וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת שיא בגיוסים ושפל באקזיטים

22.12.2020 / 9:59

דו"ח ההייטק הישראלי (The Israeli Tech Review) של IVC ומיתר הוא ראשון מסוגו בישראל הסוקר את כלל פעילות ההייטק הישראלי -גיוסי הון, מיזוגים ורכישות, ושוק ההון הציבורי ומנתח ממבט על את התחום

בווידאו: בעלי עסקים חוששים מסגירת החנויות בעקבות חציית רף התחלואה/צילום: סוניה גורודיסקי

שנת 2020 פותחת עשור עם צמיחה מואצת בגיוסי ההון בהייטק הישראלי, כך עולה מנתוני דו"ח ההיי-טק לשנת 2020, שפרסמו היום חברת המחקר IVC ופירמת עורכי הדין מיתר.

מהדו"ח עולה, כי בשנת 2020 היו 578 גיוסי הון בסכום השקעה כולל של כ- 9.9 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 14% במספר העסקאות מהשנה שעברה ובצמיחה של 27% בהון המושקע. הממוצע והחציון גדלו בשנת 2020, בין היתר, בשל 7 עסקאות של מעל ל-200 מיליון דולר השנה לעומת 3 עסקאות בשנת 2019.

כמו כן, נרשם שיא בגיוסי ההון בזירת חברות ההייטק הנסחרות בבורסות תל-אביב ובעולם. 121 חברות גייסו 6.55 מיליארד דולר בשנת 2020 לעומת 68 חברות שגייסו 1.95 מיליארד דולר בשנת 2019. מבחינת המשקיעים, המגמה הבולטת בשנת 2020 היתה התמקדות בחברות הפורטפוליו הקיים וגידול בהיקפי השקעות ההמשך. מספר ההשקעות מסוג זה גדל השנה מחוץ לטווחי ההשקעות שהכרנו בשנים האחרונות.

עיקרי הדוח

  • 578 עסקאות בסכום השקעה כולל של כ-9.9 מיליארד דולר; צמיחה של 14% במספר העסקאות מהשנה שעברה וצמיחה של 27% בהון המושקע
  • שיא גם בגיוסי ההון עבור חברות טכנולוגיה ישראליות הנסחרות בבורסה: 121 חברות גייסו 6.55 מיליארד דולר בשנת 2020 לעומת 68 חברות שגייסו 1.95 מיליארד דולר בשנת 2019
  • עם זאת, 2020 מסתיימת עם ירידה חדה במיזוגים ורכישות (M&A): 7.8 מיליארד דולר בלבד (ב-93 עסקאות) בהשוואה ל- 14.24מיליארד דולר (ב-143 עסקאות) ב-2019 (בנטרול עסקאות מעל 5 מיליארד דולר)
דוח הגיוסים וההנפקות של מיתר. יחצ,
צמיחה מואצת בגיוסי ההון/יחצ

באשר לגיוסי הון בהם השתתפו קרנות הון סיכון (מתוך כלל ההשקעות), בשנת 2020 השתתפו קרנות אלה ב - 371 עסקאות בסך השקעה כולל של 8.74 מיליארד דולר. מדובר בעלייה במספר העסקאות ובסך ההשקעה של קרנות הון סיכון לעומת השנה החולפת.

השקעות בסיבובים מוקדמים (Seed + A Rounds) חוו ירידה במהלך הרבעון הראשון והשני של שנת 2020, זאת בגלל חוסר הוודאות בשוק לאור משבר הקורונה, אך מגמה זאת השתנתה בהמשך השנה וברבעונים השלישי והרביעי חווינו זינוק בהשקעות קרנות הון סיכון מבחינת הסכומים ומספר העסקאות.

חברות צמיחה (המצויות בשלבים מתקדמים מבחינת בשלות המוצר ו/או הכנסות) גייסו גם ב-2020 סכומי שיא בהמשך למגמה שראינו בשנתיים הקודמות. סך ההשקעה בחברות צמיחה הסתכם ב-8.33 מיליארד דולר לעומת כ-1.6 מיליארד דולר בחברות בשלבים מוקדמים.

דוח הגיוסים וההנפקות של מיתר. יחצ,
עלייה בגיוסים ובהנפקות/יחצ

מיזוגים ורכישות

בכל הנוגע למיזוגים ורכישות, שנת 2020 מסתיימת עם ירידה חדה בעסקאות אלו שמסתכמות ב- 7.8 מיליארד דולר ב-93 עסקאות, בהשוואה ל- 14.24מיליארד דולר ב- 143עסקאות בשנת 2019 (בנטרול עסקאות של 5 מיליארד דולר ומעלה).

דוח הגיוסים וההנפקות של מיתר. יחצ,
מגמת ההשקעות השתנתה בהמשך השנה/יחצ

בדומה ל-2019, גם השנה רוכשים אמריקאים ריכזו כ-90% מכלל המיזוגים והרכישות.

במהלך 2020 התבצעו 18 הנפקות ראשונות (IPO) של חברות ישראליות בשווקי ההון בארץ ובעולם, בסך כולל של כ-1.6 מיליארד דולר. בסך הכל הגיעה פעילות החברות הציבוריות הישראליות בשווקי ההון לכ-6.55 מיליארד דולר ב-2020 (כולל הנפקות ציבוריות ופרטיות וגיוסי חוב) ב-121 עסקאות לעומת 1.95 מיליארד דולר שגוייסו ב-68 עסקאות ב-2019.

דוח הגיוסים וההנפקות של מיתר. יחצ,
ירידה חדה במיזוגים וברכישות/יחצ

לדברי מחברי הדו"ח, שירה עזרן, מייק רימון ואיתי פרישמן, שותפים במשרד מיתר: "בעוד שבשנת 2020, בעיקר לאור מגפת הקורונה, ראינו ירידה משמעותית בפעילות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות, הרי שבמקביל חלה עליה משמעותית בגיוסי ההון על ידי משקיעים ישראלים וזרים, הן במספר העסקאות והן בהון המצטבר שהושקע. באופן ספציפי, מספר הגיוסים של חברות בשלבי צמיחה גדל באופן משמעותי כמו גם סכום הגיוסים הכולל, מה שמצביע על המשך ההתבגרות והבשלות של עולם ההיי טק הישראלי, דבר שבא לידי ביטוי, בין היתר, בגידול במספר החברות שחצו את שווי מיליארד הדולרים (unicorns).

במקביל, שנת 2020 אופיינה בגידול משמעותי של גיוסים של חברות ישראליות בשווקי ההון, בין היתר בגלל שיעורי ריבית נמוכים שנבעו מחששות כלכליים לאור מגיפת הקורונה, תופעה שדחפה משקיעים רבים לשווקי ההון. גם עסקאות SPAC חוו צמיחה משמעותית ב - 2020, כאשר בארה"ב היתה זו שנת שיא מבחינת מספר הנפקות ה SPAC והסכום הכולל שגויס בהנפקות אלה. תחום נוסף שחווה המשך צמיחה ב - 2020 היה עסקאות ה - secondary, שמזה מספר שנים מהוות אפיק הנזלה משמעותי לבעלי מניות לפני הנפקת או מכירת החברה. על פי ה - pipeline הידוע לנו, המגמות הנ"ל תמשכנה גם ב - 2021, ורבות מהחברות הגדולות שצמחו בשנים האחרונות יבחנו את גיוסי ההון הציבוריים לצורך המשך צמיחה והתפתחות, מה שעשוי להביא בעקבותיו צמיחה במיזוגים ורכישות של חברות אלה בהם יעשה שימוש במניות נסחרות כתמורה. שנת 2020, שהיתה לאורך חודשים ארוכים תחת עננת הקורונה, מסתיימת באופן חזק ועם תקווה להמשך הפעילות המשמעותית בגיוסי ההון ובהנפקות ולצמיחה מחודשת במיזוגים ורכישות".

גיא הולצמן, מנכ"ל IVC ציין: "שנת 2020 מהווה דוגמא מצויינת מדוע נדרש ניתוח מעמיק ממספר זוויות ראיה בכדי להבין את פעילות ההיי-טק הישראלי. הדוח הכולל הראשון על תעשיית ההיי-טק בישראל, שמשלב בין נתוני גיוסי חברות, אקזיטים ופעילות בשווקי ההון הציבוריים, מספק את הצורך הנ"ל. הדוח, הוא תוצאה של שיתוף פעולה אסטרטגי בין IVC לפירמת מיתר, נעזר במידע שהתקבל ממשקיעים בישראל, ומהווה צעד נוסף בהפיכת IVC למקור מידע מוביל בתעשיה שמסתמכת יותר ויותר על נתונים.

"אנחנו מעריכים כי לאחר שנה מאתגרת אך מוצלחת מאוד עבור חברות סטארט-אפ ישראליות, ההיי-טק הישראלי ימשיך להוות מקור משיכה לשחקנים בינלאומיים מובילים, פיננסיים ואסטרטגיים. בשנה החולפת פעילות המשקיעים הזרים בישראל גדלה משמעותית, והביאה לזינוק בהיקפי ההון שהגיע לחברות צעירות ובשלות. אל מול האתגרים הפיננסיים בתעשייה, נראה בשנה הקרובה את משקיעים מוסדיים ישראלים מגדילים את המעורבות בתחום ויסייעו לחברות המקומיות להגיע לשיאים חדשים".

  • עוד באותו נושא:
  • גיוס הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully