וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכס המשמעותי ביותר הוא הפנסיה. איך מחלקים אותה כשמתגרשים?

רחל מירון, קבוצת קלי

17.12.2020 / 16:18

חלוקת הרכוש המשותף עומדת בבסיס כל הסכם גירושין, והפנסיה צריכה להיות ראשונה במעלה. רחל מירון, מתכננת פנסיה בכירה מקבוצת קלי, מסבירה איך עושים את זה נכון

בסרטון: איך עוברים גירושין בשלום ולמה הליך גישור עדיף?/מערכת וואלה! NEWS

כל מי שעומד על סף גירושים ניצב בפני צומת דרכים הנוגעת לחלוקת הרכוש המשותף כגון: נכסי נדל"ן, חסכונות בנק, חשבונות עו"ש, קרנות השתלמות ועוד. אך ישנה סוגיה נוספת בעלת חשיבות גבוהה, עליה נדרש לתת את הדעת, והיא חלוקת תכנית הפנסיה. בן הזוג זכאי לקבל מחצית מהזכויות הפנסיוניות המיוחסים לתקופה שבה בני הזוג היו נשואים זה לזו.

רחל מירון, מתכננת פנסיה בכירה מקבוצת קלי מסבירה כיצד לחלק את הנכס המשמעותי ביותר - תוכניות הפנסיה, מי האנשים שצריכים להיות מעורבים בתהליך החלוקה? ומה הידע והניסיון הנדרש?

זוג חותם על מסמכי גירושים. ShutterStock
לאן הולכת הפנסיה כשחותמים על המסמכים?/ShutterStock
  • על מנת לחלק את הנכסים הפנסיוניים צריכים הגופים הפנסיוניים לקבל הנחיה מבית המשפט כיצד לחלק את תכניות הפנסיה בין בני הזוג המתגרשים. פסק דין זה נקרא פסיקתא. כדי להגיע לפסיקתא יש לערוך חישוב של שווי הכספים ו/או הזכויות של כל בן זוג בתוכניות הפנסיונית שעל שמו. התחשיב עצמו יכול להיערך על ידי אקטואר או על ידי מומחה פנסיוני. הדרך השכיחה ביותר לחלוקת הנכסים הפנסיוניים היא שכל אחד מבני הזוג מעביר לצד השני 50% משווי הנכסים שלו. לדוגמא: לבן הזוג קיימת צבירה לתקופת הנישואין המשותפת של 1,000,000 ש"ח בתכניות על שמו, ואז מוציאים פסיקתאות שאומרות כי 50% מהצבירות בסך כולל של 500,000 ש"ח יימשכו מהתוכניות השונות על שם בן הזוג כולל תוכניות וותיקות וטובות שיועברו לתוכנית חדשה על שם בת הזוג לשעבר. בתמורה, בת הזוג שלה צבירה קיימת לתקופת הנישואין המשותפת של 200,000 ₪ ייגרעו מהתוכניות על שמה - סך של 50% מהצבירות שלה בסך 100,000 ש"ח ויועברו לתוכנית חדשה שתפתח על שם בן הזוג לשעבר. חלוקת הנכסים הפנסיונים כפי שתואר בדוגמא אינו דורש הבנה מעמיקה בסוגי התוכניות הפנסיוניות השונות, והיא לעיתים קרובות פוגעת בתכניות הפנסיוניות הישנות והטובות של בני הזוג.
  • חלוקת הנכסים הפנסיוניים דורשת הבנה מעמיקה בתוכניות הפנסיוניות וליווי של מומחה פנסיוני כדי למזער את הנזק למבוטחים. לדוגמא: ניתן
  • לבצע חלוקת נכנסים פנסיונים בין שני בני הזוג בדרך שונה שתוצאתה בדוגמא הנ"ל היא להעביר רק שיעור של 40% בסך 400,000 ש"ח מבן הזוג לבת הזוג לשעבר . באופן הזה פגענו בתוכניות של בן הזוג המעביר רק ב- 40% במקום בשיעור של 50%.
  • הטיפול מול מס הכנסה: הטיפול בחלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שהתגרשו הינו אירוע מס. כדי לבצע את החלוקה, צריך לקבל אישורים ממס הכנסה והנחיות על שיעור המס לניכוי בעת החלוקה. לא כל הכספים לחלוקה הם כספים חייבים במס. לכן יש חשיבות, בעת הכנת החומר לוודא שפרוט הכספים שמתקבל מחברות הביטוח ובתי ההשקעות הינו בחלוקה נכונה בין הכספים החייבים במס לכספים הפטורים ממס.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

3 דברים שחשוב לדעת בטרם חלוקת כספי הפנסיה

  • חשוב להתייעץ עם מומחה פנסיוני כדי למנוע פגיעה בתוכניות הפנסיוניות הקיימות של שני בני הזוג.
  • בעת ביצוע חלוקת החיסכון הפנסיוני צריך לפנות למס הכנסה כדי לקבל הנחייה על גובה המס בתשלום במידה וקיים . דיווח נכון למס הכנסה יכול להקטין את המס לתשלום.
  • ליווי צמוד של מומחה פנסיוני בביצוע חלוקת הכספים בין בני הזוג יכול להבטיח ניהול מקצועי של התהליך גם מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות וגם מול מס הכנסה.
  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully