וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שלמדנו השנה: הלקחים המרכזיים שהופקו בעולם ההייטק

30.12.2020 / 9:20

2020 הייתה, כידוע, שנה מאוד לא פשוטה, גם בתעשיית ההייטק. מנכ"לים ואנשי מפתח בחברות מספרים כיצד פעלו וכבר מעיפים מבט ל-2021: "צריך לחשוב איך יכולה תעשיית ההייטק להשפיע על מגזרים אחרים"

נתניהו: ישראל תהיה המדינה הראשונה שתצא ממגיפת הקורונה בתוך כמה שבועות/צילום: לע"מ

מארוול ישראל: לעבוד מהר, יעיל וחלק

גיא אזרד. שלומי יוסף,
גיא אזרד/שלומי יוסף

במרכזי הפיתוח של מארוול בישראל, הפועלת בתעשיית השבבים בתחומי תקשורת, אחסון ומחשוב, חוו בשנת 2020 אתגרים לצד הזדמנויות חדשות.

גיא אזרד, מנכ"ל מארוול ישראל משתף: "האתגר הראשון שהיה בפתחנו הוא לוודא שהמעבר למודל עבודה מהבית יתנהל בצורה מהירה, יעילה וחלקה. לצד ההסתגלות למצב החדש, היה חשוב לנו גם לעמוד ביעדים שהוצבו לשנת 2020. יעדים שלא השתנו בשל הקורונה, והצריכו מאמץ נוסף בכדי לעמוד בהם. לאורך כל הדרך התמודדנו גם עם האתגר האנושי שהווה מנת חלקו של העולם כולו. העבודה מהבית שוחקת ומעייפת, ועבודה בסביבה וירטואלית מייצרת קשיים מגוונים. המחויבות שהעובדים גילו לאורך כל הדרך סייעה לנו להגיע לנקודה הנוכחית באיתנות ובסיפוק גדולים ואני מלא הערכה על כך. בצד העסקי, הקשר עם הלקוחות הקיימים התחזק באופן ניכר ולמרות הווירטואליות, העמקנו את הקשרים העסקיים עמם והתחושה היא שכולנו "בסירה אחת" ויש המון הבנה ואמפתיה. הצלחנו גם ליצור קשרים עם לקוחות חדשים ולמדנו שגם באמצעות זום, ניתן לייצר דינמיקה והליך היכרות טובים. תעשיית ההיי-טק תמשיך להיות הקטר של המשק הישראלי, ועל מנת שזה אכן לא יעצור, נכון שהמדינה והאקדמיה יסייעו בשני היבטים. מצד אחד, חשוב להגדיל את מכסות הסטודנטים בתחומים הרלוונטיים ומצד שני, לשמור על איכות הוראה גבוהה, בכדי שנמשיך להוביל את החדשנות ואת התעשייה בישראל ובעולם".

רים אשקר-שאהין, מנהלת וריפיקציה במארוול ישראל: "בתור ראש צוות לא קל לשמור על החיבור של העובדים מרחוק, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. דבר נוסף שהיה מאתגר הוא למצוא את האיזון הנכון בין העבודה לבין הבית - ברגע שהכול מתבצע מהבית אז הגבולות מטושטשים. חברות ההיי-טק היו מאוד יציבות ואפילו גדלו וצמחו ואולי מהצד זה הצטייר כמו בועה, אבל זה לא אומר שהן עמדו מנגד. חברות רבות נרתמו ועזרו לקהילה לאורך כל תקופת המשבר. עולם ההיי-טק והמחשבים הם שפה, ואני חושבת שחשוב היום לדעת גם את השפה הזו. יש כיום יותר ויותר אנשים במגזר הערבי, כולל נשים כמוני, שנחשפים לתחום ההיי-טק ואני מאמינה שעם הזמן מספרם יעלה".

סאיקי מדיקל: מבינים את האימפקט

פרי דוידסון. אייל יצהר,
פרי דוידסון/אייל יצהר

סאיקי מדיקל הנה החברה הראשונה בעולם שהצליחה לאפשר מתן צמח בשאיפה ברמת תרופה באמצעות טכנולוגיה שפיתחה, והייתה זו שהצליחה לגלות, באמצעות מחקרים קליניים, מהו המינון הנכון והמדויק להפגת כאבים ומזעור תופעות לוואי של קנאביס בשאיפה.

פרי דוידסון, מייסד ומנכ"ל החברה: "כחברת מוצר שמשלב חומרה, ביולוגיה ותוכנה - עבודות המחקר, פיתוח וההנדסה תלויות משמעותית בנוכחות במעבדות השונות, לכן העבודה מהבית מהווה אתגר רציני. המשימה הייתה לאזן בין הצורך בנוכחות פיזית בכדי להמשיך להניע את הספינה קדימה ולייצר המשכיות, לבין ההבנה והזדהות עם הקשיים שהצוותים חווים. לשמחתי, בסאיקי החבר'ה מבינים היטב את האימפקט המשמעותי של המוצר שלנו ואת תרומתו לאיכות חייהם של המטופלים שלנו, לכן כולם התגייסו ועשו כל שביכולתם, ביצירתיות ויעילות. העבודה בחלל וירטואלי האירה לנו כשלים רבים בדרך שבה ניהלנו פגישות, ומסייעת לנו מאד ללמד את עצמנו איך להיות אפקטיביים הרבה יותר. כולנו מרגישים את החיסרון שבמפגש החברתי פנים אל פנים, ומצאנו דרכים יצירתיות לענות על הצורך הזה מבלי לפגוע בתחושת הביטחון האישי שלנו.

"עכשיו כשפגישות וירטואליות הפכו למיינסטרים, מעניין יהיה לחזות איך נחווה את המהפכה העולמית הזו באמצעות השוואה למהפכות קודמות. כיוון אחד אולי הוא המעבר מדואר-נייר לאימייל. המאמץ למשל בדף, עט, כתב יד, מעטפה, בול, הליכה לתיבת דואר וזמן המשלוח המייגע, לא מצדיק שליחת מכתב של משפט אחד. באימייל, משפט אחד קצר זה דבר שגור ובכך מאיץ תקשורת וזמן תגובה אדיר. האם החסכון בלבוש, נסיעה, חניה, הליכה, קפה, חיבור מחשב, שיחות חולין ונסיעה חזרה בפקקים יהפוך למקובל פגישות של 5 דקות במקום שעה, ובכך נאיץ משמעותית שיתופי פעולה".

נע'ם דאוד מהנדסת איכות בסאיקי מדיקל: "סטארטאפים המפתחים מגוון פתרונות חדשניים בעולמות הבריאות למדו והתפתחו המון בזכות תשומת הלב הרבה שהעולם כולו הקדיש לנושא של פתרונות רפואיים חכמים. בתחילת הקורונה הייתה תחושה של אי וודאות כלפי הכול, אולם בהמשך היא התפוגגה והצלחנו להתאים את עצמנו לעידן החדש. בחברה היו מאוד קשובים אלינו ויצרו מודל עבודה גמיש כדי שכל עובד יבחר כיצד יותר נוח ומתאים לו יותר לעבוד - מהבית או מהמשרד. לא אגיד שזה קל ונוח לעבוד מרחוק, במיוחד מבחינה חברתית. הסמול טוק האנושי עם הקולגות בעבודה הוא דבר שאי אפשר להשוות אותו לאינטראקציה דיגיטלית. איני חושבת שהפתרון הוא להפוך את כולנו להייטקיסטים אלא לחשוב איך אפשר באמצעות ההיי-טק להשפיע על סקטורים נוספים, להיות מחוללי שינוי, ולסייע לאחרים לתת פתרונות טובים ומתקדמים יותר".

BTG: להציב רף גבוה

טל לוי. עופר חג'יוב,
טל לוי/עופר חג'יוב

חברת BTG (ביוטכנולוגיה כללית) היא מרכז מו"פ וייצור ישראלי של תרופות ביולוגיות, בבעלות קונצרן התרופות השוויצרי Ferring.

טל לוי, מנכ"ל החברה, מסכם את שנת 2020 ומספק כמה תובנות אישיות: "הקורונה כפתה על כולנו מצב של חוסר וודאות וזהו האתגר המרכזי. במקום תוכניות ארוכות טווח, צריך להתנהל משבוע לשבוע תוך בדיקה מתמדת של מצב העובדים מבחינה בריאותית, מורלית, אישית וכמובן מקצועית. לשמחתי הרבה, לא הוצאנו עובדים לחל"ת, הצלחנו לשמר את השכר והתנאים, אפשרנו עבודה גמישה ככל האפשר מהבית, הדרכנו את המנהלים לזהות קשיים וסיפקנו להם כלים להתמודדות. הקושי עם הבידוד גרם ליותר ויותר עובדים לבקש להגיע למשרדים ולמפעל ואנחנו מאפשרים זאת תוך שמירה בלתי מתפשרת על בריאותם ותוך שמירה על רצף תפעולי ואספקת המוצרים שלנו לשוק בזמן ובאיכות הנדרשים. כחברה שפועלת בתחום פיתוח וייצור תרופות, פנו אלינו חברות שמפתחות טיפולים לקורונה וביקשו שנסייע להן, למרות שאנחנו לא עוסקים ביומיום בתחום החיסונים. התגייסנו למשימה ועם שתי חברות אנו מתקדמים בפיתוח חיסון. בימים כתיקונם סטארטאפים בתחומי הבריאות נוטים לצאת עם הפיתוח ובוודאי עם הייצור לחו"ל. הקורונה חידדה את היתרונות שיש בישראל בתחום הביוטק וגרמה לחברות צעירות לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות לקדם את הפיתוחים שלהן בארץ.

העצות שלי לשעת משבר - להציב רף גבוה ולא לוותר בגלל המצב. לדעת להיות גמישים ולשנות היכן שצריך אבל גם לקבוע ולייצר מדיניות ברורה דווקא ברגעים לא שגרתיים ולייצר ודאות ושקיפות ברגעים של חוסר יציבות וקושי".

יוסי דהן, מוביל תחום ולידציה של מערכות ממוחשבות: "בימים אלה אני מנהל פרויקט ארוך טווח שמצריך עבודה גם עם קבלנים חיצוניים ועם עובדי החברה, וזה לא פשוט לתאם את העבודה מבחינת הקפסולות בהן אנחנו עובדים מה שגרם לעיכובים בעבודות עובדי קבלן. הפגישות פנים אל פנים חסרות ולזה הכי התגעגעתי. למרות שהחברה מוגדת כמפעל חיוני, התקופה הזו הוכיחה כי עבודה מהבית היא לא מילה גסה, אלא אופציה טובה שכדאי לשמר במינון סביר גם לאחרי הקורונה. הקורונה עשתה גם דברים טובים: גרמה לנו להקדיש יותר זמן למשפחה, זה ללא ספק רווח גדול לכולם, בעקבות הקורונה הבנתי כמה החיים שלפניה היו מאד עמוסים ושוחקים, הקורונה איפסה את העולם מהרבה בחינות."

DriveNets: "למדנו שהתעשייה מאוד עמידה"

עידו סוסן. דורון לצטר,
עידו סוסן/דורון לצטר

עידו סוסן, מנכ"ל DriveNets, סטארטאפ ישראלי מוביל בעולמות התקשורת והרשתות, המפתח את הפתרון Network Cloud, מסכם את השנה עם הרבה אופטימיות: "לאנשי היי-טק יש את המיומנות והיכולת להתאים את עצמם ולעבוד מכל מקום. האתגר היה לעשות מעבר מחשבתי מהיר בין המצב הקיים לסיטואציה קיצונית שהעולם לא היה רגיל אליו. על מנת שלא נפגע בהמשכיות העסקית ונאפשר לעובדים לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר ובצורה הנוחה ביותר, נתנו להם את כל מה שהם צריכים על מנת לעבוד מרחוק. למדנו כיצד לסייע לעובדים חדשים בחפיפה ובחיבור ל-DNA של החברה בלי פגישות פנים אל פנים, משהו שחשבנו פעם שבלתי אפשרי לעשות.

הניתוק הפיזי מלקוחות פוטנציאליים האריך את תהליך המכירה, אך זה קרה לכולם, ולכן לא הרגשנו שאנחנו מאחורי המתחרים שלנו. המצב הלא שגרתי גרם לנו להיות יותר יצירתיים בקשר עם לקוחות ולקוחות פוטנציאליים ולהמציא את תהליך המכירה שלנו מחדש. בנוסף, גילינו שיש לנו יותר זמן לעבוד ולנהל פגישות, בגלל שזמן התזוזה ממקום למקום, אם זה בנסיעה או בטיסה, נחתך. למדנו שתעשיית ההיי-טק הישראלית היא תעשייה מאוד עמידה. היצירתיות והיכולת שלנו לחשוב ולהגיב מהר באה לידי ביטוי באופן בולט - אם אי אפשר להיכנס דרך הדלת ניכנס דרך החלון".

רינה ברלין, ראש צוות פיתוח ב-DriveNets משתפת על האתגר הכפול בשנה האחרונה: "האתגר העיקרי שלי היה הכניסה לתפקיד חדש של ראש צוות. הייתי צריכה לבנות צוות, ליצור דינמיקה חברתית, להקנות הרגלי עבודה ולבצע חפיפות בעת הצורך, במצב שאף אחד עוד לא ידע כיצד להתמודד איתו. בשנה האחרונה התחדדה לי העובדה שצריך לעבוד קשה מאוד בשביל להגיע להיי-טק ועוד יותר קשה בשביל לשמור על המקום שלך ולהישאר רלוונטי. גם הנושא של נשים בהיי-טק עלה בחדשות, ואי אפשר להתעלם מכך שבצוותי הפיתוח ובצוותים הטכניים אחוז הנשים די נמוך בכלל התעשייה, ואני מאוד מאמינה שאין סיבה לכך וגם נשים יכולות וצריכות לדעת שהן יכולות להשתלב".

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully