וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד הזרם: החברות האלה הצליחו השנה לנצח את הקורונה

29.12.2020 / 11:47

לא רק הייטק: מי שידע להסתגל במהירות, ניצל את משבר הקורונה לקפיצת מדרגה. ישנם עסקים שמצאו נישות מפתיעות שהפכו את המשבר להזדמנות

בווידאו: ועדת החינוך החליטה - תלמידי ה'-י' ילמדו בבית הספר בסגר/צילום: ערוץ הכנסת

כמעט שנה שהקורונה איתנו והמשבר אילץ רבים לחשב מסלול מחדש. החברות שהשכילו להסתגל במהירות לשינויים בשוק ולצרכי הצרכנים, והתאימו את עצמן הצליחו במידה רבה להפוך את המשבר להזדמנות ולשמור על רלוונטיות. החיסון שבפתח יתמודד אולי עם רמת התחלואה, אך השינויים וההשפעות הכלכליות ימשיכו ללוות אותנו עוד זמן רב. כך עסקים אשר זיהו את הצרכים החדשים והתאימו את המוצר והשירות כגון בענף השילוחים, המימון שמספק חמצן פיננסי לעסקים והדיור.

מאפשרים לעסקים הקטנים להסתגל למשבר

חברת UPS בישראל המתמחה בשירותי משלוחים ולוגיסטיקה גלובלית ופנים ארצית, הקימה פלטפורמת משלוחים חדשה, UPS Easyship, כשהיא מתמקדת בקהל חדש מבחינתה- פלח העסקים הקטנים ובעלי אתרי סחר. הפלטפורמה החדשה מאפשרת הזמנת משלוח אונליין בתוך דקות ספורות, והגעתו כמעט לכל נקודה בארץ, עד הבית או לנקודת איסוף, בתוך יום עסקים אחד או שניים, וכן שילוח לחו"ל בתוך ימים ספורים.

בתקופת הקורונה חלה עלייה חדה של עשרות אחוזים במשלוחי האיקומרס - על פי נתוני דואר ישראל, ישראלים הזמינו בחודש נובמבר האחרון כ- 3.5 מיליון חבילות מחו"ל. העסקים הקטנים רוצים גם הם נתח מעוגת ההזמנות אונליין. הם למדו, כמו כל המשק, שכדי להמשיך ולהתחרות עליהם לעבור לשיווק מקוון ולבצע משלוחים. בחלק מהמקרים המציאות היא שהכתיבה את השינוי - החנויות הפיזיות נסגרו, לקוחות נמנעו מלהגיע, והפתרון הנכון הוא לשלוח את המוצרים אל בית הלקוח. אך בניגוד לרשתות הגדולות שמיהרו להיערך מחדש, העסקים הקטנים מתקשים, לעיתים קרובות, לבצע את המעבר. החסמים הם לרוב כמות המשלוחים הנמוכה לעסק, וחוסר היכולת להתחייב על כמות חודשית. בחלק גדול מהמקרים אף מדובר על עסקים חדשים שנפתחו בחודשי משבר הקורונה- עסקים שמגששים את דרכם ומחפשים פתרון פשוט ולא מחייב. בדיוק על הפערים האלו מציעה UPS לגשר.

"באופן מסורתי אנחנו עובדים מול התעשייה ובעיקר מול חברות גדולות ובינונית", אומר רונן כהן, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב-UPS ישראל, "אבל אנחנו מזהים מגמה של התגברות הצורך מצד קהל רחב ומגוון שנזקק לשירות שילוחים מהיר, אמין ויעיל בדגש על אספקת שירות אופטימלי ללקוחות הקצה".
בעוד החברות הגדולות מורגלות בעולם השילוח, ומבינות בפתיחת קו האשראי, הפקת שטרי מטען, התנהלות נכונה מול המכס ועוד, לעסקים הקטנים אשר פותחים חנות דיגיטלית, כל זה חדש - הם רוצים לשלוח את המוצר שלהם באופן הפשוט ביותר עם כמה שפחות סיבוכים. "זיהינו את הקשיים שעומדים בפני העסקים הקטנים והבינונים ובנינו את מערכת Easyship כדי להקל עליהם לפרוץ את המחסומים הללו. היה לנו חשוב ליצור תהליך אינטואיטיבי, תכליתי ומהיר שמאפשר למלא את כל הפרטים הדרושים לשילוח בתוך דקות בעמוד אינטרנטי".

החברה מציעה לעסקים הקטנים והבינונים שירותי משלוחים ללא פתיחת כרטיס לקוח, וללא המתנה לפתיחת קו אשראי, בתהליך הרשמה מהיר ולא מחייב. המסלול המוצע ללקוחות Easyship הנו ללא התחייבות חודשית או תשלום מראש. אז מה כן? מחירי משלוחים המותאמים לעסקים הקטנים, עם עלות מינימום של 100 שקל לאיסוף הזמנה, כך שמשתלם יותר לצבור 2-3 משלוחים ולהוציא יחד. כמיטב המסורת של UPS, המשלוחים יגיעו תוך ימים ספורים ליעד המבוקש.

חודרים

רונן כהן. סימה ויקרוביצקי,
רונן כהן/סימה ויקרוביצקי

אלטרנטיבות למצוקת האשראי בעקבות המשבר הכלכלי

עם פרוץ הקורונה הוקפאו כ-30% מהמשכנתאות בישראל. הלווים שנפלטו משוק האשראי הבנקאי פונים לקרנות חוץ בנקאיות הגובות ריביות של 8%-12% ומהוות הזדמנות למשקיעים אשר מחפשים תשואה הולמת לסיכון. נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שישנם כמיליון מחוסרי עבודה שפוטרו או הוצאו לחל"ת, את עומק המשבר מדגיש אירגון ה-OECD שמתריע כי ייקח למשק עוד לפחות שנתיים להשתקם. בתוך המשבר, רבים חייבים לחדש את התזרים כדי לספק את החמצן לעסק.

במרץ, רגע לפני התפרצות מגפת הקורונה, היקף המשכנתאות המצטבר בישראל עמד על יותר מ-390 מיליארד שקל, ששולמו באופן שוטף. בתחילת השנה כאמור, הוקפאו כ-30% מהמשכנתאות בהיקף של כ-93 מיליארד שקל. כל הבנקים למשכנתאות ורבים מהבנקים המסחריים אפשרו בצעד תקדימי ללווים הקפאה של תשלומי המשכנתא למשך שישה חודשים במצטבר ללא קנסות. זהו מהלך שהתאפשר כיוון שהבנקים חששו שלווים רבים לא יעמדו בתשלומי המשכנתא כתוצאה מאובדן מקום עבודה או הכנסה מעסק שנסגר או נפגע קשות מהשלכות המגיפה.

רבים נכנסו לראשונה בחייהם למצוקה תזרימית, ומתקשים לקבל הלוואות מהבנקים כיוון שדירוג האשראי שלהם ירד. כחודש לפני תום מועד תקופת ההארכה, הודיע הפיקוח על הבנקים על גיבוש מתווה נוסף לדחיית תשלומים עבור משכנתאות והלוואות צרכניות, אולם אסור להתבלבל, לא מדובר בוויתור על תשלומים, אלא דחייה שמשמעה מתן אשראי חדש למעשה שתשולם בפריסה מחודשת או בהגדלת ההחזר החודשי בסיום התקופה.

נכון להיום כ-60% מנוטלי המשכנתאות חזרו לשלם באופן שוטף את תשלומים המשכנתא. שתי אוכלוסיות אשר נפלטו לחלוטין משוק האשראי הבנקאי: הקבוצה הראשונה היא לקוחות שנקלעו לקשיים כלכליים והבנק לא מעוניין להגיע איתם להסדר. ללווים אלו אין מקורות מימון עצמאיים והם צפויים למכור את הנכס שברשותם או לפנות לשוק החוץ בנקאי.

הקבוצה השנייה היא של לווים חדשים שהיו אמורים לקבל משכנתא ללא בעיות מיוחדות, אך חלקם הגדול אינו עומד כרגע בדרישות בנק ישראל בעקבות הרעה במצבם הפיננסי. לווים אלו שזקוקים להון כדי להשלים עסקת קניית דירה או לצרכים אחרים נאלצים לפנות לשוק החוץ בנקאי היקר משמעותית ולקחת הלוואות גישור לתקופות קצרות ובינוניות ומנגד הזדמנות למשקיעים לראות תשואה הולמת לסיכון שהם נוטלים, כך שקרנות חוץ בנקאיות תפסו תאוצה.

יגאל צמח, מנכ"ל קרן גשרים להלוואת חוץ בנקאיות מגובות נדל"ן אומר כי "לווים איכותיים שנפגעו מהקורונה וחלקם הגדול יחזרו לאיתנות פיננסית עם סיום המשבר, נתקלים בקשיים בעקבות פיטורין או יציאה לחל"ת. בשונה מהסתכלות משרד האוצר והבנקים, אשר מעריכים את הלווים במידה רבה על בסיס התזרים שנפגע במשבר, קרנות חוץ בנקאיות מגובות נדל"ן, מסוגלות להסתכל מעבר לכך ולבצע חיתום מהיר ואיכותי לנכסים, ועל בסיסם להעניק הלוואות".

יגאל צמח. עמית גושר,
יגאל צמח/עמית גושר

המודל האמריקאי של שוק השכירות נותן לצעירים אלטרנטיבות ותקווה - ואפשר גם בישראל

הקורונה הביאה למכה כלכלית קשה גם בארה"ב שמתמודדת עם השלכות המגיפה הקשות. וערים מובילות ביניהן ניו יורק וסן פרנסיסקו החלו לראות גלי הגירה בכיוון היציאה מהעיר. מספר הבתים המוצעים למכירה בסן פרנציסקו זינק ב-150% לעומת השנה שעברה והכותרות בתקשורת זועקות שניו יורק לא תחזור למה שהייתה. צעירים רבים ששילמו שכר דירה גבוה בערים אלו, אך ללא היתרונות התרבותיים, הפנאי ובידור, בחרו לעזוב לערים אחרות, פחות צפופות באזורים נוחים ומרווחים, בהם יכולים להמשיך לעבוד מהבית ולשלם שכירות בשיעורים נמוכים בהרבה.

הדר גולדמן. יחצ,
הדר גולדמן/יחצ

"בארה"ב הבינו שאפשר לחיות מצוין בשכירות, בלי להשקיע את כל ההון במשכנתא, כך שמי שלא יכול או לא רוצה לרכוש דירה, עדין יכול לחיות בדירה איכותית ומתוחזקת ברמה גבוהה, ולשמור על גמישות וחופשיות בחיים לעבור דירה, להחליף דירה או אפילו עיר מגורים. הקורונה רק חיזקה את המגמה הזו", אומר איש הפרסום לשעבר, הדר גולדמן, מייסד גולדמן השקעות, אשר משקיעה למעלה מ-10 שנים במקבצי הדיור להשכרה, מולטי פמילי בארה"ב. החברה הפרוסה בכעשר מדינות בארה"ב גייסה כבר יותר מחצי מיליארד דולר ממשקיעים. "שוק השכירות בארה"ב בעלייה בערי מטרופולין שונים, אשר מושכים אליהם צעירים משכילים מחד ועובדי 'צווארון כחול' מצד שני, מכל רחבי ארה"ב. היתרונות של מודל השכירות שלנו עבור שוכרים הפך לאטרקטיבי מאוד עבור משקיעים, אשר מבינים את ערך שוק מתחמי הדיור בארה"ב ואת יכולות ניהול הנדל"ן שלנו וקורץ לצעירים שצריכים גמישות ולא רוצים או יכולים לרכוש דירה, או להמשיך לשכור בערים שהקורונה היכתה בהן. זאת ועוד, הטכנולוגיה הייחודית שלנו מאפשרת לשמור על מחירי שכר דירה סבירים מבלי להעלותם ועדיין להרוויח כסף כתוצאה מיעילות טכנולוגית - ואין כל סיבה שלא יתרחש תהליך דומה גם בישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully