וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתם לוקחים את אתי אלון לעבוד בבנק? כי בקרוב זה יהיה אפשרי

יוסי חזאי

30.12.2020 / 13:16

בין שלל החוקים בימי הקורונה, חוק שעבר מתחת לרדאר וצפוי להיכנס לתוקף בעוד שבועיים ישלול את זכותו של מעסיק לבדוק על עברו הפלילי של מועמד. זה אומר שבבנק שלכם עשוי לעבוד אדם עם עבר בעייתי, ואף אחד לא יוכל לעשות דבר בנושא

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שאול אדם

שנת 2021 מביאה עימה בשורות שונות - חיסון לנגיף קורונה, בחירות רביעיות תוך שנתיים (כנראה) וגם חוק אחד, שעבר מתחת לרדאר וצפוי להיכנס לתוקף ב-16.1, שעומד להשפיע על החיים של כולנו. למעשה, החוק אוסר על מעסיק לבדוק ו/או לשאול מועמד לעבודה על עברו הפלילי, או להתחשב במידע כזה. כדי להמחיש את האבסורד, תארו לכם שאתי אלון, שהורשעה בפלילים והובילה לקריסתו של בנק ולמשפחות רבות לאבד את חסכונותיהן, תוכל להתקבל לתפקיד בכיר באחד הבנקים האחרים, בעוד שהגורמים האמונים על היושרה והאמינות בארגון, לא יוכלו לשאול אותה דבר בנושא.

לטעמי ומניסיוני, החוק החדש, "חוק המידע הפלילי ותקנת השבים" יפגע אנושות במעסיקים פרטיים של חברות עסקיות, מוסדות פיננסיים ואפילו גורמים רשמיים שלא הוכנסו לגופים המוחרגים להגן על עצמם, השקעתם ועל מחויבותם לחברתם ולעסקיהם. הפיכת היוצרות בטיעון של זכות הפרט (שראויה לקידוש ושמירה, אין ספק) היא מכה קשה לבנקים ולחברות עסקיות אחרות, ש"יזכו" לקבל לשורותיהם עבריינים לשעבר, או אפילו כאלה שרק אתמול פוטרו מבנק מתחרה על ביצוע מעילה, כי הם יהיו מנועים לשאול או לברר על הנושא. מישהו השתגע.

אתי אלון, יוצאת מבית הסוהר נווה תרצה. 4 באוגוסט 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
היא תשב בריאיון ואתם לא תוכלו לשאול אותה כלום. אתי אלון משתחררת מהכלא/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

כיום, תהליך המיון והקבלה של מועמדים בבנקים המרכזיים בישראל, בחברות פיננסיות ובגופים ביטחוניים שונים, כולל לא רק ראיונות, מרכזי הערכה ודינמיקה קבוצתית, אלא גם בדיקת מהימנות תעסוקתית של המועמד (ולעיתים גם עובד מסויים) בהתייחס לאמינותו, שמספקות חברות שונות, ואנחנו - ג'נרוסייבר סקיוריטי - ביניהן. אנחנו בודקים, בין היתר, עבירות על החוק שביצע/ה או עלול/ה לבצע באותם גופים אליהם הוא/היא נבדק/ת, אוספים נתונים מגופים שונים והרלבנטיות של המידע נבחנת אל מול התפקיד שאמור/ה לבצע ומגודל הסיכון שיש למידע שהובא בפנינו. אני יכול לקבל שתימנע הגישה למרשם הפלילי, למי שאינו נמנה על המערכות האמונות על הגופים המוחרגים בחוק, אך החוק החדש ימנע את הזכות של חברות פרטיות וגופים פיננסיים לבדוק ולהגן על עצמם מפני כניסת גורמים עברייניים לשורותיהם, שיכולים למוטט את החברה או הבנק. בדיוק כפי שהיה במקרה של אתי אלון.

לדעתי, חלק לא קטן מאיתנו, האנשים הנורמטיביים, מעדו בחייהם ואין בכך כדי למנוע מהם להמשיך ולעבוד ולהתקבל לכל תפקיד - אולם לאחר שהנושא נבדק. שלילת האפשרות לבדוק מידע היא פשיטת רגל של המחוקק שמעדיף את זכויות הפרט על זכות הצבור והגופים הפרטיים והציבוריים. אני פונה לכל חברי הכנסת והשרים שלא מודעים למהפכה שאמורה לקרות עם כניסת החוק, ב-17.1.21, למנוע את החלתו ולהביא את הנושא לדיון מחודש בכנסת. אני קורא למפקח על הבנקים בבנק ישראל - תשמיע את קולך ותבהיר את הנזק שעלול להיגרם למערכת שאתה אמור לפקח ולהגן עליה. אני קורא למנכ"לי החברות והגופים הפיננסיים להפעיל את השפעתם על חברי הכנסת והשרים על מנת לעצור את החוק בדקה ה-90, כי מחר יהיה מאוחר.

יוסי חזאי הוא הבעלים של חברת ג'נרוסייבר סקיוריטי

  • עוד באותו נושא:
  • אתי אלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully