וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לאומנות חיסונים": הקורונה היא מבחן נוסף לאחדות האירופית

עו"ד איתי מור

23.12.2020 / 9:38

באיחוד האירופי בנו על 450 מיליון מחוסנים, אבל המחסור בחיסונים מייצר בעיה. אם יעלה בדל חשש של העדפת המדינות החזקות על פני החלשות עלול להיווצר מרמור רב שאת תוצאותיו לא ניתן לצפות

בווידאו: ג'ונסון מכריז על הגבלות חדשות בשל גילוי זן חדש של קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מדינת ישראל החלה במבצע לחסן את רופאיה ואזרחיה. אף על פי שיש אזרחים שלא מתכוונים להתחסן, רובה של האוכלוסייה מתכוון לעשות זאת, דבר שיקל על צוותי הבריאות. לעומת זאת, האיחוד האירופי נתקל בקשיים לא קטנים על מנת לסיים עם המגיפה ביבשת. מדינות האיחוד סמכו על כך שבחורף יהיו מספר חיסונים זמינים אלא שבסופו של דבר יש כמות מוגבלת והחשש בקרב המדינות השונות הוא שהמחלה עשויה להמשיך להכות עמוק אל תוך 2021, להוות מעמסה על בתי החולים ולעכב את ההתאוששות הכלכלית המצופה.

שלל סיבות מדעיות, לוגיסטיות וענייני תקינה גרמו לכך שכרגע רק שני חיסונים - מפייזר ומודרנה - יהיו זמינים בקרוב במדינות האיחוד האירופי. כמובן שהם לא יספיקו לכל העולם. האיחוד האירופי הסתמך על חיסונים מחברות נוספות שהיו מכסים 450 מיליון איש, אך אלה עדיין לא נראים באופק.

27 המדינות באיחוד האירופי הסכימו לתת למועצה האירופית, שהיא למעשה הרשות המבצעת המשותפת לרכוש חיסונים באופן מרוכז, ולחלק אותם למדינות על פי גודל האוכלוסייה שלהן. במועצה אומרים שהוזמנו מראש כמעט שתי מיליארד מנות חיסון משישה ספקים, כולל כ־300 מיליון מפייזר וכ־160 מיליון ממודרנה. שני החיסונים האלה, כמו חיסונים רבים אחרים, צריכים להינתן בשתי מנות לאדם. המשמעות היא שההזמנות שנעשו עד כה יספיקו רק למחצית מאוכלוסיית אירופה.

מתחסנת בת 90, מקבלת חיסון נגד קורונה של חברת פייזר בהמילטון, סקוטלנד, בריטניה. רויטרס
מי כן ומי לא? מתחסנת בת 90 בסקוטלנד/רויטרס

בריטניה, שכעת אינה מדינה באיחוד, הפכה למדינה הראשונה שהחלה בתוכנית החיסונים, והחלה לתת זריקות של החיסון של פייזר ב־8 בדצמבר בעשרות בתי חולים במדינה. בשבוע הבא בריטניה מתכננת להרחיב את התוכנית כדי שתכלול גם רופאים מקומיים. מדינות האיחוד האירופי יצטרכו לחכות לפחות חודש נוסף. סוכנות תקינת התרופות של האיחוד, "סוכנות התרופות האירופית" (EMA), צפויה להודיע מה דעתה על החיסון של פייזר ב־29 לדצמבר ועל החיסון של מודרנה ב־12 לינואר.

שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל, קרא לאחרונה להימנע מהסיכון של "לאומנות חיסונים" והזכיר כיצד בתחילת המגפה נוצרה תחרות בין מדינות להצטיידות בציוד מיגון אישי, כמו מסכות רפואיות. לדברי בורל, האיחוד האירופי חתם על הסכמים עם שורת חברות תרופות על מנת להבטיח כי אוכלוסיית אירופה כולה תוכל לקבל חיסונים. עד כה הבטיחו באיחוד את רכישתן של כ-1.5 מיליארד מנות חיסון מחברות בשלבים מתקדמים של פיתוח.

דוגמא קצרה מהיבשת יכולה להמחיש את גודל התסכול, פורטוגל, מדינה בעלת 10.5 מיליון תושבים צפויה לקבל עד סוף חודש ינואר רק כ-300 אלף חיסונים שיספיקו כאמור לקבוצה מצומצמת של כ-150 אלף איש (כ-1% מכלל האוכלוסייה). כמויות משמעותיות יותר צפויות להתקבל רק בהמשך השנה כשכרגע קיים חוסר וודאות לגבי מועדים מדויקים.

כעת, אזרחי אירופה נושאים עיניהם על מנת לראות כיצד יתקדמו החיסונים. אם יעלה בדל חשש של העדפת המדינות החזקות על פני החלשות עלול להיווצר מרמור רב שאת תוצאותיו לא ניתן לצפות. שאלה גדולה היא גם איך יתנהלו כל החיסונים בכל מדינה והאם כולן יעמדו באותו קצב? לכן, הווירוס לא רק משפיע על הכלכלה האירופית הוא גם משפיע על חוסנה וחוזקה.

עו"ד איתי מור הוא יו"ר הארגון הציוני "מעבר לקשת - פורטוגל"

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully