וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרפת חוסר השוויון והתערבות מדינתית: ההשלכות ארוכות הטווח של הקורונה

21.12.2020 / 16:25

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס מפרסם דו"ח הקובע כי במקום לשנות באופן קיצוני את העולם, המגיפה האיצה את המגמות הקיימות, ביניהן; הדיגיטליזציה של חיי היום-יום, המעבר לסידורי העבודה הגמישים, האטת הגלובליזציה, היחלשות הרב-צדדיות, התחזקות מוסד המדינה והיחלשות הערים

בווידאו: נתניהו על ההחלטה לבודד שבים מחו"ל ואיסור כניסת זרים/צילום: לע"מ

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס פרסם היום (שני) דו"ח המתייחס להשפעות הקורונה. הדוח קובע כי מגיפת הקורונה, במקום לשנות באופן קיצוני את העולם, האיצה את המגמות הקיימות, ביניהן דיגיטליזציה של חיי היום-יום, מעבר לסידורי העבודה הגמישים, האטת הגלובליזציה, היחלשות הרב-צדדיות, התחזקות מוסד המדינה והיחלשותן של הערים.

מבחינת התפתחויות כלכליות, הדו"ח מציין כי סיכוני זנב האינפלציה יישארו, כמו גם ההאטה בגלובליזציה, וכי יימשך התהליך של ביזור מוגבר הרחק מאזורים עירוניים וההשפעה הלא פרופורציונאלית של המגפה על קבוצות מוחלשות.

האינפלציה כסיכון זנב

  • משטר האינפלציה של העשורים האחרונים יימשך בטווח הבינוני, אך דפלציה וסיכוני-זנב האינפלציה יגדלו.
  • משבר הקורונה הוא שפל חד ומסונכרן יותר מהשפל הגדול. עם זאת, קרוב לוודאי שהוא לא יימשך הרבה זמן בזכות תגובות מדיניות טובות יותר. הצעדים שננקטו צריכים להספיק בכדי להקל על השפעות הסיבוב השני שיכולות להכביד מאוד על הצמיחה העתידית, אך הסיכונים הם החיסרון.
  • מחברי הדו"ח רואים בפחדים מפני עליית האינפלציה מוגזמים וחוששים יותר מכך שהעולם שאחרי הקורונה יהיה בצמיחה איטית והאינפלציה תהיה כמעט בלתי נראית לעין. עם זאת, שינוי מבני לעבר אינפלציה גבוהה יותר, גם אם בשל גורמים דמוגרפיים או פוליטיים, הוא סיכון זנב.
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן מציג את צוות האנרגיה והסביבה שלו באירוע בדלוואר, 19 בדצמבר 2020. AP
יצטרך להתמודד עם שפל מסונכרן יותר מהשפל הגדול. ג'ו ביידן/AP

האטה בגלובליזציה

  • הגלובליזציה לא תתהפך, אלא תאט עוד יותר, עם דגש על פיזור אזורי, ייצור סגור יותר וחוסן, על פני יעילות מחירים.
  • המגמה של אזורים תפתח הזדמנויות למדינות ייצור בעלות נמוכה יותר שקרובות למרכזי הצרכנות העיקריים (ארה"ב, אירופה, סין ויפן).

ביזור

  • על ידי פתיחת חלופות לעובדים שמאפשרות לעבוד במרחק רב יותר מהעיר, עבודה מרחוק תטפח את ביזור הפעילות הכלכלית במדינות מפותחות. אזורים כפריים וערים קטנות יהפכו לאטרקטיביים יותר.
  • למרות האטה אפשרית במהירות העיור, מוקדם להכריז על סוף עידן הערים הגדולות. כפי שההיסטוריה מראה, ערים יכולות להתאושש לאחר משבר, אך הדבר דורש התאמות בכדי להפוך אותן לעמידות יותר.

אי שיוויון

  • מגפת הקורונה והצעדים שהממשלות יישמו בכדי להכיל את התפשטות הנגיף, משפיעים על אנשים שונים ומדינות שונות באופן שאינו אחיד. קבוצות אוכלוסייה מוחלשות נוטות יותר לאובדן עבודה ולהכנסות נמוכות יותר. בעוד העושר נותר יציב הודות לפעולה פיסקלית ומוניטרית מכריעה, המגיפה "מייחדת" קבוצות אוכלוסייה מוחלשות באמצעות אי שוויון הזדמנויות בחינוך, בריאות, גישה למקומות עבודה וכן סיכוני זיהום גבוהים יותר עקב תנאי עבוה ומגורים. כתוצאה מכך, הקורונה עשויה להוביל את קובעי המדיניות להתמקד בתיקונים חברתיים.
פגישת זום. ShutterStock
פגישות זום לא הולכות לשום מקום/ShutterStock

עבודה מוגברת מרחוק והתמקדות רבה יותר בלמידה לאורך החיים

  • עבודה מרחוק כאן כדי להישאר, שכן שמעסיקים ועובדים כאחד מעדיפים פתרונות שהוכחו כנוחים וחסכוניים במהלך המגפה. הביקוש לשטחי משרדים ולנסיעות עסקים יפחת כתוצאה מהמעבר לעבודה מרחוק ולחץ העלויות שחברות מתמודדות עימן.
  • למרות שהמגפה עשויה לתת דחיפה לאד-טק, מוסדות החינוך לא ייעלמו עקב תפקידם הקריטי בשילוב והוראת התלמידים מיומנויות ונורמות חברתיות. למידה לכל החיים תהפוך לחלק מרכזי בחיים, כדי ליצור כוח עבודה מותאם ולפתח מיומנויות המדגישות את היתרון האנושי על פני זה שיש למכונות.

"לאורך ההיסטוריה משברים בתחום הבריאות סייעו להניע חדשנות מדעית וחברתית, ועיצבו את דרכי ההתפתחות הכלכלית." אמרה שרה קרנאצי וובר, ראש תחום מדיניות וכלכלה תמטית בקרדיט סוויס: "המשבר הנוכחי אינו יוצא מן הכלל בהשוואה למשברים אחרים, אך במקום לשנות באופן קיצוני את העולם כפי שאנו מכירים אותו, נגיף הקורונה האיץ בעיקר את המגמות הקיימות, מה שגרם לשינוי מבני מהיר במגזרים רבים."

ננט הכלר-פידרבה, מנהלת השקעות ראשית בניהול עושר בינלאומי וראש כלכלה ומחקר גלובלי בקרדיט סוויס, אמרה: "ההשפעה המיידית של המגפה הייתה מוחלטת כאשר שוקי המניות והחברה בכלל נאבקו להבין את חומרת המצב. תגובת מדיניות מהירה ועוצמתית מצד ממשלות ובנקים מרכזיים המספקים הסדרי אשראי והקלות כמותיות, סייעה להוביל לתקופת התאוששות חזקה ומהירה יותר. אנו מצפים כי ההשלכות ארוכות הטווח יהיו פחות שליליות מאשר מיתונים גדולים אחרים לאורך ההיסטוריה".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully