וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשישן פוגש חדש: כך הטכנולוגיה עוזרת לבני הגיל השלישי

29.12.2020 / 15:31

בעשור האחרון חלה קפיצה אדירה בחברות שמספקות פתרונות בתחום הגרוטכנולוגיה. התוצאה: שמירה על בריאותם, בטיחותם ונוחות חייהם של זקני השבט. הנה כמה מההמצאות והשינויים שהביאו לנו

בווידאו: ישראל נכנסה לסגר שלישי - המשטרה הציבה עשרות מחסומים/צילום: שי מכלוף

משאת הנפש של בעלי עסקים רבים היא ללכוד את תשומת הלב של בני הנוער, שנחשבים לקהל שלא מהסס לבזבז כסף. בפועל, פלח השוק החם ביותר הוא הסבא והסבתא שלהם. כן, נתונים מלמדים כי פלח שוק זה מחזיק בנתח של לא פחות מ-70% מכלל ההון במשק ובניגוד לצעירים, אוכלוסיית הגיל השלישי מהווה ענף צרכני שרושם שיעורי צמיחה של מאות אחוזים בשנים האחרונות.

לכאורה, ההסבר לכך טמון רק בעליה בתוחלת החיים, אולם בפועל, במרוצת העשור האחרון חל תהליך סוציואקונומי משמעותי של הצערת קבוצת הגיל השלישי. אם לפני עשור תחת מטרייה זו נכללו אלו שפרשו לפנסיה, הרי שכיום ההגדרה מתייחסת לבני 55 ומעלה. לאור כך, בעשור האחרון חלה קפיצה אדירה בחברות שמספקות פתרונות בתחום הגרוטכנולוגיה המשלב גרונטולוגיה וטכנולוגיה, ועושה שימוש, בין היתר, בטכנולוגיה מסייעת (Assistive Technology), ועיצוב מכליל (Inclusive Design) לחיים עצמאיים ושיתוף בחברה של זקנים, תוך שמירה על בריאותם, בטיחותם ונוחות חייהם.

עד כמה התחום הזה התפתח בשנים האחרונות? סקרנו בקצרה מקצת מההמצאות והשינויים.

אולם התצוגה גוד לייף. מנחם עז,
גם להם מגיע לעשות צעד קדימה/מנחם עז

בינה מלאכותית מתריעה על הידרדרות

הפיתרון של חברת Essence משלב מספר מערכות התרעה שמשלימות זו את זו, שבבסיסן נמצאת רכזת חכמה, שמאפשרת מתן הגנה מלאה לקשיש, הן בביתו והן מחוצה לו. זו מחוברת למוקד רפואי ומנתחת מידע ונתונים באמצעות שורת חיישנים כאשר הבינה המלאכותית שבה, מאפשרת לגלות הידרדרות בבריאותו של הקשיש ובמקרה של בעיה, נשלחת התראה מיידית לספק השירות הרפואי או לבן המשפחה. לרשותו עומדת האפשרות להתחבר למערכות באמצעות אפליקציה בטלפון החכם.הרכזת החכמה מסתייעת בלמידה עמוקה כדי לחזות מצבים עתידיים. לדוגמה, אם קשיש המתגורר לבדו, אינו פותח את המקרר בזמן ארוחת הבוקר, הנכדים, או לחלופין מוקד שירות רפואי, מקבלים התרעה ויכולים לבדוק מה קורה. המערכת גם מתריעה על נזילות, הצפות, שריפה, ויכולה לאתר במדויק את מיקומו של הקשיש בתוך הדירה עצמה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

אפליקציה למניעת נפילות

עמותת מילבת פיתחה אפליקציה ייחודית במינה בשם Milbat Home, המסייעת במניעת נפילות בבית ובשמירה על הבטיחות בגיל המבוגר. האפליקציה מאפשרת למשתמש לאתר בקלות את גורמי הסיכון לנפילה בחדרים השונים בבית ולזהות התנהגות מסוכנת ולקבל הסבר אישי מה לעשות כדי לטפל במצב. השימוש באפליקציה פשוט: המשתמש בוחר את האזורים שברצונו לבדוק בבית ובסביבה הקרובה, כמו חדר המדרגות או החצר. עבור כל אזור מקבל המשתמש לטלפון הנייד שלו סדרת הנחיות קצרות, שמסבירות מה עליו לבדוק ואילו שאלות לשאול את הקשיש. עבור כל הנחיה המשתמש צריך לסמן האם המצב בבית בטיחותי באופן מלא, חלקי או כלל לא בטיחותי.

אבחון קוגניטיבי בטאבלט הביתי

סיוע לאוכלוסייה הקשישה באמצעות רובוטיקה וטיפול בבעיות זיכרון הם רק חלק מהפתרונות והפיתוחים שהוצעו במסגרת פרויקטי הגמר לתואר ראשון בטכנולוגיות למידה ב־HIT מכון טכנולוגי חולון. בין ההמצאות - המערכת CogniSet שפותחה על ידי שובל נתן ועינת פולר, בהנחיית ד"ר דן כהן־וקס ורותם ישראל־פישלזון, ונועדה לסייע לאנשים בני 65 ומעלה החווים ירידה קוגניטיבית ובעיות זיכרון לבצע אבחון קוגניטיבי מוקדם, וזאת באמצעות מכשיר טאבלט.

המערכת מחולקת לשלושה: החלק הראשון הוא שאלון פרטים אישיים, שבו המטופל מפרט את הקשיים שאותם הוא חווה בחיי היומיום. החלק השני הוא האבחון עצמו. תחילה מתבצע מבחן השעון, המהווה קביעת קריטריון ראשוני למצבו של המטופל, ולאחר מכן מבחנים בשלושה תחומים קוגניטיביים נוספים - כישורים כמותיים, זיכרון לטווח קצר וכישורים שפתיים. החלק השלישי - תוצאות האבחון המוצגות למטפל בסיום התהליך, לכל מבחן בנפרד, ושקלול של כלל תוצאות האבחון.

מרכז קמעונאי ייעודי לגיל השלישי

קבוצת "כרמל גרופ" בבעלות משפחת איתני המפעילה את רשתות ביתילי, IDdesign URBAN וכרמל פלור דיזיין, משיקה בימים אלה את רשת "Good Life" - מוצרים לגיל השלישי: קונספט חדשני של מרכז קמעונאי ייעודי לפלח אוכלוסייה זה. המרכז, שממוקם באזור התעשיה בראשון לציין, מתפרש על פני כ-1,000 מ"ר ומציע אלפי מוצרים בקטגוריות כמו ציוד רפואי ושיקומי, ריהוט, תוספי תזונה, קוסמטיקה, טואלטיקה, מוצרי ספיגה, ביגוד, אביזרי בית חכם, אביזרי בטיחות ונגישות, פתרונות ניידות, קלנועיות ועוד. ברשת מציינים כי בין הנושאים שיינתן עליהם דגש רב, הם 'שמירה על ההורים' והעלאת המודעות בנושא מניעת נפילות מבוגרים, תופעה נפוצה מאד בשנים האחרונות.

הדבר יבוא לידי ביטוי בהדרכות על דרכי מניעה וטיפול והנגשת המידע בקרב האוכלוסייה המבוגרת, בני המשפחה ומטפלים. בהמשך, צוין כי הם יציעו גם ייעוץ ללא תשלום בנושאי ביטוחים רפואיים, בחירת בתי אבות, נסיעות, העסקת עזרה בבית זאת לצד מתן דגש על הפקת תכנים ייעודיים מתוך כוונה לייצר אחת לכמה שבועות מפגשים עם הקהל המלווים בהרצאות שמעניינות את הציבור הרלוונטי.

ניטור בלי חיישנים על הגוף

פרויקט מיוחד בניהולה של חטיבת הפיתוח מפא"ת במשרד הביטחון בו מפתחים מערכת שתוכל למדוד נתוני בריאות של מטופלים מרחוק, על בסיס מידע תרמי ומכ"ם. מדובר על מהלך פיתוח משותף של אלביט מערכות , חברת אקוקייר (EchoCare) וחברת ואיאר (Vayyar) שפיתחו מערכות ניטור קשישים באמצעות מכ"ם לבני אדם, ומבלי להזדקק לחיישנים נישאים על גופם.

מוקד חדש לקשישים

מוקד 1221 שנפתח לאחרונה מסייע לקשישים באמצעות מתנדבים שמצוידים באפליקציה ייעודית מבוססת GPS. לאחר שמאותר קשיש הזקוק לעזרה, המוקד מאתר את המתנדב הקרוב אליו ביותר מבחינה גיאוגרפית, שמוזעק לצורך מתן מענה מיידי. המערך מופעל ביוזמה של איחוד הצלה, החברה למתנ"סים ולב אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully