות רגשיות וחברתיות, להקנות להם כלים לביצוע משימות, ולהכשירם לטכנולוגיה ולדיגיטל. יש ללוות את בוגרי ההכשרות בזיהוי האפיק התעסוקתי המתאים ליכולותיהם ולהעדפותיהם ולסייע בקליטתם במקום העבודה.

פרויקט שאנחנו מובילים בימים אלה מוכיח כי זה אפשרי. הפרויקט אשר פותח על ידי צוות רב-תחומי בכיר מסייע לצעירים חרדים לשפר ולחזק את המיומנויות הרכות הנדרשות כיום על ידי המעסיקים, בעזרת קורס מקוון ייחודי מותאם. בקורס ניתן דגש להקניית כלים מותאמים אישית לרקע החברתי, המקצועי והתרבותי שלהם. הפרויקט פועל במוסדות אקדמיים, מוסדות חינוך ומרכזים קהילתיים, , ובמובן זה הוא עשוי לסמן את הדרך לתכניות נוספות, שיאומצו על-ידי משרדי הממשלה כדי להשלים את החסר במערך ההכשרות המקצועיות של המדינה. השקעה בתחום היא המפתח לשילובם מחדש בתעסוקה של חרדים עובדים - כבר כעת, ובמיוחד ביום שאחרי הקורונה.

הכותב הוא סמנכ"ל קרן ידידות טורונטו, הפועלת לשילוב חרדים באקדמיה ובתעסוקה

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully