וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצה מתקתקת? התקוות והסכנות משוק ההון בארה"ב

מירי סגל

29.12.2020 / 10:47

החברות הישראליות נהנו משנת הנפקות, החשש מביידן התפוגג, מניות הטכנולוגיה נסקו, אפל מטילה פצצה ועל מה מאותתים מכפילי הרווח? מירי סגל מנתחת את 2020 ומביטה קדימה ל-2021 בוול סטריט

בווידאו: ביידן התחסן נגד קורונה בשידור חי/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שנת 2020 היתה מהמאתגרות והמורכבות בעשורים האחרונים. מלבד האסון הנורא שהיא המיטה על מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, המגיפה גם שיבשה עבור המוני ארגונים ועסקים את התוכניות ללא אזהרה מראש.

אנשים רבים בכל רחבי העולם איבדו את מקור פרנסתם בשנה זו. תחומי מסחר רבים ממלונאות, אופנה ועד אולמות קולנוע ומרכזי כנסים, הוקפאו לחלוטין. מותגי על - מחברת השכרת הרכב הרץ ועד חברות אופנה ותיקות כמו האחים ברוקס, שהלבישה כמעט כל נשיא אמריקאי במאתיים השנים האחרונות - נקלעו לפשיטת רגל.

במקביל, שנת 2020 תיזכר כשנת ההנפקות הגדולה של וול סטריט - שיא שלא היה כמותו למעלה משני עשורים. במהלך השנה בוצעו מספר מרשים של הנפקות טכנולוגיה של חברות unicorn - חדי קרן, כלומר חברות שהגיעו לשווי של למעלה ממיליארד דולר עוד לפני ההנפקה לציבור. חברות טכנולוגיה ישראליות נהנו ממגמה זו וסחטו אותה עד תום.

האחים ברוקס brooks brothers. GettyImages
הלבישה כמעט את כל הנשיאים - ופשטה רגל. האחים ברוקס/GettyImages

חברות ישראליות המייצרות מוצרים התומכים במגמת העבודה מרחוק הפכו בשנת 2020 לאחד המוצרים החמים בשוק. הביקוש בשנת 2020 למוצרי תוכנה, סייבר, שירותי ענן וביג דאטה שבר כל שיא וחברות שהשכילו למנף את ההזדמנות ההיסטורית הזו הנפיקו בשנת 2020 במחירים גבוהים במיוחד. גם חברות ישראליות שהונפקו קודם לשנת 2020 כמו Wix, fiver ואחרות נהנו ממגמה זו ומניותיהן עלו במאות אחוזים בעקבות מגמה זו. המשבר של הקורונה היה כל כך דרמטי שמגמות בתחום הדיגיטל, שסברו שייקח עשור כדי שיבשילו הואצו בצורה מדהימה הבשילו תוך מספר חודשים.

מגמה אחרת שאפיינה את שנת 2020 היא המספר הגבוה של חברות ה-spac. (חברות בלנק צ'ק ללא פעילות, שמגייסות כסף לרכישת חברות). יותר ממחצית ההנפקות השנה התבצעו באמצעות SPACS וגם חברות ישראליות כדוגמת טאבולה ואינוביז מקדמות בימים אלה הנפקה בשווי מיליארדי דולרים בדרך זו. יש להניח שמגמה זו תימשך בשנת 2021.

אל מגמות אלה הצטרפה בשנת 2020 מגמה שלישית של גיוסים משניים. הריביות הנמוכות ושוק אגרות החוב הובילה לכך שחברות ישראליות כדוגמת נובה, וויקס, סייברארק, שמניותיהן עלו בעשרות אחוזים, הצליחו לגייס מאות מיליוני דולרים באמצעות עסקאות אגח להמרה בריבית אפסית, תוך תקופה קצרה ובשלט רחוק.

מגמה אחרת שהשפיעה דרמטית על שוק ההון היא כניסתם של המשקיעים הקטנים. משקיעים אלה נהנו מהפלטפורמות חינמיות כמו רובין הוד, ואחרות הובילו מניות טרנדיות כמו טסלה ואחרות לגבהים סטטוספריים שרק חברת החלל של אלון מאסק יכולה להתחרות בהן. ניתן להניח שגם ב-2021 משקיעים אלה ישפיעו יותר ויותר על מחירי השוק, אלא אם תתממש מפולת שתרחיק אותם מהשוק לשנים רבות (התשובה לשאלה כיצד להפוך חברה לטרנדית באמצעות ניהול אסטרטגי נכון של קשרי המשקיעים שלה היא נושא לכתבה אחרת).

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טים קוק, מנכ"ל אפל בהשקת אייפונים חדשים, 13 באוקטובר 2020. רויטרס
טים קוק ואפל ישנו את חוקי המשחק?/רויטרס

איש אינו באמת יודע מה צופה 2021 לשוק ההון, אבל נכון להיום נראה שהשוק מתפצל בין אלה שסבורים שמגמות אלה עתידות להמשך בזמן הקרוב למספר גדל והולך של אנליסטים שמטילים ספק במהימנות שווי שוק אלה. על אף הקולות שנשמעו לפני הבחירות, מצד אחד של המתרס הפוליטי, לפיו כניסתו של ביידן לבית הלבן תמוטט את שוק ההון - נכון להיום שום דבר מכל זה לא קרה. מדד ה-S&P עלה מיום הבחירות בכ-10 אחוזים ומדד הנאסדק בכ-15 אחוזים. לפיכך, כל עוד נתוני המאקרו שהובילו לתנופה בוול סטריט: חבילות תמריצים נדיבות, ריבית נמוכה, הדפסת כסף - נותרים בעינם, השוק מגיב כפי שהוא יודע להגיב - בעליות ללא קשר למי שיושב בכסא ההנהגה.

אנליסטים רבים גם מאמינים שמניות הטכנולוגיה מיצו את המומנטום ההיסטורי וכעת הוא זמנן של המניות המסורתיות להוביל את השוק. הנפקת Airbnb ועליית המניה במעל 100 אחוז בתוך יום מההנפקה מחזקת את הטענה כי ביום שלאחר הקורונה יהיו חברות התיירות, מלונאות האופנה או השייט שייקצרו את פירות השחרור מכבלי הריחוק החברתי.

מירי סגל. נעמי רוה,
מירי סגל/נעמי רוה

בימים אלה הטילה חברת אפל פצצה שתשפיע רבות על שוק ההון בשנים הבאות. אפל הודיעה כי בכוונתה לייצר רכב אוטונומי בשנת 2024. כל מי שמכיר את אפל מבין שהחלטה כזו עתידה לשנות את שוק הרכב ככל הנראה באופן בלתי הפיך. שוק הרכב והתעשיות הנלוות אליו, ששויוו מוערך בטריליונים רבים, עתיד לעבור תהפוכות מטורפות. דוגמא קטנה למהפך זה היא חברת פורסייט הישראלית שזינקה ב 400 אחוזים. מאז הודיעה אפל על כוונה זו, כמובן שגם פורסייט, שעדיין רחוקה מההגדרה של יוניקורן, השכילה אף היא לנצל את השוק הבוער וגייסה השבוע כ-26 מיליון דולר.


שאלה חשובה אחרת שעשויה להשפיע על שוק ההון קשורה דווקא לתוצאות הבחירות במדינה אחת דרומית. בימים אלה נערכת מדינת ג'ורג'יה לבחירות לסנאט. תוצאות בחירות אלה עשויות להכתיב האם הדמוקרטים ייהנו מרוב בשני בתי הקונגרס. ההערכות כיום הן שלא כך יקרה. אם אכן ציפייה זו תתגשם, סנאט שרובו רפובליקני יפיג את חששות המשקיעים מהעלאת מס החברות, מה שעשוי להוביל לכך שהמומנטום החיובי יכול להמשיך לשנת 2021.

עם זאת, רמות מכפילי הרווח של החברות הנסחרות במדד ה S&P500 הגיעו ל-22, רמות שלא היה כמותן מאז בועת הדוט קום, כמו גם תופעת העלייה במחירי מניות הטכנולוגיה בדצמבר שעלו בממוצע בכ 80%, תופעה שאף היא קרתה לאחרונה לפני שנת 2000.

לסיכום, גם השנה, חשוב מאד לבחון כל השקעה לגופה, לבדוק האם מדובר בחברה בעלת טכנולוגיה ייחודית, שוק גדול ובעיקר הנהלה מנוסה ומצטיינת שתדע לנווט שיגיע המשבר הבא, כי גם אחרי החיסון צפויים לנו אתגרים רבים נוספים.

מירי סגל היא מייסדת ומנכ"לית MS-IR , משרד מוביל לקשרי משקיעים בניו יורק, מומחית לשוק ההון האמריקאי והישראלי ויועצת אסטרטגית לרשות לניירות ערך

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully