וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הקורונה: צומת הדרכים של העצמאים בחיסכון הפנסיוני

ישי דבי

21.12.2020 / 14:11

רק 35 אחוז מהעצמאים הפקידו בשנים האחרונות לפנסיית חובה. שנת הקורונה היא שעון מעורר, שאמור לגרום להם להבין כמה חשוב להכין את עצמך למשבר הבא ולפרישה בכבוד

מנכל משרד הבריאות: "נשים בהיריון יוכלו ככל הנראה להתחסן נגד נגיף הקורונה"/משרד הבריאות

העצמאיים בישראל רואים את החיסכון הפנסיוני שלהם כבזבוז זמן וכסף, מהנתונים שהוגשו החודש לוועדת העבודה והרווחה בעניין "חיסכון וסיוע לעצמאיים" ניתן לראות את חוסר ההתייחסות בכך שרק ל - 35% מהעצמאים נכון לשנת 2018 יש הפקדה בהתאם לפנסיית חובה לעצמאיים. כך עולה מנתוני עיבוד אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר לנתוני רשות המיסים שהתפרסמו בנתונים לוועדת העבודה והרווחה בעניין "חיסכון וסיוע לעצמאיים".

המחשבה של העצמאיים בכל הקשור לחיסכון הפנסיוני לוקה בחסר בשל חוסר סדר ואי חינוך שוק מתאים, הן ע"י המדינה והן ע"י אנשי המקצוע המלווים אותם. אין לי ספק כי אם העצמאיים היו מכירים את היתרונות של החיסכון הפנסיוני ואת מה שניתן לעשות איתו וכמובן את הטבות המס הניתנות בביצוע הפקדה, ההסתכלות והיחס שלהם היה שונה וזה ללא שום קשר לחוק פנסיית חובה לעצמאיים.

שנת הקורונה שאנחנו חווים היא צומת דרכים חשוב ושעון מעורר עבור כלל האוכלוסייה, אך עבור העצמאיים היא קריטית, לעתידם המקצועי והפנסיוני. תרחיש קיצון בריאותי כמו הקורונה, הוא בהחלט יוצא דופן ולא אירע כבר למעלה מ-100 שנים, אך אל לנו לטעות כי לא נחווה בעתיד משברים עולמיים נוספים ועל כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לדאוג לעתידו הכלכלי והפנסיוני. בפסקאות המובאות מטה, אמנה את היתרונות והחשיבות בהפקדות כספים בצורה סדירה ומתמשכת לקרנות פנסיה והשתלמות שיאפשרו פרישה בכבוד.

  • יתרון ראשון - ניתן לראות את קבלת הטבת המס מהמדינה על ביצוע הפקדה שנתית למוצרים פנסיוניים כקרן פנסיה וקרן השתלמות כ" תשואה מובטחת" לכסף שלנו. הטבות המס של עצמאיים באות לידי ביטוח במס הכנסה, תשלום לביטוח לאומי ולמס הבריאות. במהלך שנת 2019 המדינה העניקה הטבות מס לעצמאיים ולשכירים אשר הסתכמו בכ - 30 מיליארד שקל.
  • יתרון שני - חשוב לדעת שבחיסכון הפנסיוני אנחנו דואגים להווה ולעתיד של המשפחה שלנו. לדוגמא בקרן פנסיה אנחנו רוכשים כיסוי לנכות ( אובדן כושר עבודה ), קצבת שארים לבן / בת הזוג וילדים עד גיל 21 וכמובן קצבת זקנה לפרישה בכבוד.
  • יתרון שלישי - הוצאה מוכרת לעסק. העצמאי יכול לבצע הפקדה למוצרים פנסיוניים על שמו, לקבל הטבת מס בהווה, לדאוג למשפחתו, לקבל פטור ממס רווחי הון וכל זה מוכר לו ולעסק שלו כהוצאה מוכרת.
  • יתרון רביעי - הרבה מאוד עצמאיים אומרים "אני לא מאמין בחיסכון פנסיוני, מאמין אך ורק בנדל"ן / קירות". עצמאיים רבים, שוכחים את העלויות הנמוכות מול התשואות המתקבלות במוצרים הפנסיוניים. למעשה מחודש ינואר 2017, עם כניסתו של חוק פנסיית חובה לעצמאיים- קרנות הפנסיה עשו תשואה מצטברת ממוצעת של כ - 20% וקרנות ההשתלמות כ - 17%.
פנסיה - אילוסטרציה. ShutterStock
מי יודע באיזה גיל תהיו במשבר הבא/ShutterStock

חשוב מאוד להבין שרצוי ואפשרי לשלב בין החיסכון הפנסיוני שאלטרנטיבת ההשקעה השוטפת בו, זולה יותר מקניית נכס להשקעה ויכולה לתת לנו את הבסיס למחייה בכבוד לבין נכס נדל"ן שנקבל ממנו שכירות חודשית שוטפת בפנסיה.

הפקדה לקרן השתלמות מוכרת לעצמאיים הן בהטבת המס בהפקדה והן לפטור ממס רכבי הון על התשואה בגין ההפקדה המוטבת המוכרת להם. להזכירכם ניתן להפקיד כל סכום לקרן השתלמות. עצמאי יכול לפתוח כמה קרנות השתלמות שהוא רוצה ולנצל את נושא הנזילות כל 6 שנים ובעיקר בשל התשואה שלהן זו תכנית החיסכון הטובה ביותר היום בשוק.

עצמאי שעדיין לא מפקיד בשוטף ו/או עדיין לא התחיל להפקיד לעתיד שקט יותר. חובה עליו עוד היום להתחיל לבצע הפקדה שוטפת למוצרים פנסיוניים, ולא את המינימום, וזאת על מנת שיוכל בהווה לקבל הטבות מס, לדאוג לו ולמשפחתו וכמובן לחיות בכבוד בפנסיה. את החיסכון הפנסיוני עצמאיים יכולים לשלב עם השקעות בנדל"ן, בגמל להשקעה, פוליסות פיננסיות ועוד.

ומה קורה עם השכירים?

הפקדה לחיסכון פנסיוני אצל שכירים היא עולם ומלואו, אבל גם שכירים יכולים לקבל הטבות מס ולהגדיל את החיסכון הפנסיוני על ידי הפקדה לקופה עצמאית על רכיבי שכר שהם והמעסיק לא מפקידים בגינם. השכיר יכול לנצל את הטבת המס בהתאם לסעיף 47 ב2 בהפקדה עצמאית על שמו, על שם בן / בת הזוג שלו ו/או על אחד מילדיו שעבר את גיל 18 וכך לנצל את ההטבות בהווה לעתיד טוב יותר.

בראייתי, החיסכון הפנסיוני לעצמאיים ולשכירים זהו הרובד הראשון והחשוב לעתיד של חיים בכבוד. הקורונה הוכיחה לכולנו שמשבר קיצוני הוא לא משהו ערטיאלי או כזה שלא יגיע אף פעם. חשוב להתכונן לכל תרחישה ולהיות מוכנים אליו.

על החוסכים, עצמאיים ושכירים להיות מודעים ולדאוג לעתידם ועל המדינה מוטלת האחריות לבצע חינוך שוק ולא לערוך שינויים תכופים, אשר מייצרים 'רעש' ובלבול שגם ככה קיים.

ישי דבי הוא מנהל מחלקת ייעוץ פנסיוני בבנק מזרחי טפחות.

  • עוד באותו נושא:
  • עצמאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully