וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שטן בגוף אדם": בת הזוג תבעה את הגרושה, זכתה - ולא קיבלה שקל

23.12.2020 / 14:34

"שטן בגוף אדם", "מטפלת רוחנית", "שטיפות מוח". קרב השמצות בפייסבוק בין בת הזוג הנוכחית לגרושה הגיע לבית המשפט. השופטת פסקה לטובת התובעת, אבל לא חייבה את הנתבעת, ויש לכך סיבה טובה

-

תביעות לשון הרע הפכו נפוצות בשנים האחרונות בבתי המשפט לענייני משפחה. יותר ויותר תביעות מסוג זה מוגשות בסכסוכי משפחה המלווים מטבע הדברים ברגשות ויצרים - המסלול הבטוח להוצאת דיבה.

לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון בתביעה שהגישה אישה כנגד גרושתו של בן זוגה, לאחר שזו פרסמה מספר תגובות בפייסבוק ובאחת מהן אף כינתה את בת הזוג הנוכחית "שטן בגוף אדם". בתביעה ציינה התובעת כי הגרושה האשימה אותה שלקחה את בנה למטפלת רוחנית כדי שתטמיע בו שהיא אמו האמיתית והם נשמות תאומות. בנוסף טענה התובעת כי הגרושה כתבה בפייסבוק כי בנה בן ה-10 גדל בבית אביו ובת זוגו והבית שלהם מתנהל כמו כת, שטיפות מוח והשמצות בלתי פוסקות.

בפסק דין מנומק היטב בחנה השופטת מירית פולוס את הפרסומים וקבעה כי אלה אכן עולים כדי "לשון הרע" כמשמעם בחוק. בחינה מדוקדקת העלתה כי אותם הפרסומים אינם יכולים ליהנות מן ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע, אך למרות זאת - הנתבעת לא חויבה בתשלום פיצויים לתובעת.

שתי נשים רבות. ShutterStock
שתיהן ניצחו, שתיהן הפסידו/ShutterStock

השופטת פולוס בחנה את הנסיבות ומצאה כי בת הזוג הנוכחית מעורבת באופן פעיל בסכסוך הגירושין הטעון בין בן זוגה וגרושתו, עד כדי כך שהיא אפילו תרמה תרומה משמעותית לניכור שקיים בין הגרושה ואחד מילדיה הקטינים. בת הזוג התובעת הוציאה בעצמה את דיבתה של הגרושה והכפישה אותה בפני ילדיה - פעולה שנמצאה ע"י השופטת כפוגענית יותר מאשר פרסומי הפייסבוק של הגרושה.

"מי שמגיע לבית המשפט ודורש לפסוק לזכותו פיצוי בגין פגיעה בשמו הטוב", כתבה השופטת פולוס, "נכון שיקפיד אף הוא בשמו הטוב של הצד שכנגד". תביעות לשון הרע בתוך המשפחה צריכות להיבחן כחלק ממכלול הסכסוך והנסיבות. במקרים בהם "כולם מכפישים את כולם" אין מקום לקבל תביעת לשון הרע ולפסוק פיצויים כספיים, שכן הדבר עלול לעודד הגשת תביעות. בחינת מכלול הנסיבות הקשורות בסכסוך אף הביאה עמה פסיקה מקלה באשר לחלק מן הפרסומים - מה שחיזק את דחייתה של התביעה.

עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד "הופמן & פרידנברג" המתמחים בענייני משפחה וירושה מסבירים כי מדובר בפסיקה צודקת. לדבריהם, "בתי המשפט לענייני משפחה צריכים לסייע בהנמכת להבות סכסוכי גירושין. הוצאת דיבה איננה עניין של מה בכך ונאסרה בחוק, אולם זכות הפיצויים איננה אבסולוטית - היא צריכה להיבחן ע"פ הנסיבות הכוללות של הסכסוך, ויש לממשה רק בנסיבות חריגות ולא במקרים שבהם מי שתובע את כבוד הזולת כלפיו איננו נוהג באותה המידה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully