וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר ההתחלתי גבוה, אבל מי בעצם יכול להיות מומחה סייבר?

31.12.2020 / 11:36

מה משך הלימודים, איפה עושים את זה, מי יכול להצליח, מה נדרש וכמובן - כמה מרוויחים? תחום הסייבר הפך למבוקש ביותר בשנים האחרונות והתעסוקה בו בטוחה - אבל הוא מורכב ולא פשוט. הנה כל מה שאתם צריכים להתעמק בו

בווידאו: מנכ"ל שירביט מצהיר שהם פועלים לחזרה מהירה לפעילות/מערכת וואלה! NEWS

אם בעבר חלומה של כל אם יהודיה היה כי בנה יהיה רופא, הרי שעד לפני כחודש - החלום היה להשתלב בהייטק ולא משנה באיזה תפקיד. מאז פרשת שירביט, נראה כי כולם נוהרים לסייבר. היקף החיפוש בגוגל ללימודים בתחום קפץ בשיעורים ניכרים, מספר הצעות העבודה בתחום עלה והשוק בישראל רותח. רוצים גם אתם לקפוץ על העגלה? הדרך לשם עוברת כמובן בלימודים. היכן? באיזה מסלול לבחור? להלן כל מה שרציתם לדעת על לימודי סייבר.

  • תואר ראשון: תואר במקצועות רלוונטיים, כגון מדעי המחשב או הנדסת תוכנה, נמשך בין שלוש לארבע שנים ובמהלכו רוכשים תשתית נרחבת מאוד של ידע. בדרך כלל, הסטודנטים מתמקדים בתיאוריה רבה במקביל לכלים פרקטיים. במסגרת זו תחום הסייבר נלמד כהתמחות בלבד (מספר קורסים לבחירה מתוך כל התואר השלם) ולא קיימים מסלולים לתואר ראשון במקצוע זה בלבד.
  • לימודי תעודה: מדובר בקורסים שאורכם בדרך כלל בין כחצי שנה לשנה אחת, אם ישנם קורסים קצרים או ארוכים יותר. בדרך כלל הקורסים נערכים בערב, כדי להתאים לאנשים עובדים. משולבים בהם שיעורים עיוניים ובמקביל סימולציות ומעבדות שבהן מתרגלים את החומר הנלמד בפועל.
  • לימודי הנדסאי: המעוניינים בכך יכולים לבחור גם בלימודי הנדסאי. קיימות תכניות הנדסאי סייבר במכללות טכנולוגיות בפרישה ארצית, שאורכן בין שנתיים לשלוש שנים. במסלולים אלה מקבלים תעודה המוכרת על ידי מה"ט (המכון הטכנולוגי להכשרה בטכנולוגיה ומדעים).
הגנת סייבר גיף דסקטופ. ShutterStock
תחום מרתק ומורכב/ShutterStock

מהו היצע הקורסים הקיים ומה לומדים בהם

לדברי ענבר טופז מנהלת אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges) המרכז מידע בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, במרבית הקורסים לתעודה מכשירים מומחי סייבר ואבטחת מידע. בחלקם ניתן לקבל הכשרה גם בתחום ההאקינג, לתפקידי Ethical Hacker, כלומר - מומחים שיכולים לזהות פרצות אבטחה בארגונים ולהציע פתרונות מתאימים.

המשתתפים בקורסים לומדים על פתרונות אבטחת מידע המתאימים לסביבות שונות כגון למערכות מחשוב ארגוניות, למובייל, למערכות לינוקס ועוד. הם מתנסים הן בהגנה על משאבי מידע והן בהתקפה של גורמים עוינים.

בחלק מן הקורסים ניתן לקבל תעודה של ארגונים בין לאומיים בתחום. בחלקם ניתן לקבל תעודת CEH בתחום ההאקינג, שמוענקת על ידי ארגון EC council, גוף הסמכה בין לאומי בתחום אבטחת הסייבר. לעיתים ניתן לגשת לבחינות הסמכה חיצוניות של חברות מחשוב כגון מיקרוסופט, אמזון או סיסקו, ולקבל מטעם אותן חברות דיפלומות נוספות.

למי זה מתאים? איך מתקבלים?

המסלול מתאים לבעלי זיקה לעולם התוכנה והטכנולוגיה. במקצוע נדרשים גם סקרנות, יצירתיות ויכולת לחשוב "מחוץ לקופסה". העבודה עצמה משלבת פעילות עצמאית ושעות רבות מול מחשב, יחד עם עבודה בצוותים, מול מנהלים וגורמים בארגון. בדומה לתפקידים אחרים בהייטק, העבודה מאופיינת בשעות רבות ביום, לעיתים קרובות גם בערבים.

חלק מהקורסים מתאימים לבעלי ניסיון קודם בתחומים כגון אבטחת מידע, רשתות תקשורת, לינוקס או פיתוח תוכנה. עם זאת יש גם קורסים שבהם יכולים ללמוד חסרי ניסיון שלהם הכישורים הטכניים המתאימים, במקרים אלה בדרך כלל מתקיימים מבחני מיון במוסדות. קיימים גם קורסים ייעודיים למנהלים ולבכירים.

כמה זה עולה?

מחיר קורס סייבר משתנה בין המוסדות, ובהתאם לקריטריונים כמו אורך ההכשרה, כמות שעות מעשיות ותרגולים, קורס פרונטלי מול קורס אונליין ועוד. במרבית המקרים, עלות הקורס נעה בין 15,000 - 25,000 שקלים, אולם קיימים קורסים בעלות גבוהה או נמוכה יותר מהטווח הנ"ל, והמחירים משתנים מעת לעת.

הפריצה לשירביט, ההאקרים פרסמו דרישות תשלום תמורת אי הפצת המידע. 3 בדצמבר 2020.. צילום: מתוך טלגרם, אתר רשמי
כמו שמקרה שירביט הוכיח, דרושה חשיבה מחוץ לקופסה/אתר רשמי, צילום: מתוך טלגרם

איפה אפשר ללמוד?

על פי אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges) המרכז מידע בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, הקורסים בתחום מוצעים במגוון של מכללות, בתי ספר ומרכזי הכשרה. בין המוסדות שבהם מציעים קורסים אלה נכללים ג'ון ברייס הדרכה, היחידה ללימודי חוץ של הטכניון, האקריו, מכללת iNT, מכון טכנולוגי חולון ועוד. כאשר ניגשים לבחור קורסים חשוב להביא בחשבון את כל המאפיינים, כדי לקבל את ההחלטה שמתאימה ביותר לצורכים האישיים. כדאי לחשוב על קריטריונים כמו - כמה שעות מעשיות מציעים לי בכל קורס? האם יש תמיכה רציפה מהמרצים? עד כמה החומר עדכני? מה התעודה שמקבלים בסוף? ועוד.

מה הביקוש?

לעובדי סייבר, בדומה לתפקידי הייטק אחרים, יש תמיד ביקוש גבוה בשוק. דווקא בזמן הקורונה, הביקוש לתפקיד נמצא בעלייה ובזמן שאחרים יוצאים לחל"ת בענף מגייסים אפילו יותר. גם לפני הקורונה, בשוק הישראלי נרשם מחסור משמעותי בעובדי סייבר, ההערכות הן כי יש מחסור במאות עובדים. כמו כן, חברות חדשות נפתחות לאחרונה כדי לתת פתרונות לצורך ההולך וגובר בשטח, מה שמציב אפשרויות חדשות לתעסוקה לעובדים מתחילים. לצד מגמות אלה, מדובר בתפקיד שמצריך ידע מקצועי רחב והתמקצעות מדויקת מאוד, כך שמצד אחד החברות מקפידות מאוד על הניסיון של המועמדים שהן מגייסות ומצד שני נתקלות בקשיים לגייס עובדים בהיקף שיענה על הצורך בשטח.

כמה מרוויחים?

ענבר טופז מנהלת אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges): המשכורות בתחום הסייבר ואבטחת המידע הן גבוהות במיוחד ונכללות בדרך כלל בין עשרת המשרות עם השכר הגבוה ביותר בהייטק.

חוקרי סייבר מתחילים משכר שנע בין 15,000 - 20,000 שקלים לחודש ולאחר כחמש שנים במקצוע מגיעים לשכר שבין 25,000 - 35,000 שקלים לחודש, כאשר עובדים מנוסים במיוחד יכולים להגיע גם לשכר של כ - 45,000 שקלים לחודש.

מומחי אבטחת מידע מרוויחים בשנים הראשונות בין 12,000 - 16,000 שקלים לחודש, ואחרי שלוש עד חמש שנים יכולים לעלות לשכר שבין 16,000 - 25,000 שקלים לחודש. אנשי בדיקות חדירות (PenTest) מתחילים משכר שבין 20,000 - 23,000 שקלים בשנים הראשונות ולאחר כמה שנים עולה המשכורת לטווח שבין 25,000 - 30,000 שקלים לחודש.

  • עוד באותו נושא:
  • סייבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully