וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל אחד בתחומו: איך נראתה השנה הזאת בענפים השונים?

30.12.2020 / 14:54

שנת 2020 תיזכר תמיד כשנת הקורונה, שנה מאתגרת, מורכבת, בלתי צפויה ומלאה. ביקשנו ממספר מנכ"לים של חברות מובילות במשק לסכם שנה כל אחד בתחומו ולנסות לשפוך אור ואופטימיות לקראת השנה שבפתח

בווידאו: ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר שקבעה הממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

ממש בעוד רגע נחגוג את סיומה של שנת 2020, אשר עבור מרביתנו הייתה שונה ויוצאת מגדר הרגיל, ותחל שנה חדשה שבתקווה תבשר על טובות. רגע לפני שהיא מתחילה, ביקשנו ממספר מנכ"לים העומדים בראש חברות מובילות במשק לספר על האתגרים איתם התמודדו ענפי המשק בשנה החולפת, ולבחון עם איזה אתגרים יאלצו להתמודד בשנה שבפתח, בתקווה בה הקורונה תהיה נחלת העבר.

ענף הקמעונאות והצרכנות

תומי שנפלד. מייקי מור,
תומי שנפלד/מייקי מור

תומי שנפלד, מנכ"ל GROO (לשעבר גרופון): "2020 הייתה ללא ספק שנת האיקומרס, השנה בה העולם ובמיוחד הישראלים גילו את הקניות באון-ליין. לפני כמעט שנה העולם עצר מלכת וחישב מסלול מחדש, בהשפעה מכך שינינו הרבה מאוד הרגלים בחיי היום יום שלנו וכמובן שגם הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי השתנו משמעותית. סגירת החנויות והחובה להישאר בביתם הביאו את הצרכן להגיע לזירת המסחר הנגיש ביותר עולם הE-commerce והיינו עדים לעליה משמעותית ברכישות באון-ליין, בכל תחום שהתאפשר- מזון, בגדים, ויטמינים, משחקים, רהיטים ועוד. הישראלים גילו שאפשר לנהל את הצריכה שלהם מהבית ובהתאם, עסקים רבים החכימו והתחילו להעניק שירותים מקוונים ובכך למעשה ניצלו בתקופה עסקית קשה.

בעוד שהדור הצעיר התרגל בטבעיות להזמין הכול באון-ליין, הפתעת השנה הגיעה מהגיל השלישי. מעניין לראות שבתקופת הקורונה גדל בצורה משמעותית, בשיעור של כ183%, הנתח של פלח צרכנים זה בדאטה בייס. נראה שבני ה- 65+ גילו זהירות מפני חשיפה להדבקה והרוויחו לגלות עולם חדש של צרכנות נבונה ונוחה.

השנה הזאת, עם כל הקשיים והמורכבויות שבה, העניקה הזדמנות בזמן אידאלי, לעסקים הקטנים והעצמאיים ללמוד מהשחקנים הגדולים ולהפנים שאין נותן שירות שלא יכול לעבור לאון-ליין: סיורים וירטואליים בשוק, אימוני כושר והופעות בזום, קורסים באונליין, חקלאים עברו למכירה ישירה ברשתות החברתיות ובוואטסאפ- הכול אפשרי בקרב עצמאיים ויצרנים שהתחילו לעבוד עם שירותי משלוחים. הצרכן, אשר ציפה להתאמה של השירותים לזירת האונליין היה צמא לרכוש את אותם השירותים והמוצרים שהיו זמינים עבורו בעבר במרחב הפיזי, והתאים את הרגלי הצריכה שלו, שככל הנראה השתנו לעד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ענף הביטוחים

שי מלמד. אורן קאן,
שי מלמד/אורן קאן

שי מלמד, מנכ"ל חברת מלמד יועצים, מסכם את השנה בביטוחים: "את שנת 2020 ירצו לא מעט מאיתנו לשכוח. אבל נראה שדווקא בעולם הביטוח היא תרשם כשנה מעניינת, שלא לומר רווחית, מאוד. במהלך 2020 הפסיקו לשווק את ביטוחי הסיעוד הפרטיים. מבטחי המשנה, ובעקבותיהם גם חברות הביטוח בארץ, הבינו שסיכון עתידי, רחוק ובלתי מוגבל הוא סיכון שאינם מוכנים לקחת. אז מה כן נשאר? ביטוחי הסיעוד הפרטיים למי שכבר רכש, ממשיכים. במהלך 2021, ייצאו קופות החולים עם תוכניות הרחבה לביטוחי הסיעוד הקבוצתיים שלהם. שווה לחכות.

בתחום ביטוחי הרכב, לצד התבססותם של שתי חברות הביטוח הדיגיטליות החדשות בתחום, נרשמה ירידה משמעותית בתביעות בתחום הרכב בעיקר בשל הסגרים השונים לאורך השנה. חלק מהחברות גלגלו חלק מההנחות ללקוחות. מי יותר ומי פחות. באופן כללי, הפרמיות שלנו המשיכו לעלות בזמן שנסענו פחות. בתחום ביטוחי הבריאות, למרות פרסום תקנות אשר יקשו מעט יותר על מכירת ביטוחי תאונות אישיות, לא נרשמו חידושים משמעותיים. הפרמיות בתחום זה המשיכו לעלות, לצד מיעט תביעות בתקופת הסגרים והתפרצות הקורונה. גם בתחום זה ירשמו רווחים גדולים לחברות במהלך 2020 שבאופן מאד לא מפתיע, נשארו בחברות הביטוח. לסיכום, חלק ניכר מרווחי חברות הביטוח מגיעים מהשקעות בשוק ההון, זה האחרון ספג ירידה חדה במהלך חודש מרץ השנה, אך מאז כמעט וחזר לערכיו ערב המגיפה. יחד עם זאת, הסגרים הרבים השאירו את עם ישראל בבית באופן שמיעט את כמות התביעות בתחומי הרכב והבריאות באופן משמעותי. חברות הביטוח יכלו לשפר את מצבן התדמיתי ולו במעט, אם היו נוקטות במהלך הוגן ומוערך הכולל החזר חלק מיתרות אלו, ללקוחות".

ענף ההיי-טק

תמי מזאל שחר. יחצ,
תמי מזאל שחר/יחצ

תמי מזאל שחר, מנכ"לית חברת התוכנה Incredibuild, המפתחת כלים טכנולוגיים ייחודיים להאצת וקיצור זמני תהליכי הפיתוח עבור מפתחים וDevOps-, מסכמת את השנה בהיי-טק: "בתחילת 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה ותחת עננה כבדה של חוסר ודאות לעתיד הנראה בעין, החל ענף ההייטק הישראלי "להדק את החגורה" על מצבות כוח האדם שלו, עם קיצוצים שנעו בין 10%-20% במרבית החברות הגדולות. הטענה הרווחת בקרב החברות הייתה "התייעלות" וכי נכון לבצע תהליכים אלו כבר בתחילת שנת העבודה בעיקר ככוננות ספיגה ללא נודע. כחצי שנה מאוחר יותר, עם התבססות "שגרת הקורונה" בחיינו, לצד הבנה זהירה כי הפגיעה בענף קטנה משמעותית מזו שחזו תחילה וכי רף ההוצאות אף נמוך בשל חוסר הוצאות טיסות/ כנסים ועוד, שבו החברות לגייס טאלנטים חדשים ואף הרחיבו את היקף המשרות.

בעוד המגפה פגעה קשות בשווקים וענפים אחרים, הצליח ההייטק להישאר גבוה מעל המים הודות לביקוש הרב לטכנולוגיות שהפכו אף יותר רלוונטיות כתוצאה מהישארות אנשים בבית והמעבר לעבודה מרחוק כגון תמיכה במעבר לענן, סייבר ואבטחת מידע ופיתוח גיימינג. יתרה מכך, חזינו השנה בפריחה אדירה של חברות היוניקורן, אשר רשמו גיוסי ענק של למעלה מ-200 מיליון דולר, דוגמת AppsFlyer, Via, Next Insurance, SentinelOne,ו-Gong.

אין ספק, כי שנת 2020 שינתה את הכללים בכל הנוגע לאינטראקציות חברתיות ובין-אישיות, תוך הבנה בחשיבותן הרבה של טכנולוגיות תומכות לזירוז תהליכים ופעולות. לכן, בשנת 2021 צפוי יתרון משמעותי לכל טכנולוגיה שתסייע בצמצום הצורך במפגשים פיזיים, במקביל לפיתוח ושיפור טכנולוגיות חזקות שיתמכו בתשתיות מרוחקות. לא רק כדי לתמוך ביכולת העבודה מרחוק בצורה טובה יותר, אלא כדי להעלות אותה ליתרון. אם קיום תשתית מרוחקת הייתה הכרחית בשנת 2020, אזי תשתית מרוחקת ויעילה תהיה המפתח להישרדות בשנת 2021. בנוסף, אין ספק כי לנושא השיווק הדיגיטלי יהיה משקל נכבד בשנה הקרובה והוא יהווה יתרון תחרותי חשוב, במיוחד בעולם בלתי צפוי בו תוכניות יכולות להשתנות על בסיס רבעוני. חברות שיצליחו לבצע התאמות מהירות, לעמוד בדרישות השוק המשתנות ולספק מוצרים רלוונטיים לתקופה מהר יותר - יהיו המנצחות הגדולות של 2021" .

ענף הנדל"ן

ניר ברוש. יחצ,
ניר ברוש/יחצ

ניר ברוש, בעלים ומנכ"ל קבוצת ברוש, מסכם את השנה בענף הנד"לן: "השנה שחלפה תיזכר כ'שנת הקורונה'. שנה שהתחילה בחוסר ודאות והמשיכה בחשש גדול מקיפאון במשק אשר ישפיע גם על ענף הבניה. למרות העובדה שענף הבניה נשאר ענף חיוני, נוצר הצורך לבצע התאמות למצב חדש לחלוטין והבנה שהקורונה תישאר איתנו לתקופה ארוכה. המציאות החדשה אילצה אותנו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להמשיך בעשייה ואכן זו המשיכה ללא הרף, ומספר מגמות מעניינות נוצרו בשוק המגורים בעקבות כך.

הקורונה אילצה רבים להתאים את דירת המגורים שלהם למצב של עבודה מהבית וכך הדרישה לחדר נוסף, שישמש כחדר עבודה, קפצה דרמטית, כלומר, הקהל הפוטנציאלי לדירות 4 חדרים עבר לחפש גם 5 חדרים וכדומה, מתוך ההבנה שצריך פתרון לעבודה נוחה גם מהבית. כמו כן, בסגמנט תמהיל הדירה, הביקוש לדירות המיוחדות, דירות גן ודירות עם מרפסות גדולות, עלה בצורה משמעותית וכן גם נדמה כי חלק מהרוכשים הפוטנציאליים, מביעים עניין רב בבניינים בוטיקים ולאו דווקא ברבי קומות, שכן הינם אינטימיים ושלווים יותר. אין ספק כי הצורך המהותי בשקט נפשי וביטחון ברכישה נסק מבעבר והלקוחות של היום, מעדיפים חברות שיש להן זרוע ביצועית וזרוע יזמית תחת קורת גג אחת".

ענף האוטו-טק - סייבר לאוטומוטיב

דן סקרלט. יחצ,
דן סקרלט/יחצ

דן סקרלט, מנהל פיתוח עסקי בסיימוטיב טכנולוגיות: "בשנת 2020 התעצמה המגמה של הפיכת הרכבים למחשבים על גלגלים. בכל רכב היוצא בשנת 2020 מקו הייצור ועולה על הכביש, יש יותר מפי 3 שורות קוד מאשר יש בתוכנת ההפעלה WINDOWS 10. כמות התוכנה העצומה, ריבוי הממשקים שנועדו לעדכוני תוכנה, לחיבוריות לאינטרנט, לסלולר ועוד, הפכו את הרכבים ליותר פגיעים לתקיפות סייבר. ואכן בשנת 2020, שנת פנדמיית הקורונה ראינו גם עלייה משמעותית בהיקפי תקיפות הסייבר ובחומרתן. תקיפות אלו בוצעו על ידי פושעי סייבר וחלקן אף מיוחסות בשל רמת התחכום הגבוהה שלהן למדינות. תקיפה חמורה של יצרניות הרכב העולמיות, או של שרשרת האספקה שלהן הינה רק שאלה של זמן.

בשנת 2020 נעשה צעד משמעותי ביותר במסגרת ההיערכות של תעשיית הרכב העולמית כנגד תקיפות סייבר. לראשונה יצא תקן ה UNECE לכל יצרניות הרכב, המחייב אותן לשורה ארוכה של צעדים ותהליכים הנוגעים למחזור החיים המלא של הרכב משלב התכנון ולאורך כל חייו. אלו נועדו להגן על הן על הרכבים והן על הלקוחות מפני התקפות סייבר.

תקן זה יהפוך למחייב באופן מלא בשנת 2024 וחלקית כבר מיולי 2022. ברור כי תקן זה הינו רק הראשון בין תקנים נוספים שילכו ויתווספו ככל שלרכבים יהיו יותר ויותר יכולות נהיגה אוטונומיות. הרברט דיס, יו"ר קבוצת פולקסווגן, אמר לאחרונה כי מדובר במהפכה הגדולה ביותר שעוברת על הקבוצה מאז ימי ייצור החיפושית, וגם הקורונה לא תצליח לעצור אותה. ואכן אנו צופים כי בשנת 2021 המגמות הללו יימשכו ותחול התאוששות בתעשיית הרכב העולמית במסגרת היציאה ההדרגתית הצפויה ממשבר הקורונה העולמי".

ענף האנרגיה

טיראן רוטמן. אייל טואג,
טיראן רוטמן/אייל טואג

ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן ישראל: "השנה החולפת ואיתה משבר הקורונה יצרה הזדמנות בעיקר בשל ההבנה כי אנו באמת משפיעים על העולם בזיהום ממקורות לא מתחדשים כגון פחם. החברות בתחום, בישראל ובעולם, עלו משמעותית בעיקר בשל הפחתת האי וודאות אצל משקיעים מהשקעות בתחומי האנרגיה. מגמה נוספת שהייתה השנה היא תחום האנרגיה השאובה שבעיקרה היא ההבנה כי ישנה טכנולוגיה בשלה שיודעת להעביר אנרגית שמש גם בשעות הלילה. מדינת ישראל השכילה להבין את הצורך בשילוב אנרגיה שאובה באנרגיה ממקורות שונים והוציאה במהלך השנה אסטרטגיה ל-2030 שעיקרה שילוב תחום האנרגיה השאובה.

בתום שנת 2020, החל תחום האנרגיה המבוססת מימן לתפוס יותר ויותר תשומת לב מצד משקיעים בעיקר בשל אי הוודאות שקטנה בפן הטכנולוגי מחד ובשל ההבנה כי צריכת אנרגיה תגבר אך צריכתה צריכה להיות ממקורות מתחדשים. שנת 2021 תהיה ממוקדת באופן אסטרטגי יותר במעבר מתחנות כח העושות שימוש בפחם או חילוץ גז מהים לשימוש באמצעי אנרגיה מבוזרים לדוגמא, לוחות פוטוולטאיים על גגות או שדות חקלאיים; מאגרי אנרגיה זמינים בבתים כמו סוללות אוגרות אנרגיה לשימוש לרכבים חשמליים או חימום וקירור הבית. השימוש באנרגיה זו הולכת ונהיית זולה וכדאית יותר גם ביחס לחשמל "רגיל" ובכלל מתכתבת עם מגמות המעבר לאנרגיה ירוקה ונקייה. אני צופה שמספר מגמות כגון חיבור לאינטרנט של הדברים (IOT) וניהול ערים חכמות יאיצו משמעותית את התהליך במקביל לתהליך המעבר המשמעותי לאנרגיות ירוקות. בצד ההשקעות, אחד התחומים החמים של שנת 2021 יהיה ESG, ניהול אנרגיה, סביבה וקיימות וחיבור לתחום ה-IOT. חברות העוסקות בניהול אנרגטי הן בתחומי האגירה, הן בתחומי המימן, הן בתחומי היעילות האנרגטית (לדוגמא חברות המסייעות באופטימיזציה כגון ניקוי לוחות פוטווולטאיים או שימוש בבינה מלאכותית לייעול אנרגטי) יאיצו את צמיחתם בשנת 2021".

ענף הסייבר

שרון זימן. אריק סולטן,
שרון זימן/אריק סולטן

שרון זימן, סמנכ"לית ב-YL Ventures: "בשנה האחרונה היינו עדים לעליה במתקפות סייבר ובהיקפן, בין היתר, כחלק מהשפעותיה של מגיפת הקורונה. המעבר המסיבי לעבודה מרחוק ובהתאם שימוש מואץ בתשתיות ענן הופך ארגונים רבים לפגיעים יותר ומדיר שינה מעיניהם של מנהלי אבטחת מידע. אך במקביל, התמורות הללו פתחו בפני סטארטאפים ישראלים הזדמנויות רבות לחדשנות בתחום הסייבר.

בתור משקיעי הון סיכון המתמחים בהשקעות בסטארטאפים ישראליים בתחום הסייבר, אנו יכולים לומר כי שנת 2020 הוכיחה מעל לכל ספק כי תחום הסייבר רלוונטי ויציב מתמיד. תעשיית הסייבר הישראלית, הגיעה לשיא מבחינת היקף גיוסים. זאת ניתן לזקוף, בין היתר, ליכולת של יזמים ישראלים לזוז מהר, להתאים את עצמם למציאות המשתנה ולפתח פתרונות שאפתניים שעונים על צרכים בוערים.

במהלך השנה החולפת, תחומי אבטחת ענן ו-Application Security היו חמים במיוחד הן מבחינת כמות החברות החדשות שהוקמו והן מבחינת היקף השקעות. המעבר המואץ לשימוש בתשתיות ענן יצר צורך מהותי בפתרונות סקיוריטי חדשים שיתנו מענה מהיר ובהיקף גדול. כמו-כן, יותר ויותר ארגונים כיום מפתחים מוצרי תוכנה ויישומים. קוד הפך לקניין הרוחני המרכזי של ארגונים רבים וכן גם יעד לתקיפות רבות. גם העלייה בשימוש במוצרי SaaS העירה מחדש את הצורך בפתרונות סקיוריטי חדשניים שמתאימים לאופן השימוש המודרני במוצרים כאלה. אלה כמה מהדוגמאות לתחומים בתוך עולם הסקיוריטי שיש בהם מקום לחדשנות רבה גם בשנה הקרובה.

עולם הסייבר סקיוריטי נראה לצופה מן הצד כתחום צפוף ורווי אך פערי סקיוריטי ממשיכים להתקיים ולספק הזדמנויות לסטארטאפים ישראליים כל עוד הטכנולוגיה מתפתחת. אם יש משהו שכדאי ללמוד מהשנה שחלפה הוא ששוק הסייבר לא הולך לשום מקום. יותר מכך - אנו צופים שהצמיחה שלו בשנה הקרובה אף תעלה על זו של קודמתה".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully